کد مطلب: ۲۳۵۱۱۲

اکونومیست این هفته چه موضوعاتی را بررسی کرد:

تغییر آرایش سیاسی در آمریکا و تشدید برگزیت‌خواهی در اروپا

تغییر آرایش سیاسی در آمریکا و تشدید برگزیت‌خواهی در اروپا

نشریه اکونومیست در تازه‌ترین شماره خود به بررسی چهار موضوع دگرگونی حزب جمهوری‌خواه در آمریکا، احتمال اخراج لهستان از اتحادیه اروپا به دلیل نقض قوانین اتحادیه، فساد اداری بانک‌ها در هند علی‌رغم اصلاحات اقتصادی نارندرا مودی و پایان دوره حکمرانی انسان بر کره زمین با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی پرداخته است.

الهام میرمحمدی: نشریه اکونومیست این هفته در سرمقاله تازه‌ترین شماره خود به بررسی سرانجام حزب جمهوری‌خواه در آمریکا پرداخته است. از نظر نویسنده این مقاله، تمامی روسای‌جمهور آمریکا -چه دموکرات و چه جمهوری‌خواه- به دنبال بازسازی حزبشان بر اساس تصویر ذهنی خود بوده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تا این لحظه اما دونالد ترامپ از سایرین موفق‌تر بوده است.

با گذشت تنها 15 ماه از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش، او موفق شد مالکیت حزب خود را برعهده بگیرد. این امر برای مردی که هیچ‌گاه در واشنگتن‌دی‌سی زندگی نکرده، در سال 2014 برایش پرونده فساد اخلاقی تشکیل شده و هرگز مقام دولتی نداشته است، یک دستاورد بزرگ محسوب می‌شود.

آنچه از نگاه دونالد ترامپ اصل اساسی حزب به شمار می‌آید، وفاداری است. اگرچه این وفاداری مشابه آنچه بهترین روسای‌جمهور تاریخ در آمریکا، در نظر داشتند، بر اساس یک ایده و یا یک برنامه مصوب نیست. بلکه تنها مبتنی بر یک فرد است؛ آن هم دونالد جی ترامپ.

هسته اصلی نظام قدرت ترامپ را خوار شمردنِ حقیقت تشکیل می‌دهد. هرگاه قدرت بر حقیقت چیره شد، هرگونه انتقادی به منزله خیانت تلقی می‌شود.

نویسنده مقاله این موضوع را خطرناک می‌داند و از خلق‌وخو و سبک حکومتداری ترامپ ابراز نگرانی می‌کند.

پیش‌تر هم کاخ سفید شاهد روسای‌جمهور خودشیفته بوده است. افرادی دروغگو که فریب می‌دادند، قلدری می‌کردند و هنجارهای ریاست‌جمهوری را تضعیف می‌کردند. اما هیچ‌یک از آنها به اندازه ترامپ به شکلی واضح و بی‌شرمانه این اقدامات را انجام نداده است.

هسته اصلی نظام قدرت ترامپ را خوار شمردنِ حقیقت تشکیل می‌دهد. هرگاه قدرت بر حقیقت چیره شد، هرگونه انتقادی به منزله خیانت تلقی می‌شود.

حالا جمهوری‌خواهانی که نگران آینده حزبشان هستند، باید به یاد داشته باشند که تنوع قومیِ روزافزون در آمریکا بدان معناست که بومی‌پرستی سرانجام به ناآرامی‌های انتخاباتی منجر می‌شود.

بر اساس گزارش‌ها، رابرت مولر به دلیل ارتباط سیاسی و تجاری‌اش با کشور روسیه مورد بازجویی قرار گرفته است که این موضوع باعث شده ترامپ به فکر اخراج مولر یا رئیس وزارت دادگستری بیفتد.

لازم به ذکر است، مولر مسئول تحقیقات ویژه مداخلات روسیه در انتخابات 2016 ریاست‌جمهوری آمریکا است.

