کد مطلب: ۲۸۳۴۲۹

تغییر قوانین پولی آلمان برای ممانعت از انتقال پول به ایران

وال‌استریت ژورنال می‌گوید مقامات آلمانی با اصرار فرستادگان دولت آمریکا قانع شده‌اند که قوانین پولی خود را به گونه‌ای تغییر دهند که جلوی انتقال 300 میلیون یورو از هامبورگ به ایران گرفته شود.

یک روزنامه کثیرالانتشار آمریکایی مدعی است که دولت آلمان در صدد تصویب قوانینی است که نقل و انتقال پول به ایران را ممنوع می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، آنطور که وال‌استریت ژورنال خبر داده، هدف ابتدایی این قانون، جلوگیری از انتقال میلیون یورو پول نقد موجود در یکی از بانک‌های هامبورگ است؛ چندی پیش مقامات آلمانی گفتند که ایران برداشت این پول از حساب خود در بانک «ایران-اروپا» را خواستار شده است. این بانک متعلق به ایران است.

مقامات آمریکایی به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند که پیش‌نویس قانون جدید که توسط کارشناسان بانک مرکزی آلمان تهیه شده، به گونه‌ای است که حتماً جلوی انتقال این ۳۰۰ میلیون یورو به ایران را خواهد گرفت. بانک مرکزی آلمان، بدون اشاره به علت تصمیم خود برای اعمال این تغییرات در قوانین پولی آلمان، اصل خبر تغییر قریب‌الوقوع قوانین را تأیید کرده است.

وال‌استریت ژورنال مدعی است که این تغییر در قوانین پولی آلمان، نتیجه مستقیم لابی فرستادگان دولت آمریکا و هدفش، جلوگیری از انتقال پول از آلمان به سمت ایران است.

این قانون جدید از ۳ شهریور (۲۵ اوت) اجرایی می‌شود و آنطور که در پیش‌نویس آمده، جلوی انتقال‌های مالی‌ای که «تهدیدی است برای روابط مهم با بانک‌های مرکزی و موسسات مالی کشورهای ثالث» را می‌گیرد.

دولت آمریکا بعد از خروج از برجام تلاش همه جانبه‌ای را برای اعمال فشار بر ایران و قطع پیوندهای مالی کشورهای اروپایی با ایران آغاز کرده است. سفیر آمریکا در آلمان بارها از دولت این کشور خواسته روابط مالی با ایران را قطع کند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت از برجام خارج شد و موعدهای ۹۰ و ۱۸۰ روزه برای بازگشت تحریم‌های ایران تعیین کرد؛ موعد ۱۸۰ روزه در 13 آبان به سر می‌رسد و از آن روز، بانک مرکزی ایران تحریم خواهد بود.

بر اساس این قانون، بانک مرکزی آلمان می‌تواند به تراکنش‌های مالی با حجم بالا که می‌تواند به «پول‌شویی» یا «تامین مالی تروریسم» مرتبط شود، ورود کند و جلوی آن را بگیرد؛ همچنین اگر بانک مرکزی آلمان به این نتیجه برسد که بانک آلمانی، تضمین کافی برای عدم سرازیر شدن پول انتقالی به سمت تروریست‌ها نگرفته، می‌تواند جلوی پرداخت را بگیرد.

در این قانون جدید، تشخیص همه موارد بر عهده بانک مرکزی آلمان است و حرفی از عضو بودن کشور محل نقل و انتقال ملی در FATF نیامده است.

دو مقام آمریکایی گفته‌اند که آلمان‌ها ابتدا نمی‌خواستند که در سطح دولتی، به موضوع انتقال این ۳۰۰ میلیون یورو به ایران ورود کنند ولی فرستادگان ترامپ، با نشان دادن اسناد طبقه‌بندی شده، آن‌ها را مجاب کرده‌اند که این پول برای حمایت از تروریسم خرج می‌شود و آنگاه، برلین با تغییر قوانین پولی خود موافقت کرده است.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.