کد مطلب: ۴۷۰۳۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعلیق نمادهای پالایشی به دلیل تغییرات قیمت‌گذاری / شبندر و شتران شفاف‌سازی کردند

تعلیق نمادهای پالایشی به دلیل تغییرات قیمت‌گذاری / شبندر و شتران شفاف‌سازی کردند

پس از تعلیق نمادهای پالایشی به دلیل تغییرات قیمت‌گذاری خوراک، امروز معاملات کلیه نمادهای پالایشی حداکثر تا تاریخ 11 شهریور به حالت تعلیق درآمد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از اینکه روز گذشته انجمن صنفی صنعت پالایش نفت از تغییر فرمول قیمت‌گذاری نرخ خوراک پالایشگاه‌ها خبر داد. امروز تمامی نمادهای پالایشی بورس به منظور شفاف‌سازی بیشتر حداکثر تا تاریخ 11 شهریور تعلیق شدند.

p2
بر اساس این مصوبه مبنای محاسبه نرخ نفت خام از میانگین محموله‌های صادراتی منطقه‌ای محاسبه خواهد شد. همچنین مبنای محاسبه قیمت 5 فراورده اصلی و سوخت هوایی نیز به جای فوب خلیج فارس، متوسط وزنی ماهانه قیمت فروش صادراتی و زمینی فوب ایران خواهد بود.

از آنجایی که این تغییرات آثار مثبت چشمگیری بر عملکرد شرکت‌های پالایشی کشور دارد، تعیین آثار ریالی آنها منوط به ارایه اطلاعات مربوط به نرخ‌های صادراتی نفت خام و فرآورده‌های اصلی توسط وزارت نفت است.

تعلیق نمادهای پالایشی

بنابراین به نظر می‌رسد تا زمانی که وزارت نفت، نرخ‌های جدید را اعلام نکرده است نمادهای پالایشی (شبندر، شتران، شپنا، شراز، شاوان و شبریز) و همچنین پالایشگاه‌های خصوصی به حالت تعلیق در بیایند. این در حالی است که چهار نماد، شسپا، شبندر، شتران و شبریز که در فهرست نمادهای دارا دوم قرار دارند نیز تحت تاثیر این تغییرات قرار خواهند گرفت.

2 37

بلافاصله بعد از این تعلیق البته شبندر و شتران طی اطلاعیه‌ای در خصوص دستورالعمل نحوه محاسبه نفت خام و میعانات گاز شفاف‌سازی کردند. این در حالی است که معاملات این نمادها از امروز در جلسه دوم معاملات بورس و از ساعت 12 تا 15 و 15 برگزار خواهد شد.

p1
با این حال بر اساس گفته‌های قبلی قرار است پذیره‌نویسی صندوق دارا دوم از چهارشنبه 6 شهریور ماه آغاز شود و قطعا این تحولات تاثیر شگرفی روی قیمت‌گذاری این صندوق خواهد داشت. بازگشایی بدون محدوده دامنه نوسان نمادهای پالایشی پیش از عرضه صندوق دارا دوم می‌تواند موجب گران‌تر شدن دارا دوم شود و در صورتی که دارا دوم پیش از رفع تعلیق عرضه و قیمت‌گذاری شود، احتمالا از نظر قیمتی بسیار جذاب‌تر خواهد بود.

آخرین اخبار و تحولات بازار سهام کشور را از صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خبرهای عالی از پالایشی ها… افزایش قیمت جهانی نفت، شفاف سازی، افزایش سودآوری، افزایش سرمایه، حمایت دولت به جهت دارادوم، فروشندگان به شدت گزیده و پشیمان خواهند شد… پالایشی ها الماس بورس هستن…

  • افشین

    سشپا یا شپنا؟

    • ناشناس

      شپنا

    • ناشناس

      البته اونکه نوشته شسپا هست نه سشپا. و هیچکوم درست نیست. درستش شپنا هست. کلا ما ایرانیا تو این چیزا و سوتی گرفتنا خیلی باهوشیم ولی وقت سرمایه گذاری که باید هوشمون رو به کار بگیریم خنگ بازی در میاریم!

  • ناشناس

    شپنا نه شسپا اشتباه نوشته

  • ...

    این خبر برا هر سهمی تویه دنیا باشه با مثبت باز میشه بگن پالایشی یا هر سهمی میلیارها دلار هم سود ده شده تویه ایران بستگی به هیجان بازاز روز بازگشایی داره بگن بهترین سهام دنیا تویه ایران بخواد باز بشه تویه روز منفی با منفی ۵۰باز میشه!!! کااااش منطق و عقل هم یه مقداری بر بازار حاکم بشه

    • Farzad248m

      گل گفتی تو ایران مهم اینه که تو چه روزی نماد باز بشه. مثه شستا اگ تو روز منفی باشه 20 تا میخوره

  • محمد

    با سلام معذرت میخوام بنده زیاد وارد نیستم سوالم اینه که تو این مدت که نماد تعلیق نیشه به نماد سود یا زیان تعلق نخواهد گرفت؟

    • ناشناس

      دراین مدت سود وزیانی تعلق نمیگیرد

  • رضایی

    بورس دستوری دیگه فایده نداره ملت مواظب سرمایه های خود باشید

  • ناشناس

    از قصد نوشتی شسپا که شپنا زیر سوال برده!؟
    متنت رو درست کن بنویس شپنا.
    شسپا جایی در etf2(دارا دوم) نداره

  • ارسطو

    10ساله تو بازارم از قدیم گفتن نو نشو بخور غم شو نخور

    • یکی مثل همه

      از قدیم مزخرف زیاد گفتن،این که تو گفتی از همه مزخرفتر و بی معنی مفهومتر…

  • ناشناس

    نه‌بابا‌اینامیخوان‌بعدعرضه‌اطلاعات‌فحشا‌کنند

  • سید نصیری

    سلام انشاءالله شبندر فردا با +50 درصد باز میشه.قدر سهمتون رو بدونید مفت ندید.پرسود باشید .