کد مطلب: ۱۷۳۸۹۸

تعیین تکلیف واردات کالاهای ملوانی و ته‌لنجی

تعیین تکلیف واردات کالاهای ملوانی و ته‌لنجی

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران از برنامه گمرک برای توسعه سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی خبر داد.

فیروزه خیالی که در مراسم معرفی سامانه ملوانی و ته‌لنجی در بوشهر سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: سامانه جامع گمرکی با تحت پوشش قرار دادن کالاهای ملوانی و ته‌لنجی توسعه می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی افزود: گمرک بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امضاء کرده، کالاهای ورودی و خروجی از این مناطق را نیز تحت پوشش سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی قرار خواهد داد.

خیالی در ادامه به بررسی مزایای پیاده‌سازی سامانه جامع گمرکی در گمرک پرداخت و گفت: در روش‌های سنتی و پیش از الکترونیکی شدن گمرک ذی‌نفعان می‌بایست با مراجعه حضوری به گمرک محل ترخیص، پیش‌نویس اظهارنامه‌هایشان را به صورت کاغذی ارائه می‌کردند و به دلیل محلی بودن گمرکات و نبودن سیستم متمرکز اطلاعات می‌بایست توسط اپراتور ثبت می‌شد و برای ارباب رجوع بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر بود.

وی ادامه داد: اما در حال حاضر محدودیتی وجود ندارد و مراجعه‌کنندگان در هر لحظه‌ای از شبانه‌روز در زمان کوتاهی می‌توانند از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی اظهار خود را تنظیم و برای انجام مراحل و تشریفات گمرکی، آن را به گمرک محل ارجاع دهند.

مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک در خصوص دلیل شکل‌گیری سامانه جامع و پنجره واحد تجارت فرامرزی و اهداف آن توضیح داد: از اواخر سال 92 دکتر کرباسیان، رئیس کل وقت گمرک راه‌اندازی سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی را در دستور کار قرار داد. هدف از این تحول و اعمال سیستم الکترونیکی، مکانیزاسیون کلیه رویه‌ها و فرآیندهای گمرکی بود.

به گفته فیروزه خیالی این تحول به تسهیل و تسریع عملیات گمرکی کمک چشمگیری کرده و همزمان، دقت در تشریفات را افزایش داده است. خیالی تشکیل بانک اطلاعاتی، دسترسی لحظه‌ای به این بانک و انتشار برخط آمار را از مهم‌ترین اثرات سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی دانست.

منبع: خبرآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.