کد مطلب: ۵۱۳۵۸۲

گزارش تجارت‌نیوز از پیام‌های مردم:

تغییر دامنه نوسان، خوب یا بد؟ / «با تغییر نوسان، دلالان سود می‌کنند یا مردم؟»

تغییر دامنه نوسان، خوب یا بد؟ / «با تغییر نوسان، دلالان سود می‌کنند یا مردم؟»

قرار است از روز شنبه هفته آینده نوسان منفی بورس نهایتا به منفی دو و نوسان مثبت بورس نهایتا به  مثبت شش درصد برسد. در حال حاضر این دامنه نوسان از منفی پنج تا مثبت پنج است. اما نگاه سهامداران به این اقدام چیست؟ از نظر آنان تغییر دامنه بورس خوب است یا بد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، برخی معتقدند روند مثبت بورس در هفته جاری واکنشی به این خبر بوده اما برخی دیگر معتقدند که چنین سیاستی کاملا منفی است و در بلندمدت حتما تاثیر منفی دارد.

در ادامه پیام‌های مخاطبان تجارت‌نیوز در این باره را می‌خوانید:

بازار به کام دلالان می‌شود

دامنه نوسان حذف بشه که یک عده دلال بریزن تو بازار مردمو بدبخت کنن!»

« با این چیزها بورس درست نمیشه. فقط حذف کامل دامنه نوسان چاره گشای بورس است این طرح نیم بند خوب است ولی کافی نیست.»

«بیش از سی ساله در بورس فعالیت دارم با این دامنه نوسان اشتباه بزرگی کردن. حقوقی از این بازار فرار میکنه ریزش سنگینی در پیش رو داریم.»

«مگه مشکل پالایش و داریکم که دامنه ۱۰ داره کم شده؟ اتفاقا مشکل بیشتر شده. برداشتن دامنه نوسان فقط به نفع نوسان گیران است.»

«با این دامنه نوسان اگه قبلاً ۱ روز مثبت و ۳ روز منفی بود حالا ۹ روز باید منفی شه تا به اون قیمتی برسه که هیجان تخلیه شه و خریدار بخره و مثبت شه.»

مشکل دامنه نوسان نیست، مشکل دولت است

«مشکل ما از دامنه نوسان نیست مشکل از دولت هست که فاتحه بورس رو خوند»

«باید دامنه نوسان را از صفر تا مثبت هشت میکردن. اینجوری کسی ضرر نمیکرد.»

«تغییر دامنه نوسان تصمیم اشتباهی بود.»

«دامنه نوسان نمیتونه جلوی صعود یا افت شاخص رو بگیره فقط طولانی ترش میکنه»

«تاسفانه بازم اشتباه کردن و یه سری عوام خوشحال شدن. عوام فریبی عوام فریبی عوام فریبی.»

«باز هم باید منتظر ریزش جدید باشیم. تغییر دامنه نوسان هم سرگرمیه. چاره ای نداریم باید تحمل کنیم.»

نسبت سود به ضرر سه برابر شد!

«نسبت سود به ضررتون شده ۳ به ۱ کجای این بده؟»

«ٖبا تغییر دامنه نوسان نقدینگی وارد بورس میشود و شاخص رشد میکند زیرا مردم میدانند حداکثر منفی ۲ درصد بیشتر ضرر نمیکنند و مثبت ۶ سود میکنند پس ریسک بازار بسیار کمتر شده. فرصت خوبی هست برای خرید»

«دامنه نوسان مثبت ۶ ومنفی ۲ برای حفظ وضعیت موجود خوبه. برای جذب نقدینگی ونقد شوندگی سهام کارایی نداره. بهترین حالت به نظر من مثبت ۶ ومنفی ۳ بهتر بود به خاطر سهو لت نقد شوندگی سهام»

«این کم شدن دامنه نوسان به منفی ۲ و مثبت ۶ به مثبت شدت شدن سهام کمک میکند زیرا هیجان پودر شدن پول کم خواهد شد وبا توجه به اینکه قیمت سهمها خیلی پایین اومده کمتر کسی فروشنده خواهد بود.»

«بهتر بود با این همه ریزش دامنه نوسان روی +۱۰ تا +۲۰ میذاشتن.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد علی سلطانی .

