کد مطلب: ۲۹۰۰۴۸

یک کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تصمیم جدید ارزی دولت عامل رشد ۳ هزار واحدی بورس

تصمیم جدید ارزی دولت عامل رشد 3 هزار واحدی بورس

در دومین روز هفته جاری شاخص بورس حدود سه هزار واحد رشد پیدا کرد. علت این افزایش چیست و صعودی شدن روند بازار سرمایه ریشه در چه مسائلی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز 28 مردادماه سال 1397، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 5828 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 2818 واحد در رقم 134354 جای گرفت.

همچنین ارزش معاملات فرابورس به 3536 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 31 واحد در رقم 1537 جای گرفت. در معاملات امروز بازار سرمایه به ترتیب نمادهای «فولاد، فارس، فملی، پارس، پارسان، وغدیر و رانفور » بیشترین نقش را در مثبت کردن شاخص کل داشته‌اند و از سوی دیگر معاملات منفی حکشتی تا حدی از رشد بیشتر شاخص کل بورس جلوگیری کرد.

به عقیده برخی تحلیگران بازار سرمایه از جمله ولید هلالات این رشد بی‌سابقه طبیعی است، زیرا روز گذشته به دستور وزیر اقتصاد (رئیس شورای عالی بورس) عرضه‌ها در بورس کالا متوقف شد که امروز این نمادها برای داد و ستد باز شدند و این موضوع حاکی از آن است که روند قیمت‌گذاری در بورس کالا بین وزرای اقتصاد و صمت و معاون اول رییس جمهور به زودی تعیین تکلیف می‌شود و نرخ‌ها در بورس کالا آزاد خواهند شد.

علیرضا باغانی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره علت رشد دو هزار و 800 واحدی شاخص کل بورس در معاملات امروز گفت: روز گذشته شورای عالی بورس تصمیم گرفت که عرضه محصولات با نرخ دلار چهار هزار و 200 تومان در بورس کالا متوقف شود.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: دولت شرکت‏‌های فولادی و پتروشیمی را مجبور کرده است که محصولات خود را با نرخ دلار دولتی 4200 تومان در بورس کالا عرضه کنند که این موضوع رانتی را برای یک سری دلالان و واسطه‌گران ایجاد کرده است. همانطور که دولت در بسته جدید ارزی تورم دلار و نرخ 9 هزار تومانی ارز آزاد را پذیرفته است باید قبول کند که شرکت‌های فولادی و پتروشیمی هم محصولات خود یعنی میلگرد، تیرآهن، پلیمر و… را با نرخ دلار آزاد در بورس کالا بفروشند که شواهد حاکی از آن است که دولت در حال رسیدن به این نتیجه است.

این کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث شد بازار سرمایه طی هفته‌های گذشته درجا بزند، بلاتکلیفی قیمت‌گذاری محصولات در بورس کالا بود که در حال حاضر امیدواری‌‏ به سرانجام رسیدن این بحث در بازار سرمایه ایجاد شده است که این امر باعث رشد سهام فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها و به دنبال آن رشد شاخص کل بورس طی هفته جاری شد.

باغانی افزود: هر چند که مشخص نیست دولت قبول کند تا شرکت‌ها با نرخ دلار آزاد محصولات خود را در بورس کالا بفروشند، اما بدون شک شرکت‌ها دیگر محصولات خود را با نرخ دلار دولتی در بورس کالا عرضه نخواهند کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.