کد مطلب: ۵۷۱۶۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعطیلی کرونایی جدید چه فرقی با تعطیلات قبلی دارد؟

تعطیلی کرونایی جدید چه فرقی با تعطیلات قبلی دارد؟

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از دوشنبه ۲۵ تا شنبه ۳۰ مرداد تعطیل اعلام شد. اما این تعطیلی چه فرقی با تعطیلات پیشین دارد؟ آیا برای برون رفت از بحران فعلی کرونا در کشور چاره‌ساز است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کرونا در کشور بیداد می‌کند. روزانه بیش از ۵۰۰ فوتی در کشور داریم. بیمارستان‌ها و قبرستان‌ها هم دیگر ظرفیتی ندارند. تمام پیشنهادات برای لاک‌داون و تعطیلی کامل، بار دیگر به تعطیلی نیم‌بند ۶ روزه ختم شد. با این تفاوت که این تعطیلی این بار فقط در تهران نیست و در سرارسر کشور است. اما جز این، فرق این تعطیلات ۶ روزه با تعطیلات قبلی در چیست؟

برای این تعطیلی ۶ روزه که از روز دوشنبه شروع می‌شود، همه مشاغل به جز گروه یک از جمله فروشگاه‌های مواد غذایی و… تعطیل هستند. بر این اساس بانک‌ها، بورس، پاساژها و … نیز تعطیل هستند. درباره ترددها هم سخنگوی ستاد ملی با کرونا گفت: از فردا یکشنبه ساعت ١٢ تا جمعه ۵ شهریور ممنوعیت تردد بین استانی اعمال و همه مجوزهای تردد لغو می‌شود.

به گفته رئیسی، نباید ترددی به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره صورت گیرد.

تعطیلی ۶ روزه به جای لاک دان و واکسیناسیون!

اما نکته اینجاست که این تعطیلی‌ها پیش از این هم بوده. چندی قبل هم در تهران و البرز تعطیلی شش روزه وضع شد. ادارات دولتی تعطیل شدند. قرار بود اصناف هم تعطیل باشند که زیر بار آن نرفتند. رفت‌وآمدها در تهران و البرز به قوت خود باقی بود. کارمندان بخش خصوصی همه سر کار بودند و جایی جز ادارات دولتی تعطیل نشد.

به عبارتی تعطیلی شش روزه کرونایی در اصل ماجرا چندان تغییری ایجاد نکرد. موضوع اصلی واکسیناسیون عمومی است که باید هرچه زودتر و با سرعت زیاد انجام شود.

از سوی دیگر پیش از این زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا گفته بود: «تعطیلی کمتر از ۱۰ الی ۱۴ روز اثربخشی لازم را ندارد.»

او همچنین گفته بود: « تعطیلی موثر از نظر ما یعنی لاک‌داون و هر نوع تعطیلی غیر از این عملا اثربخشی ندارد. در واقع تعطیلی موقتی یا ناقص اصلا اثربخشی نخواهد داشت. لاک داون به معنای واقعی مدنظر ما است. حتی حمل و نقل عمومی هم در لاک داونی که مدنظر ما است باید تعطیل شود.»

اما خبری از لاک داون نیست. تنها به تعطیلی شش روزه بسنده کردند. خبری از تعطیلی حمل و نقل عمومی هم نیست. در حال حاضر تنها به محدودیت سفرهای جاده‌ای اشاره شده است.

نکته دیگر این است که هر بار تعطیلی کرونایی اعلام می‌شود برخی بار سفر به شهرهای دیگر را می‌بندند. هزینه آن هم برایشان یک جریمه ۵۰۰ هزار تومانی تا یک میلیون تومانی است. موضوع این است ورودی و خروجی شهرها بسته نمی‌شود. همچنان سفرها پابرجاست و جریمه تردد از مردم گرفته می‌شود!

از سوی دیگر در تعطیلی شش روزه قبلی که در تهران اعلام شد، اگرچه گفتند همه مشاغل به جز گروه یک باید تعطیل باشد، اما همچنان بسیاری از مشاغل غیرضروری به فعالیت خود ادامه دادند.

واکسیناسیون عمومی همچنان کند و تعطیلی اعلام شده کم است. سفرها هم به شهرهای دیگر ممنوعیتی ندارد. از سوی دیگر برگزاری مراسم محرم هم در جریان است. مراسم‌هایی با جمعیت زیاد و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی.

