کد مطلب: ۵۸۳۹۳۲

زائران اربعین چشمی تست می‌شوند؟ / ورود برخی بدون تست کرونا

زائران اربعین چشمی تست می‌شوند؟ / ورود برخی بدون تست کرونا

با وجود تاکید ستاد اربعین بر گرفتن تست پی‌سی‌آر از زائران اربعین هنگام بازگشت به کشور، اما برخی از آنها می‌گویند بدون تست وارد کشور شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازگشت زائران اربعین از اوایل این هفته آغاز شده است، بنا بر آخرین اظهارات احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین، تا پیش از روز پنجشنبه هشتم مهر، ۲۸ هزار زائر از مرز شلمچه وارد کشور شده‌اند و تا کنون گزارشی از بروز بیماری کرونا در بین زائران وجود نداشته است.

درحال حاضر بازگشت زائران اربعین علاوه‌بر مرزهای هوایی از مرزهای زمینی شلمچه و مهران درحال انجام است و پرس‌وجوی از زائرانی که در این مدت از این دو مرز زمینی وارد کشور شده‌اند، حاکی از این است که برخی از زائران در گذر از گیت‌های مرزی و ورود به خاک ایران، برای تشخیص کرونا تست نشده‌اند.

پرسش در مورد علائم کرونا

تعدادی از زائران که از مرز شلمچه وارد خاک ایران شده‌اند، با اشاره به خلوتی و تردد آسان، بدون معطلی و مشکل از این مرز، درباره گرفتن تست پی‌سی‌آر از زائران، با توجه به تجربه و مشاهدات خود گفتند: افرادی در مرز مستقر بودند که از زائران درباره علائم کرونا سؤال می‌کردند، اما زمانی که ما از مرز عبور کردیم تستی از ما و دیگر زائران گرفته نشد و همین که پاسخ دادیم علائمی نداریم دیگر کاری نداشتند.

با این وجود، دبیر ستاد مرکزی اربعین به تازگی گفته که با هماهنگی صورت‌گرفته در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه، خدمات درمانی و تغذیه مستقر است و زائران پس از ورود به کشور آزمایش کرونا خواهند داد، به طوری که تست رپید (سریع) از زوار اربعین اخذ خواهد شد. نکته قابل توجه این است که تا این لحظه از سوی وزارت بهداشت و هلال احمر گزارشی از بروز بیماری کرونا در بین زائران اربعین نداشته‌ایم.

غربالگری مسافرانی که از مرز زمینی بازمی‌گردند

مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم درحالی که روند بازگشت زائران به کشور شدت گرفته، ضمن اعلام خبر بازگشایی مرز شلمچه و احتمالا مرز چزابه، تازه گفته است: بر اساس پروتکل‌های ابلاغ‌شده همه زائرانی که از مرزهای زمینی به کشور برمی‌گردند غربالگری شده و اگر علائمی داشته باشند آن‌ها را از بقیه جدا می‌کنیم و برای بستری شدن آن‌ها در بیمارستان یا قرنطینه آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود، اما درصددیم تا از آن‌ها تست رپید یا تست PCR گرفته شود و باید دید حجم و فراوانی زائران در بازگشت از مرزهای زمینی تا چه اندازه است.

تست چشمی از زائران؟

پیش از آغاز پیاده‌روی اربعین و اعزام گسترده زائران ایرانی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: به منظور افزایش سرعت در انتقال زائران، به جای تست پی‌سی‌آر، از زائران تست چشمی به‌عمل خواهد آمد. این اظهارات با واکنش صریح برخی نمایندگان مجلس مواجه شد و رییس سازمان حج و زیارت هم که مسؤولیت کمیته اعزام اربعین را به عهده دارد تاکید کرد که از زائران در برگشت، تست رایگان کووید گرفته می‌شود.

اکنون نیز به نظر می‌رسد با وجود وعده‌ها و تاکیدهای مکرر برای گرفتن تست کرونا هنگام برگشت زائران به کشور، در اظهارات و برنامه‌های دستگاه‌های مرتبط همانند زمان رفت زائران، تناقض و ناهماهنگی‌هایی وجود دارد.

بنا بر آخرین آمار سازمان حج و زیارت امسال نزدیک به ۸۰ هزار نفر از ایران در مراسم اربعین شرکت داشتند، هرچند برخی مقامات تعداد بیشتری را اعلام کرده‌اند. منابع عراقی نیز از حضور حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در مراسم اربعین امسال خبر داده‌اند ( ایسنا ).

زائران معطل نشوند

د‌ر همین رابطه، غلامرضا رستمیان، مشاور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها در امور اجرایی نیز گفت: ‌به همه فرودگاه‌ها تأکید شده است در موضوع تست کرونا به نحوی عمل شود که زائران معطل نشوند اما نظارت دقیق باشد.

وی با تاکید بر اینکه موضوع تست چشمی در فرودگاه‌ها مطرح نیست، بیان کرد: طی هماهنگی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مقرر شد از همه زوار در فرودگاه های داخلی تست کرونا انجام شود البته این موضوع در حیطه اختیارات وزارت بهداشت و ستاد کرونا است اما ما همکاری کردیم تا ایستایی و معطلی مسافران کاهش یابد ( فارس ).

آخرین اخبار کرونا را در صفحه ویروس کرونا در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.