کد مطلب: ۱۸۰۴۸۵

تهران برای عادی سازی روابط با اقلیم کردستان عراق آماده می‌شود

تهران برای عادی سازی روابط با اقلیم کردستان عراق آماده می‌شود

تهران برای عادی سازی روابط خود با کردستان عراق آماده می‌شود.

به نظر می‌رسد که بعد از دو ماه پر هیاهو که در آن ایران به بغداد کمک کرد تا سیاست استقلال‌طلبی یک جانبه را به شکست بکشاند، تهران برای عادی‌سازی روابط خود با کردستان عراق آماده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ایران که در ماه‌های گذشته اقدام به بستن گذرگاه‌های مرزی خود با اقلیم کردستان عراق کرده بود، در حال از سرگیری تجارت با اربیل است.

این گذرگاه‌ها شریان‌هایی حیاتی برای اقتصاد کردستان محسوب می‌شدند. بازگشایی این گذرگاه‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق از تهران خواسته گذرگاه‌های مرزی را بگشاید و روابط خود با اقلیم را به حالت عادی برگرداند.

از زمانی که دولت مرکزی عراق در 16 اکتبر برای به دست گرفتن کنترل کرکوک وارد عمل شد، بارزانی به دنبال اصلاح روابط با همسایگان به ویژه ایران بوده است.

بارزانی در روز 21 نوامبر اعلام کرد که اقلیم کردستان به حکم دادگاه فدرال عراق مبنی بر مغایرت رفراندوم استقلال با قانون اساسی عراق احترام می‌گذارد. این موضع‌گیری تهران را قانع ساخت که کردها از اقدام خود در برگزاری رفراندوم پشیمان‌اند.

با خارج شدن کنترل میادین نفتی کرکوک از دست اقلیم کردستان، اربیل به زانو در آمده است.

اقلیم دیگر گزینه ای برای مذاکره با همسایگان از جمله ایران در اختیار ندارد. اقلیم کردستان هم اکنون قادر به پرداخت حقوق کارمندان نهادهای دولتی نیست و شهروندانش روزانه تنها 3 ساعت برق دارند.

در روز 18 دسامبر، معترضان به خیابان‌ها ریختند و خواستار استعفای رهبری سیاسی اقلیم شدند. تظاهر کنندگان همچنین دفاتر احزاب سیاسی اصلی در شهر پیراماگرون در استان سلیمانیه را به آتش کشیدند.

منبع: المانیتور

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.