کد مطلب: ۷۸۹۵۶۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تزریق پول ۸۰ همتی در بازار باز / نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند

تزریق پول 80 همتی در بازار باز / نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند

با وجود افزایش درخواست‌های بانک‌ها در بازار باز، تزریق پول بانک مرکزی در این بازار نسبت به هفته گذشته بدون تغییر باقی ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی مطابق هفته‌های گذشته، جدیدترین به‌روزرسانی خود از عملیات اجرایی سیاست پولی و آمار نرخ بهره بین بانکی و حداقل نرخ توافق بازخرید در هفته پایانی سال 1401 را منتشر کرد.

گزارشی که بر اساس آن، وجوه درخواستی بانک‌ها در بازار باز نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است اما میزان پرداخت بانک مرکزی به آنها ثابت باقی مانده است. از سوی دیگر، گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که نرخ بهره بین بانکی نیز نسبت به هفته گذشته بدون تغییر باقی مانده اما نرخ ریپو کاهش یافته است.

روند تغییرات نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار

روند تغییرات نرخ بهره بین بانکی و تزریق پول بانک مرکزی در این بازار

درخواست نقدینگی بانک‌ها از بانک مرکزی چقدر بود؟

طبق گزارش بانک مرکزی از عملیات اجرایی سیاست پولی در هفته منتهی به 22 اسفند ماه، در پنجاه‌ و سومین حراج بازار باز سال 1401 نیز موضع عملیاتی بانک مرکزی توافق بازخرید بود.

در این حراج، 23 بانک و موسسه اعتباری درخواست‌های خود برای وجوه نقد به ارزش بیش از 143 هزار میلیارد تومان را به بانک مرکزی ارسال کردند. بانک مرکزی نیز در پاسخ به این درخواست‌ها، همچون هفته گذشته 80 هزار میلیارد تومان از این وجوه درخواستی را تامین کرد.

لازم به ذکر است که در این هفته نیز مدت توافق بازخرید، هفت روزه بود و حداقل نرخ آن معادل 23 درصد ثبت شد. این در حالی است که حداقل نرخ توافق بازخرید یا ریپو در هفته گذشته 23.6 درصد بود.

روند سفارش‌های ارسالی و پذیرفته شده بانک‌ها در بازار باز

روند سفارش‌های ارسالی و پذیرفته شده بانک‌ها در بازار باز

عملیات بازار باز چیست؟

عملیات بازار باز شرایطی را فراهم می‌کند که بانک‌ها بتوانند وجوه نقد مورد نیاز خود را با استقراض از بانک مرکزی تامین کنند. در این عملیات، بانک‌هایی که با کسری منابع نقدی مواجه‌اند، اوراق قرضه‌های دولتی در اختیار خود را به بانک‌ مرکزی واگذار می‌کنند و در عوض، وجوه مورد نیاز خود را قرض می‌گیرند. در زمان سررسید نیز بانک‌های مقروض موظفند که اوراق واگذار شده را به طور مجدد و با نرخ بهره‌ای که آن را نرخ ریپو می‌نامند، بازخرید کنند.

نرخ بهره بین بانکی ثابت ماند

عملیات بازار باز تنها بازاری نیست که بانک‌ها می‌توانند از طریق آن کسری منابع نقد خود را جبران کنند. بازار بین بانکی نیز سازوکاری را فراهم می‌کند که بانک‌هایی که در مراودات روزمره خود دچار ناترازی منابع شده‌اند، وجوه موردنیاز خود را با استقراض از دیگر بانک‌ها تامین کنند.

با این وجود بانک مرکزی نیز برای پیش‌برد سیاست‌های خود، در معاملات این بازار هم وارد می‌شود و بخشی از نقدینگی مورد نیاز بانک‌ها را تامین می‌کند.

به طوری که در هفته‌ای که گذشت، 12 بانک و موسسه اعتباری بیش از 57 هزار و 420 میلیارد تومان از بانک مرکزی وام گرفتند. در نتیجه معاملات این هفته بازار بین بانکی، نرخ بهره این بازار نیز در سطح 23.14 درصد بدون تغییر باقی ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.