جمهوری‌خواهان باید به خاطر کشورشان روند بازرسی از مولر را در برابر خرابکاری‌های احتمالی محافظت کنند. اگر وفاداری او به ترامپ منجر به معافیتش از مجازات بشود، مشخص نیست که کجا و چگونه او با ترامپ مشارکت خواهد کرد.

مقابله اتحادیه اروپا با دموکرات‌های غیرلیبرال

این نشریه در مطلب دیگری به نقض قوانین اتحادیه اروپا از سوی کشور لهستان و هشدارهای امانوئل مکرون در این زمینه پرداخته است.

از سال 1989 و پس از تجزیه و تلاشی کمونیسم در لهستان، تولید ناخالص داخلی در این کشور رشد قابل توجهی داشت. به‌گونه‌ای که موفق شد به رقابت با ببرهای آسیایی -هنگ‌کنگ، کره جنوبی، سنگاپور و تایوان- بپردازد.

اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر درگیر مجادله با دولت راست‌گرای لهستان بر سر مفهوم و کاربرد «حکومت قانون» است.

طی سال‌های اخیر، پیروزی ویکتور اوربان و حزب فیدز -حزب افراطی و مخالف مهاجران و حضور در اتحادیه اروپا- و پیروزی احزاب راست‌گرا در ایتالیا که مخالف مهاجران و حاکمیت مرکزی هستند، نگرانی اتحادیه اروپا را به دنبال داشته است. در صدر این کشورهای ناقض قوانین اتحادیه اروپا اما لهستان قرار دارد.

این کشور یکی از متحدان اصلی ناتو است.

پیروزی حزب «قانون و عدالت» -حزب ناسیونالیست افراطی در سال 2015- و اصلاحات قضایی این حزب که به طور چشمگیری پیمان‌های اتحادیه اروپا را نقض می‌کند، موجب شده اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر درگیر مجادله با دولت راست‌گرای لهستان بر سر مفهوم و کاربرد «حکومت قانون» باشد.

اصلاحات قضایی در این کشور برای دموکراسی لهستان مفید نیست. از سوی دیگر، کشورهای اتحادیه اروپا ملزم به احترام و حمایت از قوانین یکدیگر با هدف یکپارچگی هستند.

حدود دو سال است که عزم لهستان برای انجام اصلاحات قضایی، روابط میان ورشو و بروکسل را تیره و تار کرده است.

امانوئل مکرون، روز سه‌شنبه در پارلمان اتحادیه اروپا سخنرانی کرد و هشدار داد، نباید به نسلی تبدیل شویم که در خواب راه می‌رود و به‌تدریج به نوای فریبنده ملی‌گرایی کشیده می‌شود.

مکرون با اشاره به اظهارات گروه‌های راست‌گرایانه عضو اتحادیه اروپا که با اصل حاکمیت ملی در تضاد است، گفت: اگر ما تصمیم بگیریم از دفاع قاطعانه از دموکراسی دست برداریم، به مسیری اشتباه افتاده‌ایم.

این در حالی است که دولت لهستان می‌گوید، نمی‌خواهد در مسیر آهسته اروپا قرار بگیرد. اما به نظر می‌رسد اگر همچنان بخواهد به نابودی نهادهای مستقل و نقض حاکمیت قانون ادامه دهد، این اتفاق به زودی خواهد افتاد.

اصلاحات بانک‌های دولتی، مهم‌ترین اولویت دولت هند

در مطلبی دیگر اکونومیست، به موضوع اصلاحات اقتصادی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند پرداخته است.

علی‌رغم اصلاحات اقتصادی در این کشور، برای دهه‌ها آنچه موفقیت کسب‌وکارها در هند را فراهم آورده، ارتباطات شخصی و نه رقابت بوده است.

بانک‌های دولتی همواره به تامین مالی ارزان شرکت‌هایی که مورد تایید دولت بوده‌اند، پرداخته‌اند.

کسب‌وکارهای بسیار خوبی در هند در حال فعالیت هستند، اما خویشاوندسالاری مطمئن‌ترین مسیر برای موفقیت آنها محسوب می‌شود.

