کد مطلب: ۲۷۱۴۰۲

رمزگشایی مطبوعات از تهدید نفتی حسن روحانی

رمزگشایی مطبوعات از تهدید نفتی حسن روحانی

روزنامه جوان می‌نویسد: آمریکایی‌ها قبلا هم در سال‌های دور در چنین مواجهه‌ای با ایران فهم کردند که ایران نمی‌پذیرد امنیت خلیج «فارس» را تأمین کند و آنگاه روی عرشه نفتکش‌های خود بنشیند و برای نفتکش‌های دیگری که با اضافه تولید «منطقه» می‌خواهند از «تنگه» عبور کنند، دست تکان دهد و آرزوی موفقیت کند!

میلاد مرادی: حسن روحانی که این روزها در سوئیس به سر می‌برد، دیروز جملاتی را بر زبان آورد که رسانه‎‌ها از آن به عنوان تهدید نفتی رئیس‌جمهور یاد کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روحانی در برابر تهدید ترامپ مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران، گفته است که معنی ندارد نفت منطقه صادر شود اما نفت ایران نه.

این سخنان رئیس جمهور در رسانه‌های مختلف دنیا بازتاب داشت. بازتاب این سخنان باعث شد تا خبرنگار رویترز این سوال را از رئیس جمهور مطرح کند: آيا ممكن است ايران تنگه هرمز را ببندد؟

روزنامه اعتماد با تیتر «نتوانيم نفت‌صادر كنيم ديگران ‌هم نمي‌توانند» به بررسی سخنان حسن روحانی پرداخته است. این روزنامه پاسخ رئیس جمهور به خبرنگار رویترز را اینگونه بیان می‌کند: به نظر من حرفي كه برخي مقامات امريكايي‌ها زدند كه مي‌خواهيم صادرات نفت ايران را به صفر برسانيم يك گزافه‌گويي است كه هيچ‌وقت قادر نيستند آن را عملي كنند. اين كار كاخ سفيد غيرقانوني، فرامرزي و لغو تمام تعهدات بين‌المللي در زمينه انرژي و تجارت است. تصور اينكه همه نفت صادر كنند جز ايران، غلط و نابخردانه است.

با اینکه حسن روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز صحبتی از بستن تنگه هرمز نکرده است اما اکثر رسانه‌ها و کارشناسان سخنان رئیس جمهور را نشانی از بستن این تنگه دانسته‌اند.

روزنامه ایران نیز با تیتر «پیام نفتی روحانی» صحبت‌های رئیس جمهور را پوشش داده و از زبان رئیس جمهور خطاب به آمریکایی‌ها در مورد به صفر رساندن نفت ایران می‌نویسد: این اصلاً معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید، این کار را بکنید تا نتیجه‌اش را ببینید.

روزنامه جوان نیز جمله خود روحانی مبنی بر اینکه «نفت ایران صادر نشود نفت منطقه هم نمی‌شود» تیتر قرار داده و به بررسی امکان بسته شدن تنگه هرمز پرداخته است.

جوان می‌نویسد: آمریکایی‌ها قبلا هم در سال‌های دور در چنین مواجهه‌ای با ایران فهم کردند که ایران نمی‌پذیرد امنیت خلیج «فارس» را تأمین کند و آنگاه روی عرشه نفتکش‌های خود بنشیند و برای نفتکش‌های دیگری که با اضافه تولید «منطقه» می‌خواهند از «تنگه» عبور کنند، دست تکان دهد و آرزوی موفقیت کند!

این روزنامه به نوعی این سخنان روحانی را مورد تمجید قرار داده و ادامه می‌دهد: تنگه هرمز به عنوان یک آبراه دریایی نزدیک به ۳۰ درصد نفت دنیا را از خود عبور می‌دهد و هر گونه اختلال در آن می‌تواند تغییرات سنگینی در قیمت نفت ایجاد کند.

اما روزنامه دنیای اقتصاد در رمزگشایی از این صحبت‌های روحانی، صحبتی از بستن تنگه هرمز به میان نیاورده است. دنیای اقتصاد در این راستا می‌نویسد: در اثنای سخنان حسن روحانی برخی منابع، خبری را با این مضمون منتشر کردند که اروپا حاضر شده است تا میزان خرید نفت از ایران را افزایش داده و به رقم یک میلیون بشکه در روز برساند.

دنیای اقتصاد در ادامه به صحبت‌های مقامات عربستان و امارات اشاره می‌کند که اعلام کرده بودند تولید نفتشان را افزایش می‌دهند.

سپس این روزنامه تحلیل خود را اینگونه ارائه می‌دهد: به‌نظر می‌رسد که حسن روحانی نیز از این مساله اطلاع داشته و با علم به این تصمیم ریاض و ابوظبی هشدار داده که اگر نفت ایران صادر نشود امکان ندارد نفت منطقه صادر شود.

اما نوذر شفیعی، کارشناس روابط بین‌الملل نیز در گفتگو با این روزنامه با اشاره به مطرح شدن احتمالاتی درخصوص مفاد بسته پیشنهادی اروپا از جمله اینکه اروپا قرار است خرید روزانه یک میلیون بشکه نفت از ایران را تضمین کند، می‌گوید: احتمالا رئیس‌جمهوری نیز از این مساله مطلع هستند و ضمن اطلاع از این موضوع، چنین موضع‌گیری داشته‌اند.

این کارشناس روابط بین‌الملل در ادامه می‌گوید: سیاست خارجی عرصه مبادله پیام‌ها است و ایران نیز در حال رونمایی از ابزارهای قدرتی است که در اختیار دارد. همچنانکه وزیر کشور نیز گفته است که اگر ۲۴ ساعت چشمانش را روی هم بگذارد بیش از یک میلیون پناهنده از مرزهای غربی به اروپا می‌روند. این مسائل بیانگر آن است که با تحریم ایران، اقتصاد و امنیت جهان لطمه می‌بیند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.