کد مطلب: ۲۸۶۴۸۴

یک کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

برای مدیریت بازار ارز، نرخ سود تغییر کند

برای مدیریت بازار ارز، نرخ سود تغییر کند

یک کارشناس مسائل پولی و بانکی درباره بسته ارزی دولت اظهار کرد: در این بسته دولت اعلام کرده قیمت‌گذاری نمی‌کند و فقط بازار شناور ‌را مدیریت می‌کند. مدیریت در اینجا باید به صورت ساده کردن شرایط مبادله ارزی باشد و یا اینکه نرخ سود بانکی را تغییر دهد که تا الان چنین اقداماتی صورت نگرفته است.

بهاء‌الدین حسینی هاشمی، کارشناس مسائل پولی و بانکی در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره بسته‌ جدید ارزی گفت: این بسته به نوعی اصلاح قیمت‌گذاری قبل بوده است که ارز را چهار هزار و 200 تومان اعلام و بقیه نرخ‌ها را قاچاق معرفی کرده بودند. در واقع با این طرح به بازارهای غیردولتی رسمیت داده می‌شود که این امتیاز مثبتی برای این بسته محسوب می‌شود.

وی اضافه کرد: فعال کردن صرافی‌ها به خودی خود تاثیر خوبی در بازار می‌گذارد و صرافی‌ها به متقاضیان ارز غیربازرگانی و همچنین تقاضا‌های خرد‌ در روز‌های تعطیل و چه غیر‌تعطیل خدمات ارایه می‌دهند و نیاز آنها را تامین می‌کنند.

حسینی هاشمی درباره واردات طلا و ارز که در بسته جدید ارزی آزاد شده است، اضافه کرد: واردات طلا و ارز آزاد شده و معافیت‌های گمرک شامل آن می‌شود که این اتفاق خوبی است. طبق این بسته می‌توان بازار طلا را سر‌‌وسامان داد و مهمتر از همه این است که گفته شده نرخ ارز را دولت و بانک مرکزی تعیین نمی‌کنند و بازار شناور است و تنها آن را مدیریت می‌کنند و اگر واقعا این طور باشد و چه مستقیم و چه غیرمستقیم قیمت ارز را تعیین نکنند به تدریج و بعد از مدت کوتاهی تعادل و تعامل سازنده‌ای بین متقاضیان و عرضه کنندگان ارز پیدا می‌شود.

حسینی هاشمی ادامه داد: در حال حاضر ما‌به‌التفاوت ارز دولتی و آزاد زیاد است. یکی از اشکالات عمده که وجود دارد دو نرخی بودن و دو بازاری است که با این طرح امیدوارم به سمت یک بازاری شدن پیش برویم.

وی در باره تاثیر داشن یا نداشتن تحریم بر نرخ ارز افزود: بهترین راه مقابله با تحریم یکسان‌سازی نرخ ارز است تا به اندازه نیاز واقعی مردم در بازار ارز وجود داشته باشد. چرا که اگر ارز کمیاب باشد قیمت آن بیشترو اگر ارز فراوان باشد قیمت آن پایین می‌آید. تحریم تاثیر چندانی بر قیمت ارز نداشته و فقط جرقه‌ای بود. بازار ما ساختارهای ناسالمی داشت و به مدت پنج، شش سال فنر قیمت ارز را فشرده نگه داشتند و عرضه ارز کم و تقاضا زیاد بود.

او تصریح کرد: دولت اعلام کرده قیمت‌گذاری نمی‌کند و فقط بازار شناور ‌را مدیریت می‌کند. مدیریت در اینجا باید به صورت ساده کردن شرایط مبادله ارزی باشد و یا اینکه نرخ سود بانکی را تغییر دهد که تا الان چنین اقداماتی صورت نگرفته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.