کد مطلب: ۳۲۸۲۷۱

تلخی بی‌پایان سهام‌داران

تلخی بی‌پایان سهام‌داران

بازارهای مالی شهر در سومین روز از هفته و پس از یک روز استراحت، باز روی خوشی از خود به خریداران نشان نداده و متأثر از اخبار رکود جهانی و برخی اخبار داخلی، نزول کردند.

بازارهای مالی شهر در سومین روز از هفته و پس از یک روز استراحت، باز روی خوشی از خود به خریداران نشان نداده و متاثر از اخبار رکود جهانی و برخی اخبار داخلی، نزول کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی که مهم‌ترین اخبار اقتصادی به رکوردشکنی تولیدات نفتی عربستان، آغاز ثبت نام کارت‌های سوخت، افزایش قیمت نفت، سقوط بیت کوین در بازارهای جهانی و ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار خودرو اختصاص داشت، هیجان فروش در بازارهای مالی، خصوصا بازار سرمایه افزایش یافت و بازارها روندی منفی را تجربه کردند و دلهره بر کلیت بازارها حاکم شد.

از دیگر سو، سردی هوا و اوج‌گیری بارش‌ها، دو عاملی است که به سنت هر ساله، کلیت فعالیت‌های اقتصادی را در بر گرفته و اقتصاد را به سمت رکودی نسبی سوق داده است؛ در کنار آن، ابهام در برخی اخبار و اتفاقات و البته لایحه بودجه 98، بر حجم تردیدها افزوده و کلیت بازارها را در حالت انتظار، منجمد کرده است.

تلخی‌های بی‌پایان سهامداران

بازار سرمایه دومین هفته منفی متوالی خود را تجربه می‌کند و این بار، مشکلات ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی، باعث ترس بیشتر سهامداران شده است. مضاف بر این، با فرا رسیدن هفته اول آذر ماه، گزارش‌های عملکرد ماهیانه شرکت‌های بورسی در آبان ماه روانه سامانه کدال شده و به دلیل اهمیت فروش‌های صادراتی در این ماه (ماه آغاز تحریم‌ها)، سهامداران با دقت بیشتری این گزارش‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و آن را چراغ راه خود برای تداوم یا عدم تداوم سرمایه‌گذاری در بورس تلقی می‌کنند.

تا به این لحظه، گزارش عملکرد ماهیانه پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی غدیر، تا حد زیادی امیدها را برای تداوم صادرات محصولات پتروشیمی و عدم افزایش قابل توجه هزینه‌های نقل‌وانتقال، زنده نگاه داشت و علاوه بر این، بهبود فروش در فولاد مبارکه نیز سیگنال مثبت دیگری بود که شرایط بازگشت قیمت‌ها در معاملات روزهای آتی بورس را مهیا کرد.

با این حال در معاملات امروز، همچنان فشار فروش، حرف اول را می‌زد و صفوف فروش چند میلیونی، آزار دهنده‌ترین صحنه برای سهامداران بود.

شاخص کل در پایان امروز، 4 هزار 789 واحد دیگر را نیز از دست داد و تقریبا تمامی نمادهای مطرح بازار در این افت سنگین، همراه و همگام بودند. ارزش معاملات امروز بورس 583 میلیارد تومان اعلام شد که با ارزش بیش از هزار میلیاردی روزهای رونق، فاصله بسیاری دارد.

آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر بیشترین توجه بازار به صندوق‌های درآمد ثابت و اوراق خزانه بوده و نقدینگی‌های سنگین، ترجیح می‌دهند در حال حاضر به سمت سهام سوق پیدا نکنند و همین امر باعث کاهش تقاضا و البته هیجان‌زدگی فروشندگان شده است.

با این حال، برخی از کارشناسان بورسی، فضا را آن چنان تیره و تار ندیده و معتقدند هنوز دلایلی برای برگشت بازار وجود دارد. یکی از کارگزاران حاضر در تالار بورس اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: گزارش‌های عملکرد آبان ماه می‌تواند تا حد زیادی ابهامات موجود در ذهن سهامداران را روشن کرده و تصویر قابل مشاهده‌ای از فضای تحریم به آن‌ها ارائه کند.

وی در ادامه افزود: مضاف بر این، تعیین تکلیف قیمت‌گذاری برخی کالاها نظیر خودرو، دارو، مواد غذایی و … در هفته‌های آتی نیز دیگر عامل تأثیرگذار بار روند بورس خواهد بود که از حجم ابهامات می‌کاهد و تصمیم‌گیری را ساده‌تر خواهد کرد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: از نظر نموداری نیز شاخص کل می‌تواند از محدوده 164 هزار واحدی برگشت کند و از این رو در روزهای آتی می‌توان منتظر بازگشت موقت بازار سرمایه بود.

افت ارز در بازار صرافی‌ها

بعد از توقف بازارهای مالی در میانه هفته، ارزش ارز در بازار صرافی‌های شهر در دومین روز معاملاتی هفته بار دیگر عقب‌گرد کرد که این امر در نتیجه غلبه حجم عرضه بر حجم تقاضا منجر شد.

در این میان هر دلار آمریکا با از دست دادن 100 تومان از ارزش خود، بر سکوی 12 هزار و 400 تومان تکیه زد.
یورو نیز دیگر ارزی بود که با رشد عرضه‌ها روبرو شد و در قیمت 14 هزار و 100 تومان در دست فعالان بازار ارز به گردش درآمد.

در پی فروکش کردن هیجانات بازار ارز در یک ماه گذشته، قیمت ارز در صرافی‌ها روند نزولی را به همراه داشته است که این امر از جذابیت‌های ورود نقدینگی جدید به این بازار خواهد کاست.

در این روز همچنین ارزش حواله درهم به 3 هزار و 370 تومان رسید که در نهایت با روند منفی در این روز همراه شد.

کوچک شدن حباب سکه

در پایان معاملات روز دوشنبه، ارزش سکه تمام بهار آزادی به کانال 3 میلیون تومان سقوط کرد و در نهایت هر عدد سکه تمام بهار آزادی در قیمت 3 میلیون و 900 تومان دادوستد شد. همچنین در این روز سکه طرح قدیم نیز 3 میلیون و 800 هزار تومان تعیین ارزش شد.

نیم‌سکه و ربع‌سکه بهار آزادی نیز با افت قیمت روبرو شدند و به ترتیب 70 هزار تومان و 30 هزار تومان ارزان‌تر از روز کاری قبل مورد معامله قرار گرفتند.

ارزش هر نیم‌سکه در پایان روز به 2 میلیون و 30 هزار تومان و یک میلیون و 170 هزار تومان رسید. در این روز همچنین هر گرم طلای 18 عیار در قیمت 364 هزار تومان معامله شد و 700 تومان از ارزش خود را از دست داد. با نگاهی به بازارهای جهانی، ارزش انس طلا یک هزار و 225 دلار تعیین شد و در نهایت تغییر مثبت 1.8 دلاری در این بخش به ثبت رسید.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.