کد مطلب: ۲۵۸۰۸۲

تعیین نحوه واردات و میزان معافیت کوله‌بران

تعیین نحوه واردات و میزان معافیت کوله‌بران

هیات وزیران آیین‌نامه سامان‌دهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی را اصلاح و تصویب کرد.

هیات وزیران آیین‌نامه سامان‌دهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی را اصلاح و تصویب کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هیات وزیران در جلسه 1397/3/9 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های کشور، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه سامان‌دهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی را اصلاح کرد.

آیین‌نامه سامان‎دهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی موضوع تصویب‌‌نامه شماره 54231/ت 53242هـ مورخ 1396/5/7 به شرح زیر اصلاح می‌‌شود:

1- متن زیر به عنوان تبصره به ماده (2) اضافه می‌شود:

تبصره- استانداری‌های مشمول این آیین‌نامه می‌توانند با رعایت ملاحظات امنیتی و توجیه اقتصادی و پس از تامین زیرساخت ‌های لازم نسبت به جابجایی بازارچه‌های مصوب در مواد (1) و (2) این آیین‌نامه در محدوده شهرستان‌های ذی‌ربط با هماهنگی وزارت کشور و گمرک جمهوری اسلامی ایران اقدام نمایند.

2- ماده (6) و تبصره (1) آن به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (3) به ماده یاد شده اضافه می‌شود:

ماده 6- کوله‌برانی که دارای سه سال اقامت (قبل از ابلاغ این تصویب‌نامه) در روستاهای حدفاصل حداکثر (20) کیلومتری از نقطه صفر مرزی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه و حداکثر 50 کیلومتری صفر مرزی در استان سیستان و بلوچستان قرار دارند می‌توانند برای واردات فهرست اقلام کالاهای موضوع ماده (9) این تصویب‌نامه و تبصره آن از تخفیف سود بازرگانی ماهانه به مبلغ هفت میلیون (000ر000ر7) ریال و برای هر خانوار مرزنشین مشمول این تصویب‌نامه حداکثر تا سقف بیست و هشت میلیون (28.000.000) ریال بهره‌مند گردند.

تبصره 1- سقف کلی میزان تخفیف این ماده حداکثر چهل و دو هزار میلیارد (42.000.000.000) ریال در سال خواهد بود که متناسب با تعداد مرزنشینان شناسایی شده و مورد تایید وزارت کشور تخصیص می‌یابد.

تبصره 3- وزارت کشور موظف است سازوکاری را فراهم نماید که به محض اقامت افراد مشمول برخوردار از مزایای این ماده در خارج از محدوده تعیین شده، نسبت به ابطال امتیازات آنها اقدام نماید.

3- در ماده (8)، بعد از عبارت سایر مبادی واژه «نیز» اضافه می‌شود.

4- متن زیر به عنوان تبصره به ماده (9) اضافه می‌شود.

تبصره- وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی ضوابط و فهرست کالاهای مشمول اخذ نمایندگی را ظرف سه ماه تعیین و ابلاغ می‌کنند. تا زمان ابلاغ فهرست مذکور و در اجرای قانون سامان‌دهی مبادلات مرزی (مصوب 1384) اقلام وارده براساس این تصویب‌نامه مشمول ضوابط ماده (4) قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان «مصوب 1388» (داشتن نمایندگی رسمی برای کالای سرمایه‌ای) نمی‌باشد.

5- در ماده (11)، بعد از عبارت «وزارت کشور»، عبارت «و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز» اضافه می‌شود.

- متون زیر به عنوان مواد (12) تا (15) اضافه می‌شود:

ماده 12- تا زمان استقرار نمایندگی سازمان ملی استاندارد ایران و سایر سازمان‌های مجوز دهنده بهداشت، ایمنی و قرنطینه‌ای و تجهیز آزمایشگاه‌های موردنیاز در شهرستان‌های مشمول اجرای این آیین‌نامه، رعایت ضوابط استاندارد، بهداشتی و قرنطینه‌ای کالاهای وارداتی در سطح عرضه و بازار توسط سازمان ملی استاندارد ایران و سایر سازمان‌های ذی‌ربط (حسب مورد) انجام می‌شود.

ماده 13- عمده‌فروشی، حمل یا خروج تجمیعی و تجاری کالاهای وارداتی از شهرستانهای مشمول این آیین‌نامه به سایر نقاط استان مربوط و کشور ممنوع می‌باشد. نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است نسبت به شناسایی و کنترل محورهای خروج کالا از شهرستان‌های مشمول اقدام نماید.

ماده 14- استانداران کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان مکلفند ظرف یک سال با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و در اجرای قانون ایجاد یک منطقه آزاد تجاری-صنعتی و 23 منطقه ویژه اقتصادی (مصوب 1389) و قانون ایجاد مناطق جدید ویژه اقتصادی (مصوب 1389) و قانون ایجاد مناطق ویژه اقتصادی سهند مراغه آستارا و سهلان (مصوب 1389) نسبت به عملیاتی نمودن و فعال‌سازی مناطق ویژه اقتصادی مصوب و دارای مجوز شامل مناطق ویژه اقتصادی بانه و مریوان در استان کردستان، قصرشیرین و اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه و سیستان و میرجاوه -زاهدان در استان سیستان و بلوچستان اقدام نمایند.

ماده 15- کارگروهی با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت ایران) و عضویت وزارتخانه‌های کشور، جهاد کشاورزی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مکلف است با هدف ایجاد اشتغال پایدار و زودبازده در مناطق مشمول این آیین‌نامه، ظرف شش ماه برنامه‌های جامع و مورد نیاز و جایگزین را بررسی و به هیأت وزیران ارائه کند.

این مصوبه به وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی وزارت جهاد کشاورزی، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان ملی استاندارد ایران دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ابلاغ شد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.