کد مطلب: ۳۱۳۰۰۳

تزریق کالاهای احتکاری کشف شده تاثیری در کاهش قیمت‌ها ندارد

تزریق کالاهای احتکاری کشف شده تاثیری در کاهش قیمت‌ها ندارد

مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصادی استانداری البرز با اشاره به اینکه در حال حاضر در تأمین کالاهای اساسی مردم مشکل نداریم؛ ابراز کرد: خوشبختانه تمهیدات لازم برای تأمین نیازهای مردم در بخش کالاهای اساسی اندیشیده شده و جای نگرانی وجود ندارد.

پرویز زرگر در گفت ‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: طی چند ماه گذشته شاهد کشف انواع کالاهای احتکار شده در استان بودیم که این کالاها به مرور به بازار تزریق می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز،زرگر ادامه داد: واقعیت این است این کالاها بخش کوچکی از نیاز بازار را تامین می‌کند به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت تزریق آنها به بازار تأثیر چندانی در کاهش قیمت کالاها داشته باشد.

وی افزود: بدون شک کسانی‌که با اقداماتی چون احتکار باعث به هم خوردن تعادل بازار و اختلال در نظم اقتصادی می‌شوند خائن محسوب شده و باید مجازات شوند.

این مسئول در ادامه با اشاره به دلیل گران شدن برخی اجناسی که در داخل تولید می‌شوند؛ گفت: مواد اولیه برخی محصولاتی که در داخل تولید می‌شوند وارداتی است و بروز مشکلاتی در واردات آنها به تبع باعث گران شدن قیمت نهایی آنها می‌شود.

وی اظهار کرد: به عنوان مثال طی چند ماه گذشته شاهد افزایش و حتی کمیابی برخی لوازم آرایشی و بهداشتی بودیم که این امر نتیجه مستقیم عدم واردات مواد اولیه این محصولات است.

وی توضیح داد: با توجه به اعلام تحریم‌ها، دولت برای تخصیص ارز دولتی برای واردات برخی کالاها با محدودیت‌هایی مواجه است و بر این اساس اولویت بندی‌هایی صورت داده است.

این مسئول ابراز کرد: بدون شک واردات کالاها یا محصولاتی که در اولویت 2 یا 3 دولت قرار دارد در شرایط فعلی چندان منطقی نیست و باید اولویت با کالاها و محصولاتی باشد که مستقیم با معیشت، سلامت و … مردم ارتباط دارند.

وی ابراز کرد: بر این اساس طی چند ماه گذشته شاهد افزایش بی رویه قیمت برخی کالای داخلی مثل دستمال کاغذی، آب معدنی و … بوده‌ایم.

مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصادی استانداری البرز گفت: البته گران شدن برخی کالاهای داخلی دلایل دیگری هم دارد که از بین آنها می‌توان به صادرات بی رویه آنها به کشورهای همسایه اشاره کرد.

وی افزود: با بالا رفتن قیمت دلار تمایل کشورهای همسایه برای خرید برخی کالاها افزایش یافته و همین باعث شد برخی تولیدکنندگان برای کسب سود بیشتر محصولات خود را صادر کنند که این امر در نهایت باعث ایجاد مشکل مقطعی در وضعیت بازار داخل شد.

وی ابراز کرد: خوشبختانه دولت به سرعت جلوی صادرات 139 کالای اساسی و چند قلم محصول کشاورزی را گرفت تا از تشدید نوسانات قیمتی در بازار داخلی جلوگیری کند.

وی همچنین به دلیل گران شدن میوه و برخی محصولات کشاورزی نیز اشاره کرد وگفت: به جز صادرات بی مورد، سرمازدگی اوایل سال زیان زیادی به تولیدات انواع محصولات کشاورزی زد و همین امر باعث شد حالا قیمت میوه و… به نسبت مدت مشابه سال قبل افزایش داشته باشد.

وی ادامه داد: ما در شرایط فعلی در جنگ اقتصادی قرار داریم به همین دلیل تولیدکنندگان به جای سود خود باید به مصلحت کشور فکر کنند و با تزریق تولیدات خود در بازار مانع نوسات احتمالی شوند.

این مسئول با تأکید بر رفتار هوشمندانه مردم در خرید کالاهای مورد نیاز اضافه کرد: با گران شدن قیمت برخی کالاها شاهد هجوم برخی از شهروندان برای خرید کالاها بودیم؛ طی مدت کوتاهی برخی از شهروندان چون فکر می‌کردند به دلیل نوسانات به وجود آمده تا چند ماه دیگر قیمت کالاها سرسام آور گران می‌شود به فروشگاه‌ها مراجعه و به اندازه چند ماه نیاز خود خرید کردند.

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه قیمت کالاها تاثیر مستقیمی بر وضعیت تقاضا دارد؛ این رفتار باعث گران شدن برخی کالاها و خالی شدن انبارهای فروشگاه‌ها شد.

وی گفت: از مردم تقاضا می‌شود برای کاهش تشنجات بازار به اندازه نیاز متعادل خود خرید داشته باشند و به این فکر کنند که سختی‌ها برای همه است و هیچ چیز جز رفتار معقولانه به متعادل سازی شرایط موجود کمک نمی‌کند.

زرگر با اشاره به اینکه در حال حاضر در تامین کالاهای اساسی مردم مشکل نداریم؛ ابراز کرد: خوشبختانه تمهیدات لازم برای تامین نیازهای مردم در بخش کالاهای اساسی اندیشیده شده و جای نگرانی وجود ندارد.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.