خبر مهم:

کد مطلب: ۱۱۷۷۰۱

تنها ۸ درصد از اطلاعات معدنی کشور را در اختیار داریم

تنها 8 درصد از اطلاعات معدنی کشور را در اختیار داریم

وزیر صنعت ، معدن و تجارت : حدود 8 درصد از اطلاعات معدنی کشور را در اختیار داریم و عمده مطالعات ما سطحی بوده است. محمدرضا نعمت زاده گفت: فقط حدود 8 درصد از اطلاعات معدنی کشور را در اختیار داریم که علاوه بر ذخایر نفت و گاز در جنوب و بخشی در شمال کشور،

وزیر صنعت ، معدن و تجارت : حدود 8 درصد از اطلاعات معدنی کشور را در اختیار داریم و عمده مطالعات ما سطحی بوده است.
محمدرضا نعمت زاده گفت: فقط حدود 8 درصد از اطلاعات معدنی کشور را در اختیار داریم که علاوه بر ذخایر نفت و گاز در جنوب و بخشی در شمال کشور، بخاطر شرایط زمین شناسی تنها حدود 48 میلیارد تن ذخیره اثبات شده داریم و عمده مطالعات ما سطحی بوده و مطالعات عمقی را شروع کردیم.

وی در دومین همایش معدن و صنایع معدنی ایران گفت: حدود 30 میلیارد تن مصالح و مواد ساختمانی مثل آهک، گچ و 1.8 میلیارد تن سنگ های ساختمانی است و ما 2.8 میلیارد تن ذخیره شناخته شده سنگ اهن داشتیم که در این مدت حدود 400 میلیون تن به ان اضافه شد.

وی افزود: اکتشاف را از شمال خراسان شمالی و تا دریای عمان به عمق 20 متری شروع کردیم و با کمک همه باید به اکتشاف سرعت دهیم .

نعمت زاده گفت: حدودا 120 هزار کیلومتر خطی تصویربرداری هوایی و 480 کیلومتر در این مدت به ان اضافه شد و نهایتا 600 هزار کیلومتر پرواز خطی داشتیم و برنامه داریم سالانه حدود 400 هزار کیلومتر مطالعه کنیم تا تمام سرزمین را مورد اکتشاف قرار دهیم.

وی افزود: تعداد نقشه های یک بیست و پنج هزارم با سرعت در حال انجام است اما فاصله زیادی با مطلوب داریم.

وزیر صنعت گفت: اغلب سرزمین ما برای اکتشاف در اختیار سازمان زمین شناسی بود ولی از اواخرسال 92 حدود 117 پهنه به مساحت بیش از 400 هزار کیلومتر را ازاد سازی کردیم که بخش عمده ای را ایمیدرو در بخش غیر برخوردار انجام می دهد.

وی افزود: با سازمان انرژی اتمی مناطقی را هم شروع کردیم و حدود 100 هزار کیلومتر مربع مناطق امیدوار کننده داریم .

نعمت زاده گفت: در تکمیل زنجیره فولاد همیشه متهم بودیم که این زنجیره معدن تکمیل نیست و متاسفانه سالهاست مواد خام معدنی را صادر می کنیم درحالیکه باید براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم و فرمایشات مقام معظم رهبری باید از صادرات مواد خام پرهیز شود.

وی افزود: در 10 سال گذشته ارزش صادرات سنگ آهن صادراتی 5 میلیارد دلار بوده و 30 میلیارد دلار هزینه واردات فولاد داشتیم و ما این زنجیره را در سنگ اهن در بخش کنسانتره 28 میلیون تن داشتیم که در این مدت 3.5 سال 16 میلیون تن به ظرفیت اضافه شد و سال اینده هم 4 میلیون تن اضافه می شود و امروز به جای سنگ اهن کنسانتره صادر می کنیم.

وی گفت: در گندله از 21 میلیون تن ظرفیت به حدود 40 میلیون تن در اهن اسفنجی 17.7 میلیون تن ظرفیت داشتیم که 6 میلیون تن اضافه شد و تا پایان دولت 9 میلیون تن هم اضافه می شود.

نعمت زاده افزود: امیدواریم به ظرفیت 55 میلیون تن در فولاد برسیم و در سرب و روی هم برنامه ها با سرعت در حال انجام است. یکی از وظایف اصلی ما تکمیل زنجیره است و معدن خیلی در اقتصاد ملی زیاد نیست ولی با تکمیل زنجیره افزایش خواهد یافت.

وی گفت: در مس اعتقاد نداریم کاتد صادرکنیم بلکه همه محصولات نهایی تا محصولات الکترونیکی باید صادر کنیم. در بخش اهن ظرفیت های خوبی در صنایع پائین دستی ایجاد شده است و یکی از زمینه های صادراتی کشور باید باشد.

نعمت زاده افزود: تا دوسال قبل از واردکنندگان اهن در منطقه بودیم و امسال 6.5 میلیون تن و تا اخر سال 9 میلیون تن صادرات اهن و شمش افزایش خواهد یافت و واردات شمش و میلگرد و تیراهن متوقف شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،وی گفت: به جهان ثابت شد که حقانیت با ما است و با برداشته شدن محدودیت از طرف غرب ما با ضوابط مشخص در بخش معدن اماده همکاری هستیم با همه شرکت ها و کشورهای خارجی و درصدد هستیم برخی از محدودیت های سرمایه گذاری برداشته شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.