کد مطلب: ۲۶۵۶۰۳

تعرفه لبنیات عراق برای ترکیه صفر است برای ایران ۲۵ درصد

تعرفه لبنیات عراق برای ترکیه صفر است برای ایران 25 درصد

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ارومیه می‌گوید: کالاهای ما کیفیت خوبی ندارند و چون ارزان هستند مردم عراق و افغانستان آن را می‌خرند اما و اگر وضع مالی آنها بهتر شود سراغ کالاهای ترک و عربستانی خواهند رفت.

علی دیلمقانیان (نائب رئیس اتاق بازرگانی ارومیه)، در خصوص وضعیت صادرات به عراق گفت: الان ما باید از دو نظر سیاسی و اقتصادی به این موضوع نگاه کنیم. از منظر سیاسی حاکمان عراق دیگر تمایلی برای گسترش همکاری‌های خود با ایران ندارند و با توجه به انتخابات اخیر ما اگر بتوانیم همین وضعیت امروز را حفظ کنیم، برد بزرگی کرده‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: اقلام عمده صادراتی ما به عراق لبنیات است که امروز با تعرفه‌های سنگینی از سوی دولت این کشور مواجه شده است. در صورتی که این تعرفه برای ترکیه وجود ندارد و عدد آن صفر است گرچه ما 25 درصد تعرفه پرداخت می‌کنیم.

نکته دیگر آنکه کامیون‌های ترک بعد از بار زدن محصول خود آن را در عراق تخلیه می‌کنند اما ما به جز محصولات سوختی باید کامیون‌های خود را در مرز اصطلاحا پشت به پشت کنیم و ماشین‌های عراقی آن را ببرند که این باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.

دیلمقانیان افزود: مشکل دیگر ما کیفیت کالای صادراتی است که دیگر این مساله ربطی به دولت ندارد و تولیدکنندگان باید روی آن کار کنند. واقعیت این است که کالاهای ما کیفیت خوبی ندارند و چون ارزان هستند؛ مردم عراق و افغانستان آن را می‌خرند اما اگر وضع مالی آنها بهتر شود سراغ کالاهای ترک و عربستانی خواهند رفت.

به طور مثال چون ترکیه بیلت میلگرد خود را از ما تهیه می‌کند و در نهایت میلگرد خود را در عراق 15 دلار گرانتر از میلگردهای ایرانی که از آهن قراضه‌ها تهیه شده‌اند؛ به فروش می‌رساند. از طرف دیگر قیمت انرژی و کارگر نیز در ترکیه بیشتر از ایران است اما بازهم با اختلاف قیمت 15 دلاری آنها رقیب اصلی ما در عراق هستند.

رئیس اتاق بازرگانی ارومیه تصریح کرد: ما اگر می‌خواهیم بازار عراق را امروز داشته باشیم باید دولت همکاری‌های اقتصادی خود را به خصوص در زمینه تعرفه‌های ترجیحی و توافق‌نامه‌های اقتصادی بیشتر کند و بایستی تولیدکنندگان کیفیت کالای خود را بالا ببرند تا همان بلایی که سر سیمان آمد سر سایر محصولات ایرانی نیاید.

منبع: ایلنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی اصغر سهرابفر

    بنام خداوند يكتا
    با احترام ، اين نيجه بي تدبيري و بي اقتداري يك دولت است نه چيز ديگر !