دوران جدیدی از سرمایه‌داری در کشور هند در حال ظهور است. بر اساس اصلاحات اقتصادی نخست‌وزیر این کشور، کسب‌وکار تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران متوقف شده است. سرنوشت 12 شرکت طی چند هفته آینده مشخص می‌شود. پس از آن پرونده 28 شرکت دیگر تا ماه سپتامبر در دست بررسی قرار ‌می‌گیرد. حدود 40 درصد از وام‌های بانکی به این شرکت‌ها اختصاص یافته که قصد پرداخت آن را ندارند.

روند خصوصی‌سازی برخی از بانک‌ها در هند می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های تجاری درست و مناسب منجر شود.

اگرچه این اقدام مودی قابل تحسین است اما به نوشته اکونومیست، اصلاحات و تغییرات اساسی در سیستم بانکداری هند مورد نیاز است.

حتی اگر فساد اداری در این کشور کاهش یابد، هنوز وضوحی در مورد اینکه احزاب سیاسی هند چگونه تامین مالی می‌شوند، وجود ندارد.

به عنوان مثال، انتظار می‌رود تا انتخابات فدرال که در بهار 2019 برگزار می‌شود، حدود 5 میلیارد دلار هزینه شود.

مبارزه با خویشاوندسالاری و قدرت‌های مبتنی بر ارتباطات، به از بین رفتن سیستمی که در آن احزاب از طریق منابع ناشناس تامین مالی می‌شوند، کمک می‌کند.

در واقع می‌توان گفت، یک هندِ کمتر بروکراتیک مزیت محسوب می‌شود. اما شفافیت بیشتری در زمینه رونق و رشد کسب‌وکارها و سرمایه‌گذاری در این کشور مورد نیاز است.

در حال حاضر، انجام اصلاحات در بانک‌های دولتی باید مهم‌ترین اولویت دولت باشد.

روند خصوصی‌سازی برخی از بانک‌ها در این کشور می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های تجاری درست و مناسب منجر شود.

بانک‌های خصوصی می‌توانند از طریق پرداخت حقوق بالا به جذب کارکنان بااستعداد و شایسته بپردازند.

در حال حاضر، کارفرمایان در بانک‌های دولتی حدود 50 هزار دلار در سال درآمد دارند.

یک سیستم مالی مناسب و معقول بهترین سپر در مقابل خویشاوندسالاری و فساد بانک‌ها خواهد بود.

اما متاسفانه هنوز اصلاحاتی از این دست از دید نارندرا مودی قانع‌کننده نیست. وی تنها مقابله با سرمایه‌گذاران را آغاز کرده است و اگر قصد ایجاد انقلابی بزرگ در سیستم مالی هند را دارد، باید به فکر اقدامات بیشتری باشد.

پیشرفت تکنولوژی و پایان تسلط انسان بر سیاره

این نشریه در مقاله‌ای دیگر با اشاره به ربات جدید شرکت ایکیا (IKEA) و پیشرفت‌ روبه‌رشد تکنولوژی به طرح سوالی در زمینه پایان یافتن دوره رهبری انسان در زمین پرداخته است.

خریداران محصولات ایکیا با سرهم کردن برخی از میز و صندلی‌های این شرکت مشکل دارند. این موضوع باعث شده که گروهی از دانشمندان سنگاپوری، رباتی را بسازند که می‌تواند تنها در 20 دقیقه به مونتاژ این محصولات بپردازد.

طی سال‌های اخیر انسان‌ دستاوردهای بسیاری در زمینه تکنولوژی داشته است. اما آیا پیشرفت‌های اخیر در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک به معنی پایان حکمرانی انسان بر کره زمین و آغاز بردگی او برای ربات‌ها خواهد بود؟

به نوشته اکونومیست، حتی اگر جواب این سوال مثبت باشد، چنین رخدادی دهه‌ها طول خواهد کشید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.