کد مطلب: ۶۸۰۹۲۹

فوری: دبیر شورای نگهبان رفتنی شد؟

فوری: دبیر شورای نگهبان رفتنی شد؟

سخنگوی شورای نگهبان گفت: انتخاب فقهای شورای نگهبان با رهبری است در این خصوص رسانه‌ها از گمانه‌زنی‌ها پرهیز کنند و این موضوع به زودی اعلام‌می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به احتمال تغییر جنتی را بخوانید.

به نقل از برنا ، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص در گزارش سالانه از بررسی‌ها در شورای نگهبان گفت: در این مدت یک سال در شورای نگهبان ۶۰‌ مصوبه ارسالی از محلس بررسی شد که ۲۷ مورد لایحه و ۳۳ مورد طرح بوده و ۱۴ مصوبه در مرحله اول به تایید رسیده است و ۲۱ مصوبه در مراحل بعد به تایید رسیده است و ۲۵ لایحه در حال اصلاح است.

۱۱ اساسنامه به شورای نگهبان ارسال شده اسن که ۹ اساسنامه تایید شده و ۲ اساسنامه اساسنامه ایراد واقع شده است و ۱۷۴ استعلام و نامه ارسالی از دیوان عدالت اداری از شورای نگهبان مورد برسی قرار گرفته که ۱۳۳ خلاف موازین نبوده است و مابقی خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته شده است. ۱۳۷ جلسه در این مدت برای بررسی مصوبات برگزار گرده‌‎ایم.

وی در رابطه با تشکیل کارگروهی مبنی بر اصلاح قانون انتخابات مجلس و آخرین وضعیت این قانون گفت: آخرین وضعیت باید از مجلس پرسیده شود، در مورد اصلاح قانون انتخابات مجلس آخرین بار شورای نگهبان در سال ۹۸ اظهار نطر کرد و بعد از آن‌مجلس اصلاحی نسبت با متن انجام نداده است منتظر هستیم تا متن‌نهایی از شوی مجلس به شورای نگهبان ارجا شود.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با طرح افزایش نمایندگان خاطر نشان کرد: تاکنون یک بار این کار انجام شده و آن هم از طریق لایحه بوده و رویه دیگری هم در این رابطه نداریم. موضوع هنوز تصویب نشده که شورای نگهبان اظهار نظر کند.

تاکنون در شورای نگهبان بحثی در این خصوص نداشته‌ایم. باید تصویب شود و بعد نسبت به آن اظهار نظر می‌شود‌.

طحان نظیف در رابطه با تاکیدات رهبری بر عدم دخالت نمایندگان بر انتصاب‌های دولتی گفت: تاکنون نسبت به این موضوع جندین بار صحبت شده و رهبری هم‌چندین‌مرتبه صحلت کرده اند و تاکیدات داشته اند‌ وظایف و صلاحیت‌های مجلس براساس قانون مشخص است و قانون گزاری و نظارت دو وظیفه ای است که برعهده مجلس است تاکید اصلی باید بر این موضوعات باشد نظارت بر امور به معنای دخالت نیست.

عدم دخالت در انتصاب‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد‌نظارت و پیگیری قوانین نباید به معنای دخالت تلقی شود‌.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با آخرین اخبار از طرح شفافیت گفت: نظر رسمی شورای نگهبان به رسانه ها و مجلس اعلام شد و کمیسیون تخصصی مجلس هم چند نوبت جلسه برگزار کرده و از شورای نگهبان برای تبیین نظرات دعوت شده و حضور پیدا کرده‌ایم. اگر کار در کمیسیون تخصصی تمام شده باشد باید در دستور صحن قرار بگیرد‌.

وی در خصوص ضعف و انتقاد بر عملکرد شورای نگهبان گفت: چرا فقط نقاط ضعف، نقاط قوت را هم باید دید، ارزیابی عملکرد شورای نگهبان بر عهده مردم و کارشناسان و نخبگان است.

ما در شورای نگهبان اقدامات زیادی را انجام می‌دهیم و در حین بررسی مصوبه جلسات متعدد برگزار می‌شود و از نخبگان و کارشناسان دعوت می‌شود.

باید در این جهت باید اطلاع رسانی بیشتر شود و به مردم اطلاع رسانی شود تا مردم بیشتر در جریان این فرایندها قرار بگیرند و اطلاع پیدا کنند‌.

وی در پاسخ به برنا در رابطه با گمانه‌زنی‌ها مبنی برتغییر دبیر شورای نگهبان و عدم‌تمایل جنتی گفت: انتخاب فقهای شورای نگهبان با رهبری است در این خصوص رسانه‌ها از گمانه‌زنی‌ها پرهیز کنند و این موضوع به زودی اعلام‌می‌شود. از گمانه‌زنی‌ها خودداری شود‌.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص موضع شورای نگهبان در این مورد وزارت بازرگانی چیست، گفت: نسبت به بحث تشکیل وزارت بازرگانی باید اعلام کنم که ما در شورای نگهبان وظیفه بررسی مغایرت با قانون اساسی را داریم و بررسی مغایرت با قانون برنامه ششم در صلاحیت شورای نگهبان نیست.

براساس آیین نامه داخلی مجلس اما اگر نمایندگان بخواهند قانونی را مخالف قانون اصل ششم برنامه توسعه مصوب کنند تصویب با دو سوم باید صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در سامانه نظرات شورای نگهبان مشروح مذاکرات منتشر نشده است، گفت: انتشار مشروح مذاکرات فرآیندی را می‌طلبد که پیاده‌سازی و مطابقت آن زمان می‌برد و ما همزمان در حال انتشار مشروح مذاکرات سال‌های قبل هستیم.

همچنین دوستان ما در حال انتشار استدلال‌ها هستند و برای مثال اگر در خصوص بحث شفافیت قوا همین حالا به سامانه مراجعه کنید، استدلال‌ها را خواهید دید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ایشان جوان هستند

  • ناشناس

    نه نرفت
    بلکه لاریجانی آخر هم از شورا رفت

  • ناشناس

    با سلام لطفی دولت بکند حقوق مستمری های تامین اجتمایی که حد اقل هستند یه فکری بکند اخه با حرف نمیشه.من اخرین حقوق خرداد امسال شده ۵۵۰۰م خدایی با این رقم شما چند روز میتوانی زندگی بکنی با این گرانی من ۶۹ سالمه بیماری صرع دارم ودها بیماری دیگر نصف حقوق خرج دارو میشه مستاجرم ۲ تا نوه دارم بخدا با چشم بندی میگذرد نوها بمن میگن بابآ دروغ گو چون چیزی خواستن پول نداشتم بخرم گفتم فردا باز فردا تا فراموش بشه .شما هم هی فردا فردا نکنید فکری کنید اگر پول نمیدی قیمت ها را درست بکن اخه ۶۰ تا ۸۰ درصد پنیر ۱۰ ت شد۴۰ت ماست ۵ ت شده ۵۵ت .