کد مطلب: ۷۳۸۲۵۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تقابل ریسک ها و عوامل رشد بازار سرمایه

تقابل ریسک ها و عوامل رشد بازار سرمایه

شرایط این روز‌های بورس تهران، تاثیر گرفته از ریسک‌های مختلف در تقابل با عواملی‌ است که موجب رشد بازار خواهند شد. اما کدام سمت بر دیگری غلبه خواهد کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازدهی بالاتر بازارهای موازی در هفته‌های گذشته موجب خروج پول از بازار سرمایه شده بود. حال با رشد خوب بورس در هفته‌ای که گذشت، دو روز میانی هفته یعنی دوشنبه و سه‌شنبه ورود پول حقیقی به بازار سهام را شاهد بودیم. جنس منفی شدن شاخص ورود و خروج پول افراد حقیقی در روز پایانی هفته اما متفاوت از دلیل همیشگی است.

کارشناسان عقیده دارند پس از رشد تقریبا ۹۰ هزار واحدی شاخص کل بورس، شناسایی سود برخی از فعالان بازار که موفق به گرفتن سود از بازار شدند، علت خروج پول از بازار سرمایه است. بنابراین منفی شدن شاخص کل در روز سبز بازار سرمایه نمی‌تواند نگرانی محسوسی برای اهالی بازار محسوب شود.

چراکه کسانی که در این سطوح قیمتی اقدام به حفظ سود کرده‌اند قطعا منتظر ورود مجدد در قیمت‌های بهتر هستند؛ گروهی منتظر اصلاح بازار سرمایه و ورود در قیمت‌های پایین‌تر می‌مانند و گروه دیگر شاید با انتظار رشد احتمالی بازار برای ورود احتمالی پس از شکست محدوده‌های مقاومتی و در قیمت‌های بالاتر برنامه‌ریزی می‌کنند. این تفاوت دیدگاه‌ها و چشم انداز‌های ترسیمی افراد مختلف مسیر حرکتی قیمت را مشخص می‌کند.

چشم انداز مثبت نرخ ارز برای بازار سرمایه

با جهش دلار نیما در روز‌های پایانی هفته، شعله امید به کاهش اختلاف میان نرخ دلار نیما و دلار آزاد در دل فعالان بازار روشن شد. مخاطبان بازار سرمایه به خوبی می‌دانند که در صورت افزایش نرخ دلار نیما و به طور کلی‌تر نرخ دلار شرکت‌های صادرات‌محور چگونه در یک بازه زمانی خیلی کوتاه، می‌توانند بازدهی بسیار بالاتری نسبت به سایر گروه‌ها و حتی نسبت به بازار‌های موازی نظیر خود بازار ارز و همچنین بازار طلا و سکه کسب کنند.

روی دیگر بورس: ریسک‌های حاکم بر بازار سرمایه در این روزها

روی دیگر سکه بورس، ریسک‌های ناامیدکننده‌ای است که در شرایط این روز‌های بازار سرمایه جریان دارد. اخبار منفی مربوط به ریسک‌های سیاسی داخلی و خارجی، کاهش قیمت نفت و قطع گاز پتروشیمی‌ها سیمان و البته فولادی‌ها ستون‌های اصلی بخش تاریک بازار سرمایه هستند.

با قطع گاز پتروشیمی‌ها به‌ویژه تولیدکنندگان اوره و متانول، همچنین گروه سیمان و آهن با کاهش تولید مواجه می‌شوند. در گزارش‌های پیشین گفته شد که در همین مدت قطعی گاز بر شرکت‌های پتروشیمی تاثیر کاهش تولید ۳۰ تا ۸۰ درصدی داشته است.

وضعیت بهبودیافته کامودیتی‌ها

از سوی دیگر اما با اخبار مثبت مخابره شده از سوی چین در زمینه عقب‌نشینی حاکمیت در برابر اعتراضات مردمی علیه محدودیت‌های سیاست کووید صفر، وضعیت کامودیتی‌ها به‌ویژه زنجیره فولاد شرایط بهتری را تجربه کردند. وضعیت مثبت قیمت‌های جهانی برای بورس کامودیتی‌محور تهران در کنار افزایش نرخ ارز نظر به اینکه دلار نیمایی در کنار دلار فردوسی بتواند رشد کند باعث تداوم رشد بازار سرمایه خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.