    سلام تصمیم جدید سازمان برای کوتاه مدت امری لازم و ضروری بود . علت ریزش بازار هیجانی ساختگی هست که جریان های سیاسی برای انتخابات درست کردند و از آنجایی که با هجوم مردم به بازار سرمایه در اول سال ، عده قابل توجهی افراد نا آشنا وارد بورس شدند ترس و عدم اعتماد هم همراه آن وارد بورس شد . این ترس باید به گونه ای از بین می رفت و تصمیم اخیر سازمان برای کم کردن این ترس خیلی مفید است . این که گفته می شود حقوقی ها ممکن است از بازار کوچ کنند سخن دقیقی نیست چون حقوقی ها در این مدت که بازار نزولی بود بسیار سهم خریده اند این سهم ها را برای سود کردن خریده اند و نه برای رضای خدا .اگر با این تصمیم بازار رونق بگیرد و ارزش سهام بالابرود حقوقی از همه بیشتر بهره می برد بنابراین حقوقی از بازار خارج نخواهد شد . از سوی دیگر حقوقی زمانی می تواند به فعالیت بپردازد که شمار فعالان حقیقی در بازار زیاد شود چون آن که قیمت سهام را بالا می برد حقیقی هست زیرا حقوقی ها معمولا سرمایه گذاری درازمدت دارند و نوسان گیری آنان شغل اصلی نیست بلکه در شرایط مساعد به نوسان گیری می پردازند و در نتیجه خیلی به تغییر سبد سهام خود نمی پردازند بنابراین با خرید و فروش حقوقی نیست که بازار رونق می گیرد بلکه با خرید و فروش حقیقی بازار رونق پیدا می کند و قیمت سهام بالا می رودو هرچه قیمت سهام بالاتر برود سود حقوقی بیشتر می شود بنابراین نگران خروج حقوقی نباشید .
    اما این تصمیم باید کوتاه مدت وتا زمان بازگشت اعتماد به بازار و از بین رفتن ترس باشد . بعد از آن دو راه کار مطرح خواهد شد بازگشت به مثبت و منفی پنج و یا حذف نوسان به طور کلی . حذف نوسان راه کار ایدآل است اما برای اقتصاد های سالم که اقتصاد ایران با آن بسیار فاصله دارد بنابراین به احتمال زیاد حذف دامنه نوسان به این زودی اتفاق نمی افتد . در نتیجه فکر می کنم باز گشت به دامنه نوسان پنج مثبت و منفی فراروی بازار خواهد بود .

  • ناشناس

    باید فکری هم به حال حقوقی ها کرد چون سرمایه های کلان بورس دست اونهاست. امیدوارم که با طرح جدید حقوقی ها باز هم ازبازار سرمایه حمایت کنند چون درصورت فروش سهام دیگه نمیتونند با قیمت منفی 5 بخرند بلکه با مثبت 6 که براشون زیان ده خواهد بود .

  • ناشناس

    به نظرم زن و مرد را تو بورس از هم جدا کنید
    شاید به خاطر زن و مرد قاطی هستن این بلا سر بورس اومده

  • ناشناس

    اگه بدبین باشی بجای نمیرسی

  • مهرداد

    احسنت درست فرمودید مشکل شخص است بی اعتمادی مردم نسبت به بازار نتیجه اش شد

  • حسین

    احتمالا بازار تا شاخص 1450 بالا بره

  • ناشناس

    ما که بخدا پولی نداریم همه گرفتی حال میخواد منفی 5 باشه یا6 .

  • ناشناس

    سلام مردم همه به کمترارنصف قیمت فروختندخونه ای پسرمن فروخت اوردتوبورس حداقل سه برابرشده زمین‌من فروخت اصلانابودشدچراروجانی اینکارمیکند

  • م، و

    حذف دامنه نوسان حذف زمان،،،،
    بنظر من،همانطور که بازاربطورشبانه روزی فراز وفرود دارد،بورس هم باید بجای سه ساعت کار روزانه بطور شبانه روزی فعال باشد بهمراه بازارش وافت کند،،،،،،

  • ناشناس

    با کشور چیکار کردن پولدلر ها پولدار تر…فقرا هرروز فقیرتر و نیازمندتر…خدایا خودت کاری کن