خبر مهم:

کد مطلب: ۷۱۴۴۳۲

تفاهم‌نامه‌های نمایشی نفت

تفاهم‌نامه‌های نمایشی نفت

دستاوردسازی به سریال تکراری در دولت سیزدهم تبدیل شده است. به‌جرات می‌توان گفت مدیران نفتی در این موضوع گوی سبقت را از دیگر مدیران دولت ربوده‌‌اند. تفاهم‌نامه‌های نمایشی یکی پس از دیگری رونمایی می‌شوند اما خبری از قرارداد و توسعه و پیشرفت نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار امضای تفاهم‌ نامه‌ های نفتی در دولت رییسی بسیار داغ است اما خبری از قرارداد و توسعه میادین نفتی نیست.

اقتصاد آنلاین نوشت: دستاوردسازی به سریال تکراری در دولت سیزدهم تبدیل شده است. به‌جرات می‌توان گفت مدیران نفتی در این موضوع گوی سبقت را از دیگر مدیران دولت ربوده‌‌اند. تفاهم‌نامه‌های نمایشی یکی پس از دیگری رونمایی می‌شوند اما خبری از قرارداد و توسعه و پیشرفت نیست.

تفاهم‌نامه‌های نمایشی نفت

صبح امروز مدیرعامل شرکت ملی نفت در همایشی از دستاوردهای نفتی دولت رونمایی کرده و از سرمایه‌گذاری روس‌ها در توسعه میادین نفتی ایران استقبال کرده و گفته است: «جهت توسعه یکپارچه آزادگان شمالی و جنوبی تفاهم‌نامه‌ای با ۶ بانک و ۶ شرکت اکتشاف و تولید برای ۷ سال و ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری امضا شده تا تولید به ۵۷۰ هزار بشکه برسد.در آینده نزدیک با مجوز بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاری بانک‌ها کار مطالعات آغاز خواهد شد.»

چالش‌های توسعه میادین نفتی

آنچه که محسن خجسته‌مهر به آن اشاره نکرده است؛ چالش‌های سرمایه‌گذاران داخلی برای توسعه میادین نفتی است. تامین مالی پروژه، بزرگترین مشکل سرمایه‌گذاران داخلی است. تاکنون بانک‌های بسیاری برای ورود به صنعت نفت ابراز علاقه کرده‌اند اما در تامین مالی پروژه ناتوان مانده‌اند.

مسئله دیگر درصورت تامین اعتبار پروژه، بحث تکنولوژی و تجهیزات است. از آنجاییکه صنعت نفت ایران وابسته به تکنولوژی و تجهیزات خارج از کشور است؛ تامین این موارد باتوجه به تحریم‌های نفتی برای ایران سخت و حتی می‌توان گفت غیرممکن است. به همین دلیل میادین نفتی کشور به‌ویژه میادین مشترک دچار عقب‌ماندگی شده‌اند و توسعه آنها به وادی فراموشی سپرده شده است.

در بحث ورود شرکت‌های خارجی برای توسعه میادین نفتی ایرانی، مسئله تحریم مطرح است. به‌جرات می‌توان گفت هیچ شرکت اروپایی و آمریکایی، از دست دادن بازار سایر کشورها را فدای حضور در ایران نمی‌کند. از آنجاییکه تکنولوژی نفتی میادین نفتی روسیه، غربی است، نمی‌توان به روس‌ها برای توسعه میادین نفتی ایران امیدوار بود چراکه آنها در بحث تجهیزات و تکنولوژی نفتی حرفی برای گفتن ندارند.

عقب‌ماندگی نفتی صدای نمایندگان را درآورد

توسعه میادین نفتی این روزها مورد توجه بسیاری از مسولان قرار گرفته و البته این عقب‌ماندگی در میادین مشترک صدای اعتراض آنها را نیز درآورده است.مشکل میادین نفتی مشترک پای خجسته‌مهر را به مجلس کشانده است.

روز گذشته او برای ارائه توضیحاتی درخصوص مشکلات عدم توسعه میادین نفتی به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی رفت. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در این‌باره گفت: «اولویت وزارت نفت توسعه میدان‌های غرب کارون و نیز میدان‌های مشترک با قطر و عربستان است، اما در توسعه میدان‌ها از گذشته عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد.»

توسعه میادین نفتی از دیرباز رویای هر دولتی بوده اما رویایی دست‌نیافتنی. طرح‌های بسیاری در این‌باره ارائه شده اما تاکنون هیچ یک از آنها دستاوردی برای صنعت نفت ایران نداشته است چراکه همه‌ی آنها به‌دنبال طرح‌های غیرواقعی و نمایشی بوده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.