کد مطلب: ۲۶۷۸۰۱

تشکیل جبهه متحد چین و اروپا مقابل آمریکا

تشکیل جبهه متحد چین و اروپا مقابل آمریکا

مقامات چینی و اروپایی در جریان مذاکرات اخیرشان برای سرمایه‌گذاری دو جانبه، کمپین تعرفه های تنبیهی دونالد ترامپ را هدف گرفتند و برای مقابله با حمایتگرایی تجاری و یکجانبه گرایی به توافق رسیدند.

چین در بحبوحه افزایش خطر جنگ تعرفه‌های آمریکا، به فرانسه اعلام کرد: محصولات کشاورزی بیشتری خریداری خواهد کرد و به خرید آتی ایرباس اشاره کرده و متعهد شد در زمینه دسترسی به بازار تلاش کرده و روابط تجاری خود با اروپا را تحکیم کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،واردات نفت چینلی کی کیانگ، نخست وزیر چین به ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه گفت: پکن سرگرم برنامه‌ریزی برای خرید هواپیماهای بیشتری در سال جاری بوده و آماده است برای خرید هواپیمای ایرباس مذاکرات بیشتری با فرانسه داشته باشد.

فرانسه و شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس از زمانی که مکرون در ژانویه دست خالی از پکن بازگشت، تلاش می‌کنند قرارداد فروش هواپیما به چین را زنده کنند.

به گفته منابع صنعتی، خطای دیپلمات‌ها و برخی از اظهارات خود مکرون که جزییات مذاکرات هواپیما با مقامات بلندپایه را برملا کرد، به ناخرسندی چینی‌ها منجر شد.

لی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: من به آقای نخست وزیر توضیح دادم که در سال‌های اخیر ما هواپیماهای مسافری زیادی خریداری کرده‌ایم و به دوره‌ای نیاز داریم تا طی شود. با وجود این ما همچنان تمایل داریم همکاری خود با ایرباس فرانسه را تحکیم کنیم.

چین لحن متفاوتی در قبال آمریکا داشت و هشدار داد اگر دو اقتصاد بزرگ جهان حرکت به سوی یک جنگ تجاری را متوقف نکنند، ممکن است بوئینگ قربانی شود.

هر دوی چین و اتحادیه اروپا درگیر اختلافات تجاری با آمریکا هستند و چین به دنبال یک زمینه مشترک با اتحادیه اروپا در مخالفت با آنچه است که پکن به عنوان حمایتگرایی آمریکا می‌داند.

نخست وزیر چین گفت‌: ما براین باوریم که اختلافات مربوط می‌تواند از طریق مذاکره حل شود. هیچ برنده‌ای از جنگ تجاری وجود ندارد و همه طرفین باید برای گسترش رشد به یکدیگر بپیوندند و با ایجاد موانع تجاری و حمایتگرایی، وارد جنگ نشوند. این برای هیچ کس خوب نیست.

انتظار می‌رود دولت ترامپ اواخر هفته جاری تدابیر جدیدی را برای محدود کردن خرید سهم شرکت‌های آمریکایی از سوی چینی‌ها رونمایی کنند. وزارت خزانه‌داری آمریکا محدودیت‌هایی را طراحی کرده که مانع می‌شود شرکت‌های دارای حداقل ۲۵ درصد مالکیت چینی، شرکت‌های آمریکایی که فناوری صنعتی مهمی را دارند خریداری کنند.

واشنگتن مدعی است که چین از طریق مقررات جوینت ونچر و سایر سیاست‌ها، از فناوری آمریکایی استفاده نادرستی داشته و تاکنون تعرفه برای کالاهای چینی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار اعلام کرده است که نخستین دور از تعرفه‌هایی بوده که ممکن است به ۴۵۰ میلیارد دلار بالغ شود. تعرفه‌های جدید قرار است از ششم ژوییه اجرایی شوند.

هواپیما و محصولات کشاورزی

مکرون در جریان سفر ماه ژانویه خود در چین گفته بود: قراردادی با پکن برای ۱۸۴ فروند ایرباس A۳۲۰ به زودی نهایی خواهد شد. اظهارات نخست وزیر چین شانس کسب و کار بیشتر برای ایرباس را تقویت کرده است با این حال در دیدار اخیر هیچ توافقی امضا نشد، زیرا چین معمولا چنین قراردادهای بزرگی را در زمان سفر رهبران عالی‌رتبه اعلام می‌کند.

چین همچنین توافقی را برای واردات گوشت گاو از فرانسه درست در زمانی که واردات گوشت گاو آمریکا ممکن است مشمول تعرفه شوند، امضا کرد.

سال گذشته چین به تحریم گوشت گاو فرانسه که نخستین بار پس از بحران جنون گاوی اروپا در بیش از دو دهه گذشته وضع شده بود، پایان داد.

لی بدون توضیح چندانی گفت: چین محصولات کشاورزی بیشتری خریداری خواهد کرد.

لیو هی، معاون رئیس‌جمهور چین که میزبان مذاکرات برای توافق سرمایه‌ گذاری دوجانبه با اتحادیه اروپا بود، اظهار کرد: چین و اتحادیه اروپا منافع مشترکی در دفاع از سیستم تجارت چندجانبه جهانی دارد.

هر دو چین و اتحادیه اروپا تدابیر تلافی‌جویانه‌ای را علیه تعرفه‌های آمریکا اعلام کرده‌اند. چین در واکنش به تصمیم آمریکا برای اعمال تعرفه سنگین روی واردات کالاهای چینی، ۲۵ درصد تعرفه روی ۶۵۹ کالای آمریکایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار وضع خواهد کرد. طبق اعلام وزارت بازرگانی چین، تعرفه روی کالاهای آمریکایی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار شامل محصولات کشاورزی مانند سویا از ششم ژوییه به اجرا گذاشته می‌شود. سویا بزرگترین واردات چین از آمریکا از نظر ارزش است.

با این حال یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اظهار کرد که اروپا کاملا با چین هم عقیده نیست. یورکی کاتاینن، معاون رئیس کمیسیون اروپا در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن گفت: اتحادیه اروپا و چین درباره مسائل مختلفی مانند یارانه‌های دولتی، انتقال اجباری فناوری و امنیت سایبری در جریان مذاکرات‌شان گفت‌وگو کردند.

کاتاینن اظهار کرد: چین و اتحادیه اروپا باید با مازاد ظرفیت در بخش‌هایی مانند فولاد و آلومینیوم مقابله کنند و به خصوص صنایعی را شناسایی کنند که ترامپ در نخستین دور جنگ تعرفه‌ها، هدف گرفت.

منبع: رویترز

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.