این در حالی است که در حال حاضر ۳۵۹ شهرستان قرمز و ۵۹ شهرستان نارنجی در وضعیت قرمز قرار دارند. هیچ شهر کم‌خطری در حال حاضر نداریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مصطفی

    هم وزیر بهداشت هم رئیس ستاد ملی کرونا پیشنهاد لاک داون و تعطیلی 2هفته ای دادن، بگو کیه که دوهفته تعطیلی رو به 6 روز کاهش داده؟ چراجاده هارو به روی مسافرای دربه در نمیبندن؟ کی داره کوتاهی می کنه؟؟

  • ناشناس

    وقتی برای تعطیلات حمل و نقل عمومی رو تعطیل نمیکنن شرکتهای خصوصی هم تعطیلی نمیبینن.ما کارمندای خصوصی گناهمون چیه

  • ناشناس

    اگر هدف از این تعطیلی کنترل و مدیریت بود چرا فقط مسافرت با وسایل نقلیه شخصی ممنوع است و با اتوبوس و هواپیما و قطار بدون ممنوعیت انجام می شود .
    آقای ریس جمهور گفتند تردد آموبلانس و کامیون مواد غذایی و غیره (مشکل سر غیره است)
    تو اتوبوس اگر یک نفر ناقل باشد با توجه به روشن بودن کولر و سیستم سرمایش تمام مسافران را مبتلا می کند و با سرعت هرچه بیشتر به سوی پیک ششم و غیره پیش می رویم

  • ناشناس

    سلام ایران خودرو میفرمایند تعطیل بی تعطیل و همه کارمندان و کارگران بایستی سر کار حضور یابند. عیار دستورات دولت از الان مشخص شد شرکتی که مدیرانش را دولت تعین میکند زیر بار دستورات وزارت کشور نمیرود.جالب نیست؟

  • کمال

    فکر کنم مشکل دولت فقط فشار امکانات بیمارستانی ودارویی است . وگرنه مردم رها می شدند تا مانند کنار رودخانه های هند شود.مردم هم یا خیلی وسواسی شدند و یا بیخیال. اگر مردم در حد متوسط از نظر ماسک .رفت وامد .فاصله گذاری اجتماعی .مراجعات کاری .عدم مراجعه بی مورد به مکانهای عمومی .تفریحی ومهمانی …اقدام کنند شیوع خیلی کمتر میشود.مردم هنوز قبول نکردند که مادر جنگ باکرونا هستیم .با این تفاوت که همه بازنده اند فقط بستگی به زمان دارد تا تلفات کمتر داشته باشیم .کشور در آستانه سقوط کامل است با کشتار وسیع .این روزهای تعطیل برای پناه بردن به پناهگاههای خانگی جهت حفظ جان است نه فرصتی برای تفریح وشادمانی.

  • شاغل در صنعت

    تو این وضعیت کرونا ادارات دولتی و بانکها تعطیل شدن،دور کاری دارن،واکسن هم زدن فقط قشر ضعیف کارگر و شاغلین در صنعت هستن که هییییییچ کسی به فکرشون نیست نه تعطیلی نه دورکاری نه واکسنی.

  • ناشناس

    سپاهان باتری هم تعطیل نکرده است

  • محسن

    پس کارگران بروند بمیرند. تا تقی به توقی میشه کارمندان دولت رو تعطیل میکنن ولی کارگر بدبخت تحا هر شرایطی باید بره سر کار .جونش هیچ ارزشی برا مسوولین نداره .

  • ناشناس

    خواهشمندم استدعا دارم لاک دون کنید کل کشور رو….چون واقعا وضع بیمارستان ها افتضاحه…برای نجات جون مردم شما رو به خدا قسم میدهم
    کل کشور رو لاک دون کنید

  • ناشناس

    آموزشگاه های رانندگی هم اعلام کردن تعطیلی بی تعطیلی. بخشنامه ایی نیومده. تازه تعطیل هم بشه امتحان ها تعطیل میشه. یعنی فقط این بیماری ممکنه به افسره سرایت کنه. از استاد به شاگرد یا بر عکس از نظر بخش خصوصی امکان نداره. واقعا متعجبم.