کد مطلب: ۳۱۵۴۷۱

تشکیل کمیته سه جانبه ایران، هند و افغانستان در بندر چابهار

تشکیل کمیته سه جانبه ایران، هند و افغانستان در بندر چابهار

وزارت امور خارجه هند اعلام کرد کمیته سه جانبه ایران، هند و افغانستان برای هماهنگی ترانزیت، جاده‌ها، عوارض گمرکی و مسائل سیاسی بندر چابهار تشکیل و اولین جلسه آن ماه آینده در بندر چابهار برگزار خواهد شد.

هند، افغانستان و ایران در روز سه شنبه اولین نشست سه جانبه خود را در مورد پروژه بندر چابهار برگزار کردند. طی این نشست آنها اجرای این پروژه را بررسی کردند. اهمیت این جلسه به این دلیل است که این بندر در یک منطقه استراتژیک و غنی در ساحل جنوبی ایران قرار دارد و تحریم های آمریکا علیه ایران بر آن تاثیر خواهد گذاشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، وزارت امور خارجه هند اعلام کرد که سه طرف در مورد جزئیات عملیاتی کردن این قرارداد سه جانبه برای ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی از طریق بندر چابهار مذاکره کردند.

هند، ایران و افغانستان در ماه مه 2016 قراردادی امضا کردند برای ساخت یک راه ترانزیت و حمل و نقلی بین سه کشور و استفاده از بندر چابهار به عنوان یکی از قطب‌های منطقه.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای اعلام کرد: هر سه طرف موافقند که عملیاتی کردن بندر چابهار باعث بهبود ارتباط و توسعه اقتصادی افغانستان و منطقه می‌شود.

این وزارت ادامه داد: در این نشست تصمیم گرفته شد کمیته ای تشکیل شود که اولین جلسه اش در ماه آینده در بندر چابهار خواهد بود.

این کمیته در مورد هماهنگی ترانزیت، جاده‌ها، عوارض گمرکی و مسائل سیاسی برای جذاب کردن مسیر و کاهش هزینه‌های لجستیکی بحث خواهد کرد و پروتکلی در این زمینه تنظیم می‌کند.

طی این نشست تصمیم گرفته شد جلسه بعدی شورای هماهنگی در نیمه اول 2019 در هند برگزار شود.

بندر چابهار به دنبال منع پاکستان از دسترسی ترانزیتی به هند، برای این سه کشور بسیار حساس است.

با تحریم بنادر ایران توسط آمریکا، دهلی‌نو اهمیت پروژه چابهار را به اطلاع واشنگتن رساند و گفت این بندر می تواند یک راه ارتباطی مهم برای تجارت با افغانستان جنگ زده باشد.

منبع:‌ تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.