کد مطلب: ۱۶۸۶۵۸

ترامپ خواستار عرضه سهام آرامکو در بورس نیویورک شد

ترامپ خواستار عرضه سهام آرامکو در بورس نیویورک شد

دونالد ترامپ از مقامات سعودی خواست تا عرضه اولیه سهام شرکت نفت دولتی آرامکو عربستان را در بورس نیویورک کلید بزنند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی آشکار و با دخالت در رقابت بورس‌های بین‌المللی به طور رسمی از مقامات سعودی خواست تا سهام شرکت نفت دولتی آرامکو عربستان را در بورس نیویورک عرضه کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از رویترز، ترامپ در توئیتر خود گفت: در صورتی که سعودی‌ها عرضه اولیه سهام شرکت نفتی دولتی آرامکو را در بورس نیویورک انجام دهند، از آنها ممنون خواهند بود. وی تاکید کرد: این مسئله برای آمریکا بسیار مهم است.

ترامپ در توئیت خود اعلام نکرد که چرا در این زمان اقدام به انتشار چنین درخواستی از سعودی‌ها کرده است و همچنین این ابهام وجود دارد مقامات بورس نیویورک از وی برای مداخله کمک خواسته‌اند یا خیر.

به نظر می‌رسد این اقدام به سعودی‌ها خواهد فهماند که عرضه اولیه آرامکو در بورس نیویورک برای آمریکا بسیار اهمیت داشته و احتمالا بر تصمیم آنها تاثیرگذار خواهد بود. دولت عربستان قصد دارد با هدف کاهش وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی در نتیجه سقوط قیمت نفت طی سال‌های گذشته، حدود 100 میلیارد دلار از عرضه 5 درصد سهام ارامکو درآمد کسب کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری در دیگر حوزه‌ها کند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان پیشتر اعلام کرده بود که سهام آرامکو به طور قطع در سال 2018 عرضه خواهد شد.

سعودی‌ها اعلام کردند که تمایل دارند سهام آرامکو را در بورس‌های مختلف بین‌المللی نظیر بورس نیویورک، لندن، هنگ‌کنگ، توکیو و… عرضه کنند.

تاکنون مقامات آرامکو اظهارنظری درباره درخواست ترامپ نکرده و سخنگوی بورس نیویورک نیز در این باره صحبتی نکرده است.

توماس فارلی مدیرکل بورس نیویورک هفته گذشته در کنفرانسی در ریاض گفت: از متقاعد کردن سعودی‌ها برای عرضه سهام آرامکو در بورس نیویورک ناامید نشده و به مذاکره با آنها ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر بورس لندن نیز شاهد کمک دولت انگلیس برای جلب توجه سعودی‌ها برای عرضه سهام آرامکو بوده است،‌ البته اقدام انگلیسی‌ها به اندازه آمریکایی‌ها عمومی نبوده و تا حدودی در خفا انجام شده است.

در حالی ترامپ در توئیت خود از عرضه سهام آرامکو در بورس نیویورک سخن گفته است که هیچ صحبتی از نزدک، رقیب بزرگ بورس نیویورک که آن هم به دنبال سهم خود از عرضه اولیه سهام آرامکو است، به میان نیاورده است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.