کد مطلب: ۱۸۸۱۳۶

یک عضو کمیسیون اجتماعی:

تمایل به زندگی مجردی یک تغییر اجتماعی در جامعه است

تمایل به زندگی مجردی یک تغییر اجتماعی در جامعه است

یک عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس جدیدترین آمارها، رشد تعداد خانوارها در ایران ۲.۷ درصد است این درحالی است که رشد جمعیت رقمی در حدود ۱.۲۴ درصد را نشان می‌دهد. این به معنای یک تغییر اجتماعی و نشانه افزایش تمایل به زندگی مجردی است.

ناهید تاج‌الدین اظهار کرد: بخشی از دلیل افزایش سن ازدواج دختران به تغییرات اجتماعی مربوط است، اگر در گذشته، ازدواج به خودی خود یک ارزش اجتماعی محسوب می‌شد و افراد صرفا با ازدواج صاحب هویت می‌شدند، با ایجاد تغییرات اجتماعی جدید ازدواج به خودی خود یک ارزش اجتماعی محسوب نمی‌شود و هویت‌یابی اجتماعی نیز برای دختران صرفا با ازدواج اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نماینده مردم اصفهان افزود: نکته جالب آنجاست که خروجی برخی آمارها حاکی است که ۲۵.۳ درصد دختران مجرد و نیز ۱۸.۴ درصد دختران متاهل معتقدند هزینه از دست دادن فرصت‌های شغلی و تحصیلی بیشتر از هزینه از دست دادن فرصت‌های ازدواج است و همین امور باعث افزایش سن ازدواج می‌شود.

تاج‌الدین گفت: این خود حاکی از یک تغییر اجتماعی بوده که نشان می‌دهد هویت‌یابی اجتماعی دختران صرفا به وسیله ازدواج نبوده بلکه ادامه تحصیل و اشتغال هم به آن‌ها هویت می‌دهد. هم‌اکنون ۳۷ درصد دانشجویان دکتری و ۳۵ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و ۴۶ درصد دانشجویان کارشناسی دختر هستند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر باید بگویم بین دو مفهوم خانواده و خانوار تفاوت وجود دارد. بنیان خانواده با ازدواج زن و مرد تشکیل می‌شود؛ این در حالی است که حتی اگر فردی به تنهایی زندگی کند هم یک خانوار را تشکیل می‌دهد.

تاج‌الدین تصریح کرد: براساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، تعداد خانوارهای کشور در سال ۹۰، ۲۱ میلیون خانوار بوده است، در حالی‌که با افزایش ۳میلیونی این رقم در سال ۹۵، شاهد افزایش این میزان بوده‌ایم.

وی ادامه داد: افزایش تعداد خانوارها در کشور تنها به دلیل افزایش جمعیت نیست و بر اساس جدیدترین آمارها، رشد تعداد خانوارها در ایران ۲.۷ در صد است؛ این در حالی است که رشد جمعیت رقمی در حدود ۱.۲۴ درصد را نشان می‌دهد.

این نماینده مجلس افزود: این به معنای یک تغییر اجتماعی و نشانه افزایش تمایل به زندگی مجردی است به همین دلیل تعداد خانوار ما افزایش بیشتری نسبت به رشد جمعیت داشته است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این تمایل به خاطر ترس از طلاق است و بخشی از آن به خاطر تغییرات در سبک زندگی و نگرش‌ها است، اظهار کرد: در سال‌های بعد از انقلاب میانگین سنی افراد در ازدواج نزدیک به ۴ سال افزایش داشته و در سال ۹۵ میانگین سنی دختران ما برای ازدواج به ۲۴ سال رسیده است.

تاج‌الدین گفت: برخی موارد نیز مثل شکل گراتر شدن جامعه و اهمیت بیش از حد مفاهیمی چون جهیزیه و تنگناهای اقتصادی که خانواده‌ها برای تهیه جهیزیه داشته‌اند باعث به تعویق انداختن ازدواج دختران شده است.

وی افزود: به‌طور کلی شرایط ازدواج در ایران روز به روز سخت‌تر شده و افراد دیرتر این شرایط را به دست می‌آورند و این امر باعث افزایش سن ازدواج شده است که در نتیجه نیاز به ترویج فرهنگ ازدواج آسان و باکیفیت هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: افزایش وام ازدواج شاید بتواند کمی این شرایط را تسهیل کند، اما جامعه نیاز به باکیفیت تر شدن ازدواج و تثبیت آن دارد. الگوسازی ازدواج موفق و باثبات می‌تواند انگیزه ازدواج را افزایش دهد و حتی سن ازدواج را پایین بیاورد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.