کد مطلب: ۵۳۷۱۳۳

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰:

کسی مجوز تغییر اعداد در جداول بودجه را به هیات‌رئیسه نداد

کسی مجوز تغییر اعداد در جداول بودجه را به هیات‌رئیسه نداد

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ می‌گوید اعضا کمیسیون تلفیق در یک رای‌گیری این مجوز را به هیات‌رئیسه دادند که با توجه به طولانی شدن زمان بررسی بودجه، ردیف‌ها را مشخص و دوباره به نمایندگان اعلام کنند اما کمیسیون تلفیق مجوزی به هیات‌رئیسه یا هر فردی دیگری برای تغییر اعداد داخل جداول نداده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سریال حواشی بی‌پایان لایحه بودجه ۱۴۰۰ کماکان ادامه دارد. از ابتدای امر که مجلس به جای کلیات لایحه بودجه، گزارش کمیسیون تلفیق را رد کرد تا حالا که موضوع دست‌کاری در اعداد و جداول بودجه ادامه دارد.

در ابتدای امر، علی خضریان، نماینده جبهه پایداری تهران، در توئیتی محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس و الیاس نادران، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس را متهم کرد که ارقام و اعداد بودجه را پس از تصویب در مجلس، تغییر داده‌اند.

سیدکاظم دلخوش اباتری، عضو دیگر کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ نیز در این باره گفته است تیمی پس از تصویب، بودجه را تنظیم کرده و احکام را مورد دست‌کاری قرار داده که چنین دست‌کاری در بودجه سابقه نداشته است.

در پی انتشار این اخبار بیش از ۱۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به قالیباف خواستار پاسخگویی وی درباره تغییر در تنظیم جداول بودجه ۱۴۰۰ شدند. با این وجود برخی از اعضا کمیسیون تلفیق می‌گویند که در این باره از کمیسیون رای‌گیری کرده‌اند و تغییرات در جداول بودجه با مجوز کمیسیون تلفیق بوده است.

محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰، درباره این موضوع گفت: اعضای کمیسیون تلفیق در یک رای‌گیری این مجوز را به اعضا هیات رئیسه- و نه هیچ کس دیگری- دادند که با توجه به طولانی شدن زمان بررسی بودجه، ردیف‌ها را مشخص و دوباره به نمایندگان اعلام کنند و رای نمایندگان و مجوز آن برای تغییر اولیه و مشخص شدن جداول بود اما درباره این که کمیسیون تلفیق مجوزی به هیات‌رئیسه یا هر فردی دیگری داده باشد که اعداد داخل جداول که به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده است را تغییر دهند، به هیچ وجه چنین مجوزی داده نشده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس یازدهم تاکید کرد که هنوز مشخص نیست که این تغییرات انجام شده یا نه اما در صورت تغییر، تخلف رخ داده است.

وی ادامه داد: بودجه در مجلس ابتدا در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود و بعد از آن مصوبات کمیسیون تلفیق باید به تایید صحن علنی برسد و آنچه در صحن علنی تصویب و به شورای نگهبان ارسال و شورای نگهبان تایید کرده است، فصل‌الخطاب در موضوع بودجه بوده و هرگونه دست‌کاری در بودجه بعد از طی این مراحل خلاف است. حتی اگر در ادوار پیشین نیز چنین کاری صورت می‌گرفته تخلف بوده و نمی‌توان با استناد به تخلف ادوار گذشته دوباره تخلف کرد.

آصفری خاطرنشان کرد: من از تغییر اطلاع ندارم. اگر تغییرات در فصول باشد مساله دیگری است اما اگر در خارج از فصل‌ها باشد یعنی اعتباری از داخل فصلی به داخل فصلی دیگر رفته باشد، تخلف صورت گرفته است. اما جابه‌جایی در درون فصول روال است و تخلف نیست.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ با بیان این که «باید درباره شائبه دستکاری بودجه بررسی دقیقه شده و نتیجه اعلام شود»، تاکید کرد: تصمیمات مجلس بر مبنای رای نمایندگان است و در صورت تغییر اعداد و تخلف، بایستی مصوبه اولیه که به تصویب رسیده، به عنوان اصل لازم‌الاجرا قلمداد شود.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منبع: اعتمادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.