کد مطلب: ۱۷۸۸۵۸

تشدید نابرابری در جهان نتیجه آزادسازی اقتصاد

تشدید نابرابری در جهان نتیجه آزادسازی اقتصاد

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در 35 سال اخیر، وضعیت نابرابری اقتصادی در جهان وخیم‌تر شده است و اتخاذ سیاست‌های آزادسازی در کشورهای درحال توسعه، روند نابرابری اقتصادی را تشدید نموده است.

به تازگی تحقیقی درخصوص وضعیت نابرابری اقتصادی توسط بیش از 100 محقق این حوزه در 70 کشور جهان صورت گرفته که نتایج قابل تأملی را نمایان ساخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس این تحقیق در طول دهه‌های اخیر میزان رشد درآمد افراد ثروتمند به مراتب بیشتر از افراد با درآمد پایین بوده است و این مسئله موجب تقویت اختلاف طبقاتی و نابرابری اقتصادی شده است.

بالاتر بودن سرعت رشد درآمد افراد ثروتمند موجب شده است در کشوری همچون آمریکا، سهم یک درصد ثروتمند جامعه از کل درآمد کشور از 10 درصد در سال 1980 به 20 درصد در سال 2016 برسد.

این درحالیست که در این مدت در کشورهایی همچون هند و چین که بخش زیادی از اقشار کم درآمد جهان را در خود جای داده‌اند نرخ رشد اقتصادی بهتر از دیگر کشورها بوده است و در غیر اینصورت وضعیت نابرابری اقتصادی در جهان از وضعیت کنونی نیز وخیم‌تر بود.

بر اساس نتایج این تحقیق در دهه‌های اخیر در کشورهایی همچون روسیه، چین و هند، هرچه سرعت اتخاذ سیاست‌های آزاد‌سازی اقتصادی بیشتر بوده است، سرعت تشدید نابرابری نیز بیشتر بوده است.

در کشور آمریکا نیز در مقایسه با کشورهای اروپایی که سیاست‌های سرمایه‌داری کمتری اتخاذ شده است، وضعیت نابرابری به مراتب بدتر بوده است. درحالیکه در دهه 1980 میلادی آمریکا و اروپا از نظر نابرابری اقتصادی شرایط یکسانی داشته‌اند.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد اگر در سال‌های آینده همین روند ادامه داشته باشد، وضعیت نابرابری اقتصادی با سرعت بیشتری وخیم‌تر خواهد شد و از این رو لازم است سیاست‌هایی جهت جلوگیری از این روند در دستور کار دولت‌ها قرار بگیرد.

منبع: آریابازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.