کد مطلب: ۶۰۸۲۸۴

قالیباف:

تصمیم‌های اقتصادی کشور در ۵۰ سال گذشته غلط بود/ نیازمند نوآوری اجتماعی هستیم

تصمیم‌های اقتصادی کشور در ۵۰ سال گذشته غلط بود/ نیازمند نوآوری اجتماعی هستیم

قالیباف گفت: اگر ما شیوه تصمیم گیری برای حل مشکلات اقتصادی را در ۵۰ سال گذشته رصد کنیم، همیشه تکراری و غلط در ادامه غلط بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمدباقر قالیباف در افتتاحیه ششمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و پنجمین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گفت: بنده به عنوان یک خدمتگزار جمهوری اسلامی و مدیر سیاست‌گذاری و حکمرانی نقش آفرینی می‌خواهم به چندین نکته با اشاره به تجربه ۴۰ ساله خود که از نزدیک در صحنه عمل موضوعات حکمرانی را رصد کرده، اشاره کنم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نگاه به مسائل اقتصادی در طول ۵۰ سال گذشته تصریح کرد: اگر ما شیوه تصمیم‌گیری برای حل مشکلات اقتصادی را در ۵۰ سال گذشته رصد کنیم، همیشه تکراری و غلط در ادامه غلط بوده است.

آیا امروز اولویت ما در حوزه علوم انسانی مسئله‌یابی نیست؟ حکمرانی نوین امروز در اولویت است. امروز دین در مرکز قدرت قرار دارد و ما باید به دنبال راهکارهای علمی برای پاسخ به مسائل جامعه و دنبال کردن نگاه مسئله محور باشیم. متاسفانه مقصر اصلی در این حوزه مدیران در بخش‌های مختلف از سطوح حکمرانی هستند. این حوزه علوم انسانی اسلامی است که تفکر و اندیشه افراد را می‌سازد تا در علوم مختلف نقش آفرینی کند.

او در ادامه گفت: امروز علوم انسانی که از غرب می‌آید، مبانی جهان بینی و انسانی آنها از اساس مادی است و لذا تشخیص مسئله و راه حل آنها نیز مادی خواهد بود. انقلاب اسلامی که برخاسته از دین و باورهای دینی است با این علوم موفق نخواهد شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نظام اداری و اجرایی ما مبتنی بر یک ساختار سیاسی و سازمانی و یک سیستم بروکراسی بود و متاسفانه نظام اداری و اجرایی در این ظرف که از قبل باقی‌مانده بود پیش برده شد و بخش عمده‌ای از ناکارآمدی‌های موجود به این موضوع بر می‌گردد. در دوران دفاع مقدس در ۸ ماه اول که تفکر بنی‌صدر و مدیریت او دنبال می‌شد شاهد وضعیت مطلوبی نبودیم. چرا که این تفکر نیز برخاسته از اندیشه مادی بود اما با رفتن او و روی کار آمدن تفکر مبتنی بر سنت‌های الهی و عقلانیت متصل به وحی، پیروزی‌های عظیم رقم خورد. در نظام اداری و اجرایی کشور متاسفانه تفکر مبتنی بر سنت‌های الهی هنوز محقق نشده و همچنان همان مبنای سازمانی و سیاسی که از گذشته باقی بود ادامه یافته و سیستم بروکراسی را رقم زدند.

وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های نظام حکمرانی مطلوب بیان کرد: نظام حکمرانی مطلوب باید مبتنی بر نگاه اجتماعی و نهادی باشد. ما باید مبنای پیشرفت و عدالت را در نظر گرفته و به عناصر اجتماعی توجه کنیم. افراد جامعه سرمایه اصلی هستند. اساس تربیت و برنامه‌ریزی باید با در نظر گرفتن تک تک این افراد باشد.

متاسفانه از بعد دوران دفاع مقدس ما مردم را از صحنه تصمیم‌گیری و اداره حکمرانی کم کم خارج کردیم و از باورها و سنت های الهی فاصله گرفتیم که به اینجا رسیدیم. ما در عمل نشان دادیم که ربا در سیستم اقتصاد جنگ با خدا نیست. ما امروز نیازمند یک نوآوری اجتماعی هستیم. همان کاری که انقلاب را به پیروزی رساند.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار جامعه را از صفحه جامعه دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.