کد مطلب: ۷۵۶۵۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رکوردشکنی‌های تزریق پول ادامه دارد/ تب ۱۰۵ درجه در بازار باز!

رکوردشکنی‌های تزریق پول ادامه دارد/ تب 105 درجه در بازار باز!

بانک مرکزی در ادامه پول‌پاشی‌های خود در بازار باز، این هفته نیز 105 همت به این بازار تزریق کرد. دخالت بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز رکوردشکنی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته بانک مرکزی جدیدترین گزارش خود از عملیات اجرایی سیاست پولی را منتشر کرد. گزارشی که بر اساس آن سونامی تزریق پول‌های 15 رقمی به بازار باز همچنان ادامه دارد. همچنین روند ارسال سفارش‌های توافق بازخرید توسط بانک‌ها به بانک مرکزی همچنان صعودی و در این هفته رکورد جدیدی را از خود به‌جا گذاشته است.

از سوی دیگر، بررسی این گزارش حاکی از آن است که دخالت‌های بانک مرکزی در بازار بین بانکی نیز پس از کاهش در هفته‌های اخیر، بار دیگر صعودی شده و در هفته دوم بهمن ماه به بالاترین حد خود در 2 ماه اخیر رسیده است.

105 همت به بازار باز تزریق شد

در هفت روز منتهی به 10 بهمن‌ماه و در حراج چهل و هفتم بانک مرکزی، 22 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی سفارش‌های خود در قالب توافق بازخرید را به ارزش حدود 132 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی ارسال کردند.

بانک مرکزی نیز با توجه به سیاست‌های خود، 105 هزار میلیارد تومان از این سفارش‌ها را پذیرفت و نقدینگی موردنیاز بانک‌ها را تامین کرد. مدت سررسید توافق بازخرید این حراج، هفت روزه و حداقل نرخ آن‌ 21 درصد بود.

به علاوه، در این هفته 110 هزار میلیارد تومان از ریپو‌های پیشین بانک مرکزی سررسید شد و این مبلغ به بانک مرکزی بازگشت.

بانک‌ها در گیرودار کمبود نقدینگی

بررسی‌های داده‌های مذکور نشان می‌دهد که حجم سفارش‌های ریپو پذیرفته‌‌شده توسط بانک مرکزی در هشت هفته اخیر بیش از 100 هزار میلیارد تومان بوده و نسبت به ماه‌های گذشته افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است.

این موضوع در پی آن است که در این مدت، حجم درخواست‌های بانک‌ها برای استقراض از بانک مرکزی رشد قابل توجهی پیدا کرده است؛ به طوری که در این هفته، ارزش سفارش‌های ارسال شده از سوی بانک‌ها به بیشترین میزان خود از ابتدای سال جاری رسید.

این روند حاکی از آن است که در حال حاضر شبکه بانکی ایران بیش از هر زمان دیگری در گیرودار کمبود نقدینگی است و این موضوع می‌تواند زنگ خطر مهمی برای نظام بانکی کشور تلقی شود.

بازار باز و تامین نقدینگی بانک‌ها

عملیات بازار باز، شرایطی را مهیا می‌کند که بانک‌ها و موسسات مالی غیربانکی که دچار ناترازی در منابع و مصارف خود هستند، در قالب توافق بازخرید و با واگذار کردن اوراق خود به بانک مرکزی برای مدتی مشخص، نقدینگی موردنیاز خود را تامین کنند.

بانک مرکزی نیز در راستای سیاست‌های خود، بخشی از این سفارش‌ها را رد و برخی دیگر را می‌پذیرد و نقدینگی موردنیاز آن بانک‌ها را تامین می‌کند. در تاریخ سررسید نیز بانک‌ها اوراق واگذار شده را با نرخ سودی مشخص که نرخ توافق بازخرید یا نرخ ریپو نامیده می‌شود، مجددا از بانک مرکزی بازخرید می‌کنند.

دخالت‌های بانک مرکزی تمامی ندارد!

یکی دیگر از بازارهایی که در آن بانک‌ها به تامین وجوه مورد نیاز خود می‌پردازند، بازار بین بانکی است. در این بازار، بانک‌هایی که در مراودات روزانه خود دچار کمبود نقدینگی هستند، این کمبود را با استقراض‌های معمولا یک روزه از بانک‌هایی که مازاد نقدینگی دارند، تامین می‌کنند.

دخالت در بازار بین بانکی نیز یکی دیگر از روش‌های سیاست‌گذاری بانک مرکزی است. به طوری که این نهاد با عرضه بخشی از منابع خود در این بازار، نرخ بهره آن را کنترل می‌کند.

به‌زعم کارشناسان اقتصادی، از آنجا که این دخالت با عرضه منابع بانک مرکزی صورت می‌پذیرد، افزایش پایه پولی و نقدینگی را در پی دارد و به همین علت، تورم‌زاست.

با این وجود به نظر می‌رسد که وضعیت بغرنج نقدینگی بانک‌ها در کنار اولویت‌های دیگر بانک مرکزی، باعث شده که دخالت‌ها در بازار بین بانکی اوج بگیرد.

رکوردشکنی جدید در بازار بین بانکی

در هفته جاری، بانک مرکزی وجوه موردنیاز پنج بانک و موسسه غیربانکی را در بازار بین بانکی تامین کرد و در این راستا، 19 هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی به این بازار تزریق شد. رقمی که در 9 هفته اخیر بی‌سابقه بوده و یکی دیگر از نشانه‌های اوضاع نامطلوب بانک‌های کشور به شمار می‌رود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگردولت ها از ده هفتاد براساس جنگ اقتصادی برای ریزی می کردند امروز به کلاف سر در گم گرفتار نمی شدند گول شل کن سفت کن تحریم ها خوردند