کد مطلب: ۷۵۶۵۲۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سکه بدون وکیوم بخریم؟

سکه بدون وکیوم بخریم؟

از آنجا که سکه‌های عرضه شده در بورس کالا بدون وکیوم تحویل داده می‌شوند، این سوال برای خریداران مطرح شده است که سکه وکیوم‌دار و بدون وکیوم چه تفاوتی از لحاظ قیمت با هم دارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، 24 دی‌ماه امسال بود که دولت اقدام به فروش 500 هزار قطعه ربع سکه در بورس کالا کرد. این سکه‌ها بدون وکیوم تحویل داده می‌شود. یکی از اصلی‌ترین سوالاتی که برای متقاضیان پیش آمده این است که سکه وکیوم‌دار و بدون وکیوم در فرآیند فروش چه تفاوتی با هم دارند؟

سکه وکیوم‌دار بخریم یا نه؟

ماجرای وکیوم‌دار شدن سکه‌ها به 20 سال قبل بازمی‌گردد. ابتدا صرافان معتبر وقتی می خواستند سکه بفروشند، به همراه آن کارت ویزیت خود را به خریدار می‌دادند تا از این طریق اعتبار خرید را بالا ببرند. خریدار سکه نیز این کارت ویزیت را فاکتور آن سکه در نظر می گرفت.

پس از مدتی صرافی‌ها تصمیم گرفتند کارت ویزیت را به همراه سکه پرس کنند و به خریدار بدهند. آنها پس از این اتفاق به مردم اعلام کردند که سکه‌های بدون وکیوم فاقد اعتبار است.

البته هیچ تفاوتی بین سکه وکیوم‌دار و بدون وکیوم وجود ندارد؛ خرید سکه وکیوم‌دار صرفا باعث می‌شود مردم احساس کنند خرید بااعتبارتری انجام داده‌اند.

لازم به ذکر است که هنوز تعدادی از صرافی‌ها هنگام خرید سکه بدون وکیوم، مبلغی را از آن کسر می‌کنند.

تفاوت قیمتی سکه باز و بسته‌بندی شده

پیش‌تر نیز کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مصاحبه‌ای در این خصوص گفت: «در خرید و فروش سکه هیچ تفاوت قیمتی بین سکه باز و سکه بسته‌بندی شده وجود ندارد. شاید مردم تصور کنند که سکه وکیوم شده اعتبار بیشتری دارد، اما این تفکر صحیح نیست و در معاملات تفاوتی بین دو سکه وجود ندارد.»

وی همچنین گفت: «برخی از فروشندگان مدعی هستند که اگر سکه از وکیوم خارج شود، مسئولیت آن را نمی‌پذیرند اما این رفتار درستی نیست و نباید تفاوتی بین سکه بسته‌بندی و باز باشد.»

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اتفاقا اگر سکه باز باشد امکان تشخیص آن از سکه تقلبی فراهم می‌شود، تاکید کرد: «توصیه ما به مردم خرید سکه باز و خرید از واحدهای دارای جواز کسب است.»

آخرین اخبار مربوط به بازار سکه را در صفحه اخبار ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با همین بازار داغ نمودن ها تون باعث شد سکه از ۳ میلیون برسه به ۲۴ میلیون بسه
    هر بلایی که خواستین سر ملت اوردین

    • ناشناس

      مخاطبت کیه دادا؟
      تجارت نیوز نیست که؟!

  • ناشناس

    ربع سکه های ثبت نام بورس را که برای فروش بردم صرافی گفت بانکی نیس باز به یک صراف دیگه نشان دهید شاید قبول کنه ، چند جا دیگه هم همینا گفتن ، با توجه به اختلاف قیمت زیاد بانکی و غیربانکی ربع سکه ها و اینکه ظاهرا تشخیص بانکی از غیربانکی هم پیچیده است ،واقعا بانک مرکزی باید یک راهکاری برای این مشکل ارائه دهد.

    • ناشناس

      اینم روش جدید سر کار گذاشتن مردم ! بانک مرکزی هم سر ملت روک لاه گذاشته اگه راست بگه باید فاکتور بده به مشتری

    • ناشناس

      — سکه ها باید توسط بانک رفاه یا بانک مرکزی وکیوم میشد تا راحت خرید و فروش بشه هدف بانک مرکزی از وکیوم نکردن این سکه نقره داغ کردن مردم تا دیگه سکه نخرن !!!

  • ناشناس

    این سکه ها باید توسط بانک رفاه یا بانک مرکزی وکیوم میشد تا راحت خرید فروش بشه هدف بانک مرکزی از وکیوم نکردن این سکه نقره داغ کردن مردم تا دیگه سکه نخرن !

  • ناشناس

    هیچ

  • ناشناس

    من گرفتم ربع سکه هارا زیر دستمال هم گداشتم دانه دانه الان اوردم هم میگن بدون وکیومه نمیخرندد همم میگند خش دارد و نمیخرند نمیدانمم چکار انجام بدهم

  • حسن نظری

    بازار سکه چهارطبقه مشهد بردم، این مدل سکه رو هیچ کسی خریدار نبود، بانک مرکزی کلاه بزرگی سر مردم گذاشت…
    آیا کسی پیگیر هست؟

  • ناشناس

    سلام
    بنده با پس انداز مادر پیرم براش ربع سکه بورسی ثبت نام کردم هر عدد به قیمت ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ، بعد هم با مکافات زیاد توی سامانه نوبت زدم و وکالت گرفتم و رفتم تهران از بانک رفاه مرکزی تحویل گرفتم .
    حالا هر جا توی بازار میبرم میگن غیر بانکیه و دونه ای ۶ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان میخریم (یعنی هرکدوم حدود یک میلیون و هفتصدهزار تومان ضرر )
    به نظر شما ربع سکه ها بانکیه یا غیر بانکی ؟🤔
    این کار بانک سرکار گذاشتن مردمه یا توسر مال زدن بازاریها سرکاریه ؟🙄😤
    به نظرتون چیکار کنم ؟؟؟😓

  • ناشناس

    به نظر شما شب عیدی میخواستن پول نقدینگی مردم را از دستشون بگیرن؟؟؟