کد مطلب: ۲۵۰۵۸۸

تلاش اتحادیه اروپا در حذف دلار برای حفظ بازار ایران

تلاش اتحادیه اروپا در حذف دلار برای حفظ بازار ایران

تلاش اتحادیه اروپا برای حذف دلار از مبادلات با ایران به خاطر از دست ندادن بزرگترین بازاری است که پس از توافق هسته‌ای در سال 2015 به دست آوردند.

پس از اینکه واشنگتن، شرکت‌های اروپایی که در ایران فعالیت می‌کنند را تهدید کرد، اتحادیه اروپا به دنبال این است تا پرداخت‌های خود را از دلار به یورو تغییر دهد. این اقدام احتمالا کمک می‌کند اتحادیه اروپا به بزرگترین بازار جهانی خود دست یابد که پس از امضای توافق هسته‌ای با تهران از 2015 به روی کشورهای اروپایی باز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این تفکر برای حذف نقش دلار در مبادلات بین‌المللی یک بحث جدیدی نیست علاوه بر اتحادیه اروپا تعدادی از کشورهای دیگر هم روی این موضوع تمرکز دارند.

این خبرگزاری در این باره با تحلیلگران صحبت کرده که چگونه چشم‌انداز کشورها برای پایین کشیدن دلار می‌تواند منطقی باشد.

الکساندر کاتب رئیس کفایت سرمایه‌ای SAS گفت: در پرتو توسعه‌های اخیر ایران از ناحیه دلار خیلی بیشتر تحت فشار قرار گرفته است و تهران تلاش می‌کند تا معاملات خود را در غیاب دلار انجام دهد.

این اقتصاددان گفت: وقتی ایران در فاصله سال‌های 2015 تا 2012 تحت تحریم‌ها بود مکانیزم جدید دور زدن موسسات مالی مرتبط با آمریکا را پایه‌گذاری کرد. این سازوکارها نظیر تهاتر کالا و جایگزینی دلار با دیگر ارزها نظیر یوآن در مبادلات دو جانبه با چین یا یورو در مبادله با کشورهای اروپایی بود.

استفان اینس رئیس تجارت FX برای اوآندا در آسیا هم گفت: در همان زمان اقدام اخیر چین برای پرداخت پول نفت با یوآن یک گام اساسی برای به چالش کشیدن غالبیت دلار در بازارهای جهانی بود.

وی ادامه داد:‌در حال حاضر زمینه برای ایجاد یک جاده کمربند فراهم است و چین به دنبال ایجاد تسهیلات سوآپی با کشورهای منطقه است تا استفاده از یوآن را به حداکثر برساند.

کارشناسان معتقند توافقات دو جانبه یا چند جانبه بین کشورها با ارزهای غیر از دلار می‌تواند عامل اصلی برای کاهش وابستگی به دلار در تجارت بین‌المللی باشد.

اما در این میان برخی تحلیلگران نظر متفاوتی دارند، آنها می‌گویند: رهایی از سلطه دلار به همین راحتی هم نیست، این یک قرن زمان برده است تا دلار آمریکا بتواند پول‌های دیگری نظیر پوند را به زیر بکشد.

اینس گفت: ادامه رفتارهای قدیمی نمی‌تواند سلطه دلار را بر بازارهای جهانی از بین ببرد. باید در این زمینه موانع موجود برداشته شود.در حال حاضر دلار آمریکا هنوز به دلایل مختلف در تجارت بین‌المللی استفاده می‌شود و یک ارز قابل انتخاب برای کشورهاست. سیستم‌های مالی بین‌المللی بر اساس دلار انجام می‌شود.

این کارشناس معتقد است سیستم‌های بین‌المللی معمولا در حال تغییر هستند. تغییرات سریع تکنولوژی بلاک‌چین در کنار ارزهای مجازی امیدواری زیادی برای فرایند تغییر ایجاد کرده است.

کارشناسان معتقدند جایگزینی دلار با ارزهای دیگر تلاش زیادی می‌خواهد. فعالیت دلار بیشتر وابسته به تجارت آن نیست بلکه نقشی است که در سیستم مالی بین‌المللی بازی می‌کند.

این تحقیق نشان می‌دهد که اقدامات اخیر در برابر ارز دلار نشانه‌ای از نارضایتی عمومی از قوانین سیستم دلار است اما نمی‌تواند معالجه‌ای برای مشکلات دلار محسوب شود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.