کد مطلب: ۸۰۳۱۶۱

ترکیه به جمع کشورهای دارای انرژی هسته ای پیوست

ترکیه به جمع کشورهای دارای انرژی هسته ای پیوست

همزمان با مراسم رسمی تحویل نخستین محموله سوخت هسته‌ای به اولین نیروگاه اتمی ترکیه، رئیس جمهوری این کشور رسما اعلام کرد که ترکیه به جمع کشورهای دارای انرژی هسته ای در جهان پیوست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، از خبرگزاری آناتولی، همزمان با آغاز مراسم رسمی تحویل نخستین محموله سوخت هسته ای به اولین نیروگاه اتمی ترکیه از سوی روس ها، رجب طیب اردوغان در سخنرانی در این مراسم از طریق ویدئو کنفرانس اعلام کرد که کشورش با تاخیر ۶۰ ساله، به جمع کشورهای دارای انرژی هسته ای در جهان پیوست.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز از طریق ویدئو کنفرانس در این مراسم تحویل نخستین محموله سوخت هسته ای به نیروگاه «آک کویون» ترکیه شرکت کرد. این نیروگاه را شرکت «روس اتم» روسیه برای ترکیه ساخته است.

پوتین: سیستم هسته‌ای آک‌کویون یکی از مدرن‌ترین سیستم‌هاست

پوتین در سخنرانی آنلاین در این مراسم گفت: سیستم هسته‌ای آک‌کویون یکی از مدرن‌ترین و قابل اعتمادترین سیستم‌های امنیتی در جهان است.

اردوغان در ادامه سخنانش به مناسبت این روز مهم برای ترکیه افزود: با تحویل سوخت های هسته ای راه های هوایی و دریایی به نیروگاه هسته ای آک کویو ، به عنوان یک تاسیسات هسته ای را بدست اورده است.

اردوغان خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا ۲۵ درصد از برق مصرفی خود را از هسته‌ای تامین می‌کند. سال گذشته کمیسیون اروپا انرژی هسته‌ای را به‌عنوان «انرژی سبز» معرفی کرده و تمام تردیدها را از بین برده است. ما هم با آک‌کویو، کشورمان را به بخشی از این پیشرفت تبدیل کردیم.

وی متذکر شد: مانند بسیاری از پروژه‌های مهم، آک‌کویو با یک مدل تامین مالی اجرا شد که بر بودجه ملی کشور باری اضافه نمی‌کند. آک‌کویو بزرگترین سرمایه‌گذاری مشترک ما با روسیه است.

رئیس‌ جمهور ترکیه نیز در ادامه افزود: تمام واحدهای نیروگاه آک‌کویو تا سال ۲۰۲۸ به‌تدریج به بهره‌برداری خواهند رسید. ۱۰ درصد از میزان برق مصرف شده در کشور از این نیروگاه تامین خواهد شد.

اردوغان تصریح کرد: «وقتی نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو با ظرفیت کامل به بهره‌برداری برسد، سالانه حدود ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید خواهد شد.

به گفته او این پروژه که سالانه ۱.۵ میلیارد دلار به کاهش واردات گاز طبیعی ترکیه کمک می‌کند، بر افزایش درآمد ملی نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

آغاز فعالیت اولین فاز نیروگاه انرژی هسته ای آک‌کویو در سال جاری میلادی

اردوغان تاکید کرد: «اینکه نیروگاه انرژی هسته‌ای آک‌کویو زلزله‌های ۶ فوریه آسیب ندید، دقت کار ساخت و ساز انجام شده توسط مهندسان و کارگران ما را نشان می‌دهد. با توجه به تجربه ما در پروژه نیروگاه هسته‌ای آک‌کویو، در اولین فرصت با نیروگاه‌ دوم و سوم خود که قرار است در مناطق مختلف ایجاد شود، شروع خواهیم کرد».

قرار است روند فعالیت اولین فاز نیروگاه هسته ای آک‌کویو در سال جاری میلادی آغاز شود و فازهای بعدی آن نیز با فاصله های زمانی یک ساله به بهربرداری خواهد رسید.

کار احداث نیروگاه آک‌کویو در منطقه مرسین ترکیه به عنوان نخستین پروژه ساخت و راه اندازی راکتور نیروگاه انرژی هسته ای کشور آوریل ۲۰۱۸ با شرکت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از طریق ویدیوکانفرانس آغاز شد.

این پروژه که حدود ۲۰ میلیارد دلار هزینه دارد بزرگترین سرمایه گذاری در ترکیه در یک مرحله خواهد بود و ۱۰ درصد نیاز برق کشور را تامین خواهد کرد.

این نیروگاه زمینه ایجاد اشتغال برای ده هزار نفر را فراهم خواهد کرد. سهام شرکت های ترکیه در این پروژه ۳۵ الی ۴۰ درصد خواهد بود و بین ۶-۸ میلیارد دلار ارزش افزوده برای آنها به همراه خواهد داشت.

نیروگاه انرژی هسته ای آک‌کویو از سوی شرکت دولتی «روس اتم» روسیه تاسیس می شود. این نیروگاه چهار واحد تولید برق خواهد داشت که ظرفیت هر یک از آنها ۱۲۰۰ مگاوات تعیین شده است.

زمانی که نیروگاه مذکور با چهار رآکتور هسته‌ای و ظرفیت تولید ۴۸۰۰ مگاوات برق به بهره‌برداری برسد، می‌تواند ۳۵ میلیارد کیلووات ساعت انرژی مورد نیاز استانبول را به تنهایی تامین کند.

در مرحله عملیاتی نیز برای ۳۵۰۰ نفر فرصت اشتغال ایجاد می شود.

تاکنون ۲۴۸ نفر برای اشتغال در نیروگاه های هسته‌ای آک‌کویو در حال تحصیل در دانشگاه تحقیقات هسته‌ای روسیه هستند که ۳۵ نفر آنها فارغ التحصیل شده اند. قرارداد احداث این نیروگاه سال ۲۰۱۰ میلادی بین ترکیه و روسیه منعقد شده بود.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.