کد مطلب: ۴۸۴۰۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا تزریق ارز دلار را ارزان نمی‌کند؟

چرا تزریق ارز دلار را ارزان نمی‌کند؟

بانک ‌مرکزی اعلام کرده که روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار ارز به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد. در پی این وعده انتظار می‌رفت روند قیمت ارز کاهشی شود اما این اتفاق نیفتاد. علت چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی اخیرا سقف خرید بانک‌ها و صرافی‌ها در بازار متشکل ارزی را به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داده و همچنین اعلام کرده که روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار مزبور به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد.

بازارساز با این کار در شرایط نوسانات شدید ارزی به بازار سیگنالی قوی ارسال کرد مبنی بر این که با استفاده از اهرم‌های خود به دنبال مدیریت نوسان است و دیر یا زود کاری برای بازار خواهد کرد.

اقدام مهم‌تر بانک مرکزی در مقام بازار ساز ارزی اعلام حجم مداخله روزانه است. این اتفاق تاکنون سابقه نداشته است که بازار ساز حجم مداخله روزانه خود را افشا کند. افشای این رقم علاوه بر شفافیت در سیاست‌گذاری نشان‌دهنده این است که بانک ‌مرکزی هر روز تا یک کف مشخص فقط به صورت نقدی ارز به بازار تزریق می‌کند که اتفاقا رقم چشمگیری است.

کامبیز افسری، کارشناس و فعال بازار ارز، در پاسخ به این سوال که تزریق این مقدار ارز به صورت روزانه چقدر قادر است در کاهش قیمت‌ها موثر واقع شود؟ می‌گوید: بانک‌مرکزی خبر داده که روزی 50 میلیون دلار عرضه خواهد کرد اما معامله‌گران این گفته را جدی نگرفتند. البته در عمل هم شاهدیم که اتفاقی نیفتاد و قیمت‌ها کاهشی نشدند.

این کارشناس ادامه می‌دهد: بانک مرکزی تاکنون هیچ وقت میزان ارزی که قصد داشت به بازار بیاورد را افشا نمی‌کرد، اگر این بار این اتفاق افتاده بیشتر شبیه این است که بانک ‌مرکزی دنبال ایجاد تاثیر روانی در بازار است تا تعداد فروشندگان در بازار بیشتر شود وگرنه بعید است بانک‌مرکزی ارزپاشی در این حجم را داشته باشد.

به اعتقاد او با توجه به میزان تقاضا در بازار ارز اگر واقعا بانک‌ مرکزی این مقدار ارز را به بازار تزریق می‌کرد آن هم به صورت روزانه، قیمت دلار باید به شکل چشمگیری کاهشی می‌شد در صورتی که اکنون این اتفاق نیفتاده است.

او تاکید می‌کند که با این دست وعده‌های بی‌پشتوانه بانک ‌مرکزی وضعیت تاثیرگذاری او در بازار روز به روز کمتر خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مونا

    دیگه نمیدونن چجوری جو سازی کنن.بابا ملت دیگه اون مردم دهه های قبل نیستن.الان دهه 90 عجوبس همه چی میفهمه.چرا فکر میکنن میتونن خر فرضمون کنن.

  • ناشناس

    هر چی بانک مرکزی تو چنته داشته رو کرده.
    اوضاع خیلی خرابه خدا به هممون رحم کنه
    شتاب گرفتن قیمت ارزها کم کم به روزی سه چهار تومن میرسه.یعنی تا دلار 40 تومنی کمتر از ده روز و با دلار صد تومنی کمتر از سه ماه فاصله داریم.

  • ناشناس

    این هم دروغ و جک نیمه دوم سال روزی ۵۰میلیون دلار بابا با دسته کور و کرها مواجه هستین اقای همتی .وجدانن خودت این حرف خودت رو باور داری؟

  • ناشناس

    بجای تزریق ارز فکر تزریق واکسن کرونا باشید . پوکیدیم بخدا ا ا

  • ناشناس

    مشکل اینه که فقط حرفش هست مثل تزریق یک درصد صندوق ذخیره ارزی به بورس که فقط گفتار درمانی بود.کلا وجود پول تو اون صندوق و وجود اسکناس دلار تو حجم بالا خودش جای سوال داره و امکانش خیلی کمه

  • محمدخان

    دروغ پشت دروغ. یک اقتصاد ورشکسته که نمیتواند روزی ۵۰ میلیون دلار ارز تزریق کند.یعنی ماهی یک و نیم میلیارد دلار یا سالی ۱۸ میلیارد دلار. در صورتی که حتی پول لازم برای وارد کردن کالاهای اساسی که ۹ میلیارد میشه ندارن.

  • ناشناس

    همش دروغه هیچ پولی تزریق نکرده اصلا اینا پولی ندارن که تزریق کنن دارن از جیب مردم میخورن

    • ناشناس

      تا ۱۳ آبان همین آش و همین کاسه

    • ناشناس

      انشاالله ریاست جمهوری اعلام کردن یکشنبه هفته آینده ۲۷مهر خبر خوشی اعلام میکنند…

    • ?

      تزریق پول ؟ خودروی ملی ؟ارزانی دلار ؟مسکن ؟خودرو؟ ……کلا ارزانی اصلا مگه داریم مگه میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :/

  • سام

    واقعا که،! از کی تا حالا به دلار 30هزار تومان میگن ریزش دلاراگه دلار تک نرخی بشه اونوقت باید برا خودتو ن نوشابه باز کنید فکر نکنم بدونید سفره کارمندا و کارگرای کشورمون هر لحظه خالی تر میشه آخه با این وضع گرونی مردم چطوری جسم و جونشون در مقابل کرونا قویتر کنن نون ندارن بخورن چطوری ویتامین گرانقیمت و آبمیوه و بخورن آخخخخخخ چقدر ما بدبختیم که حرفاتون رو باور میکنیم

  • رضا چلچله

    من نمیدونم تحریم تسلیحاتی چه دردی از شکم گرسنه مردم درمان نمیکنه مگه غذای مردم فشنگ و خمپاره..؟؟؟ تازه این حرف نشانه این است که میخوان هر چه بیشتر از شکم مردم بزنن و جت جنگنده و تانک بخرن…….. اینم مثل تزریق روزانه 50 میلیون دلار به بازار که دیگه حتی دلالهای ارز هم به این قولهای بی پشتوانه اهمیت نمیدن..

  • ناشناس

    اگر بخوان این کار رو هم میتونن انجام بدن اما حیف که اراده واقعی برای انجامش نیست.
    چرا میگم میتونن چون قرار نیست یک سال این کار را انجامبدهند.
    و بعد از اینکه بازار ارز رو نزولی کردند دیگه نیازی به ادامه نخواهد بود . مردم خودشون روزانه بجای ۵۰ میلیون دلار ، ۱۰۰ میلیون میارن و درکف قیمت که رسید دوباره دولت دلارهای فروخته شده خودش رو با قیمت خیلی پایین تر جمع میکنه.