کد مطلب: ۷۴۹۴۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بحران در گازرسانی/ درخواست دولت: بخاری‌ها را ۶ ساعت خاموش کنید!

بحران در گازرسانی/ درخواست دولت: بخاری‌ها را 6 ساعت خاموش کنید!

با افزایش برودت هوا و نیاز به وسایل گرمایشی رکورد مصرف گاز به 700 میلیون مترمکعب نزدیک شد. در همین زمینه شرکت ملی گاز از ورود به شرایط بحرانی خبر داد و از مردم خواست روزانه شش ساعت یکی از بخاری‌ها را خاموش کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حالا زمستان ایران به سخت‌ترین روزهای خود رسیده است. تا جایی که قطعی گاز در برخی از مناطق کشور به شبکه خانگی کشیده شد. شرکت ملی گاز نیز رسماً اعلام کرد: وارد شرایط بحرانی شده‌ایم و از مردم خواست روزانه شش ساعت یکی از بخاری‌ها را خاموش کنند.

پیش از این نیز محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گفته بود که اگر میزان مصرف از عدد 650 میلیون مترمکعب بالاتر برود وارد شرایط بحرانی می‌شویم. حال آن‌طور که مدیرعامل این شرکت اعلام کرده، مجموع مصرف گاز بخش تجاری و خانگی روز پنج‌شنبه، 22 دی 1401، از 700 میلیون مترمکعب هم عبور کرد.

مجید چگنی در گفتگو با ایسنا این را هم اضافه کرد که «شاهد افت فشار و قطعی گاز در کشور نبودیم». با این حال او در بخش دیگری از همین مصاحبه، با نقض اظهارات خود یادآور شد: «جریان گاز حدود 2000 اداره قطع شده است.»!

علاوه بر این، گزارش‌های رسمی قطعی گاز صنایع و حداقل 840 سازمان و نهاد دولتی و عمومی را در استان‌های مختلف تائید می‌کنند.

همچنین روز گذشته محمدرضا رضوی‌راد، رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی.ان.جی خراسان رضوی، از قطع گاز جایگاه‌های این استان از چهارشنبه شب خبر داد. اتفاقی که در گلستان هم رخ داد و احتمالاً به‌زودی شهروندان قمی هم با آن مواجه شوند.

همچنین بنا به اعلام فرماندار خواف افت فشار گاز در این منطقه قطعی گاز خانگی را برای برخی از شهروندان به دنبال داشت.

کمبود گاز کدام استان‌ها را تعطیل کرد؟

با توجه به بروز بحران گاز، کشور در حال ورود به یک دوره تعطیلی است. چنانکه برخی استان‌ها نظیر البرز، خراسان رضوی، خراسان شمالی، سمنان، سیستان و بلوچستان (فعلاً فقط زابل)، قم، گیلان خراسان جنوبی و آذربایجان شرقی طی دو روز آینده تعطیل و نیمه‌تعطیل هستند.

همچنین مردم سایر شهرها و استان‌ها تا پایان امشب باید منتظر اعلام اخبار جدید باشند. به گفته استاندار تهران فعلاً تصمیمی درباره تعطیلی پایتخت اتخاذ نشده است. اما شنیده می‌شود که روز چهارشنبه درباره تعطیلی تهران در روزهای شنبه و یکشنبه وزیر نفت با معاون اول رئیس دولت نامه‌نگاری انجام داده است.

مردم گازی ندارند که صرفه‌جویی کنند!

همزمان با این اتفاقات گویا تنها راهکار دولت برای مدیریت مصرف انرژی تهدید مشترکان پرمصرف به توقف گازرسانی است. با این حال مردم برخی مناطق به‌ویژه در استان گلستان، خراسان رضوی و مازندران دیگر گازی ندارند که بخواهند در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.

وزیر نفت دولت ابراهیم رئیسی که تا پیش از این نگران فرا رسیدن زمستان سخت در اروپا بود، حالا دلواپس مردم ترکمنستان شده است. جواد اوجی در چنین شرایطی که کمبود گاز صنایع، ادارات و مراکز آموزشی را تعطیل می‌کند طی اظهاراتی از قطع گاز خانگی در ترکمنستان خبر داد.

