کد مطلب: ۲۸۱۵۷۱

تنها حدود ۵ درصد از واردکنندگان واقعی ارز دولتی گرفتند

تنها حدود 5 درصد از واردکنندگان واقعی ارز دولتی گرفتند

سبزعلیپور گفت: متاسفانه از هر 1000 شرکت متقاضی دریافت ارز دولتی جهت واردات، شاید حدود 50 شخصیت حقیقی و حقوقی، موفق به دریافت ارز شدند.

محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران، در تشریح شرایط اقتصادی کشور، اظهار کرد: وضعیت متشنج و پُر ابهام بازار ارز در روز‌ها و ماه‌های اخیر موجب شده است تا اوضاع اقتصادی ایران بیش از هر زمان دیگری با ایرادات اساسی همراه شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی افزود: در واقع شاخه اصلی این معضلات در سوء مدیریت خلاصه می شود و در این بین برخی از مردم دغدغه معاش و تامین حداقل مایحتاج ابتدایی زندگی خود را دارند و در مقابل این مردم نیز جمعی دیگر از آب گل آلود ماهی‌های درشت می گیرند.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با اشاره به بهره مندی برخی کارکنان دولتی از روابط نزدیک برای سودجویی از بازار آشفته اقتصادی، ابراز کرد: یکی از بالاترین و بیشترین منافعی که در کشورمان نصیب افراد خاص و یقه سفید می شود بهره مندی از رانتِ ارزی و اعتباری جهت واردات است.

وی در ادامه گفت: در این میان نحوه ارتباط گیری اشخاص، جهت قرار گرفتن در لیست دریافت کنندگان ارز دولتی و همچنین میزان بهره مندی از این ارز نیز قابل تامل است.

سبزعلیپور تصریح کرد: این موارد جزء چالش‌های اصلی استفاده کنندگان ارز دولتی است که در این راستا، شاید از هر ۱۰۰۰ شرکت متقاضی دریافت ارز دولتی جهت واردات مواد اولیه، ماشین آلات و کالا‌های اساسی، "رندۀ شانس فقط بر شانه تعداد محدودی از واردکنندگان مثلا ۵۰ شخصیت حقیقی و حقوقی یعنی معادل ۵ درصد از کل وارد کنندگان حقیقی بنشیند.

وی با بیان اینکه در اقتصاد سالم نظم و انضباط خاصی حاکم است. بیان کرد: در اقتصاد سالم و اصولی، ارز دارای یک نرخ است و به همه اشخاص حقیقی و حقوقی تعریف شده در قانون، نسبت به بزرگی و کوچکی شرکت و فعالیت شان تخصیص داده می شود.

رئیس مرکز تجارت جهانی اضافه کرد: حال اگر در نظر بگیریم که هیچ رانتی در قیمت دلار وجود ندارد و همۀ ارز‌های معتبر خارجی تک نرخی هستند چندان اشتیاق و ولعی برای دریافت بیش از حد ارز از جانب واردکنندگان وجود نخواهد داشت.

وی در تشریح عملکرد برخی واردکنندگان برای واردات اجناسی غیر از حوزه فعالیت خود، افزود: اگر قیمت و سود همۀ کالا‌های وارداتی در سراسر کشور مشخص، معین و تثبیت شده باشند از همین رو هر فعال اقتصادی و واردکننده‌ای فقط و فقط در رشتۀ تخصصی خود فعالیت می کند و برای کسب سود بیشتر دائما از این شاخه به آن شاخه نمی‌پرد.

سبزعلیپور افزود: باتوجه به مواردی که در ارتباط با یک اقتصاد سالم عنوان شد متقابلا باید تأکید کنم که در یک اقتصاد مریض و ناسالم همچون وضعیت فعلی اقتصاد کشور نظم مفهومی ندارد.

رئیس مرکز تجارت جهانی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهای موجود برای جلوگیری از ورود واردکنندگان به حوزه دیگر، گفت: عدم مدیریت درست یک مجموعه باعث می شود که متاسفانه سودجویان به هر ترفند و هر کار خلاف قانونی دست بزند تا جیب خود را بیش از پیش پُر کند. چون این امر رانت دولتی را در برداشته در نتیجه هیچ نظارتی هم بر کار‌ها و واردات صورت گرفته انجام نمی شود. یکباره جامعه شاهد تخلفاتی مبنی بر واردات بی رویه غیر قانونی نظیر خودرو و یا اقلام دیگر می شود.

سبزعلیپور گفت: در هیچ کجای دنیا هیچ شخص حقیقی و حقوقی، مجاز به فعالیت و یا واردات در هر زمینه‌ای غیر از موضوع اساسنامه ثبت شده شرکتش نیست و حتی اگر فعالیت در زمینه جدیدی را به تازگی به اساسنامۀ شرکت خود اضافه کرده باشد تا مدت زمانی معقول نمی تواند از "ارز رانتی برای واردات آن مورد جدید بهره‌مند شود.

وی ضمن انتقاد از عدم نظارت دستگاه های دولتی تصریح کرد: فعالیت شرکت های واردکننده خارج از تخصص و حرفۀ اصلی خود و مبادرت به واردات کالا و یا مصنوعات دیگر (بطور مثال: فعال در صنعت خودرو، چای وارد کند و یا فعال در امور خوراک دام و طیور، گوشی موبایل وارد نماید)؟! همه و همه نشان از زد و بند، رانت خواری و حاکی از کسب منافع نامشروع چند صد میلیاردی است.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان گفت: زمانیکه برنامه‌ها و سیاست‌های اقتصادی توسط دولت و مجلس اصلاح نگردد و رانتِ پُر سود ارز از بین نرود ، مبارزه با این اشخاص بیهوده و همچون آب در هاون کوبیدن خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.