کد مطلب: ۱۴۳۰۳۷

ترکیه باید به حق‌آبه کشورهای پایین‌دست توجه کند

ترکیه باید به حق‌آبه کشورهای پایین‌دست توجه کند

قائم‌مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به تاثیر ۸۰ درصدی منشاهای خارجی در گرد و غبار ایران اظهار کرد: این موضوع که سدسازی‌های ترکیه اقدام تخریبی نیست و در طوفان‌های گرد و غبار منطقه تاثیر ندارد، تنها ادعای نماینده ترکیه است.

ناصر مقدسی در مورد اظهارات رئیس هیات اعزامی ترکیه به همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار که تاثیر سدسازی‌های ترکیه در وقوع طوفان‌های گرد و غبار منطقه را انکار می‌کند گفت: دولت ترکیه معتقد است که اقداماتشان در حوزه سدسازی تخریبی نیست. این ادعای نماینده ترکیه است که در جلسه امروز مطرح شد.

وی افزود: نماینده عراق، سوریه و ایران باید درباره این موضوع در جلسه صحبت کنند.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشوردر ادامه گفت: آنچه رئیس جمهور کشورمان در مورد منشأاهای خارجی گرد و غبار ایران مطرح کرد به طور کامل درست است و ۸۰ درصد گرد و غبار ایران از کانون‌های خارجی نشأت می‌گیرد. این عدد را سازمان هواشناسی جهانی تعیین کرده است.

مقدسی با بیان اینکه ترکیه در مقام نفی این موضوع برآمده است، گفت: به موضوع مدیریت منابع آب تاکید بسیاری داریم و رژیم آبی در پایین‌دست و بالادست باید رعایت شود. رئیس جمهور نیز بر این موضوع تاکید کرد که نباید هیچ کشوری تنها به منافع ملی خود فکر کند زیرا این مسئله هم به ضرر منطقه و هم به ضرر همان کشور خواهد بود.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها با تاکید بر ضرورت رعایت حق‌آبه پایین دست توسط ترکیه اظهار کرد: سیکل جریان آب باید در برنامه‌ریزی‌ها دیده شود.

مقدسی در پاسخ به این موضوع که نماینده ترکیه در کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار معتقد است مسئله سدسازی ترکیه موضوعی است که بین دولت عراق و ترکیه است و احتیاج به نگرانی دولت ایران نیست، اظهار کرد: یکی از منشأهای گرد و غبار ایران،هورالعظیم عراق است. سایر هورها که به علت قطع شدن آب از خشکی رنج می‌برند تبدیل به کانون گرد و غبار شده است و منشا گرد و غبار برای ایران هستند. این بسترها ابتدا روی عراق و بعد روی ایران اثر می‌گذارد.

به گزارش ایسنا، فضلی چرمن -رئیس هیات اعزامی ترکیه به ایران- به منظور شرکت در همایش بین‌المللی مقابله با گرد و غبار امروز در جمع رسانه‌ها اظهار کرد: سدسازی‌های ترکیه هیچ تاثیری روی طوفان‌های گرد و غبار منطقه ندارد و قبل از ساخت سد، ارزیابی‌های زیست‌محیطی انجام می‌شود. ضمن اینکه این موضوع مسئله‌ای بین دولت عراق و ترکیه است و نیازی به نگرانی کشور ایران نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.