البته او تائید کرد که وضعیت بحرانی گاز در ترکمنستان منجر به توقف واردات و به دنبال آن قطعی گاز در استان گلستان شده است.

در شرایطی توقف گازرسانی از سوی ترکمنستان منجر به ورود ایران به دوره بحران گازی شده که مسئولان کشور پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین مدعی وابستگی اروپا به ایران در دوره زمستان سخت بودند. حالا نه‌تنها خبر چندانی از بروز بحران انرژی در اروپا نیست، بلکه وزیر نفت پس از آخرین جلسه هیئت دولت اعلام کرد که به‌محض ورود به منزل شخصی لباس گرم و جوراب می‌پوشد!

گرچه از دولت سیزدهم انتظار می‌رود که در مدیریت بخش انرژی تعجیل کند، اما مسئولان این دولت بیش از آنکه به فکر رفع مشکل باشند، گویا دغدغه سلب مسئولیت از خود دارند بحران ایجادشده را ناشی از فرا رسیدن سرمای بی‌سابقه می‌دانند! این در حالی است که ایران زمستان‌های سردتری را هم در سال‌های گذشته تجربه کرده، اما کمتری مواقعی این چنین با بحران مواجه شده است.

البته دولتمردان همچنان مردم را متهم سوءمصرف گاز در کشور می‌دانند و اعتنایی به نبود الگوی مصرف در صنایع و ادارات دولتی ندارند. حال آیا با این شیوه سیاست‌گذاری می‌توان به عبور بدون معضل ایران از زمستان سخت امید داشت؟

برای مطالعه بیشتر خبر تهران فردا و پس‌فردا تعطیل است؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • احمد

    دولت … فقط ….

  • ناشناس

    باز هم بدبختی جدید!

    • ناشناس

      تو همه چیز را بدبختی می بینی احتمالا زندگی ات هم سیاه هست چون خودت می خواهی

  • ناشناس

    بازم خزعبل نوشتین. اروپا مشکلی نداره؟ مردم دارن کوپن هیزم میگیرن تو اروپا. مشکلی ندارن؟

  • ناشناس

    چرا گازی که مال خود مردم هستش رو خاموش کنن..بی زحمت شیر گاز صادراتتون رو ببندین

    • ناشناس

      واقعاً من نمیدونم چطوریه که این همه منابع داریم ولی همیشه تو بحرانیم

  • مهدی

    شما که در زمینه آب،گاز،برق،مسکن،کار،دچار مشکل و بحران هستید.چرا مردمو تشویق میکنید به فرزند آوری اگه جمعیت زیاد شه باید بریم هیزم جمع کنیم

    • ناشناس

      اینو خوب آمدی

  • یعقوب

    با داشتن بچه کوچیک مگر میشود این کار را کرد به جای ایتکار ۶ساعت صادرات گاز را به کشورهای دیگر انجام ندهید چه فرقی میکند مردم تاوان این کار را بدهد و شما راحت باشید

  • ناشناس

    خدا نکنه اتفاقی بیفته از پس یک بلای طبیعی بر نمیاین ادعای ستاد بحران هم که زیاد

  • سیروس

    خب قرار بود اروپا با مشکل سوخت مواجه بشه . کلی تبلیغ گردند اقایون رو این موضوع . چه شد که از حال وروز خود بی خبر ماندن .‌حرفای چند ماه قبل اقای وزیر رو مرور کنید لطفا

  • ناشناس

    20 درصد کل گاز دنیا تو ایرانه
    ایران گاز نداره ولی کل اروپا داره
    فهمیدین گاز کجا میره ؟؟؟؟

  • عاشق وطنم ایران

    بهتر نیست تو این شرایط بفکر کشور بود و بد نیست تو این شرایط درسی هم به کشورهای توهمی از ترکیه و آذربایجان تا اروپا داد تا جایگاه بالای ایران را در جهان گرامی بدارند و دست از توهماتشان بردارند