کد مطلب: ۱۴۱۷

تورم انتظاری فاز دوم هدفمندی قابل کنترل است/ مردم به استقبال تورم نروند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص اثرات ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرد و گفت: دولت می‌تواند تورم انتظاری ناشی از اجرای فاز دوم را کنترل کند.  ششمین دوره کنفرانس بین‌المللی توسعه بازار سرمایه اسلامی ظهر امروز با حضور جمعی از مسئولان ارشد بازار سرمایه ایران و نمایندگانی از بورس

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص اثرات ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرد و گفت: دولت می‌تواند تورم انتظاری ناشی از اجرای فاز دوم را کنترل کند.

ششمین دوره کنفرانس بین‌المللی توسعه بازار سرمایه اسلامی ظهر امروز با حضور جمعی از مسئولان ارشد بازار سرمایه ایران و نمایندگانی از بورس کشورهای اسلامی برگزار شد.

در حاشیه برگزاری این کنفرانس غلامرضا مصباحی مقدم در خصوص اقدامات سازمان بورس برای جذب نقدینگی و ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری در این بازار اظهار داشت: کمیته فقهی سازمان بورس طی 6 تا 7 سال اخیر بررسی‌هایی از منظر فقهی درباره فعالیت بازار سرمایه مبتنی بر فقه اسلامی انجام داده است تا سرمایه‌گذاری‌ها ضمن اسلامی بودن جذابیتی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در ششمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی کشورهای مختلفی از شرق آسیا، آفریقا و اروپا و کارشناسان باتجربه‌ای از بورس‌های این کشورها شرکت کردند، گفت: اصلاح برخی ابزارهای مالی و ساختار بر مبنای دستورات اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این کنفرانس غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی بازار سرمایه خطاب به کارشناسان بورس سایر کشورها و مدیران آن در خصوص ابزارهای مالی اسلامی بازار سرمایه کشورمان از جمله اوراق استصناع، بازار دارایی‌های فکری و صکوک توضیحاتی ارائه کرد.

مصباحی مقدم در خصوص تأثیر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بر تورم و راهکارها برای کنترل اثرات منفی آن گفت: تورم ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به دو صورت از جمله افزایش قیمت نهاده‌ها و افزایش مستقیم قیمت‌ها و تأثیر بلافاصله در زندگی مردم صورت می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه بنزین به طور معمول به صورت مستقیم توسط مردم استفاده می‌شود، اثر روانی بر تورم خواهد داشت و اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی بر افزایش قیمت‌‌ها منجر خواهد شد، شکی نیست.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مردم اگر از تورم استقبال کنند، نمی‌توان با آن مقابله کرد، گفت: مردم نباید به افزایش قیمت‌ها توجه کرده و به استقبال تورم ناشی از آن بروند.

وی افزود: در دوره قبل 9 کالا تغییر قیمت‌‌ داشتند به طوری که نرخ‌ها تا چند برابر افزوده شد‌ اما موج افزایش قیمت‌ها فوری نبود و پس از مدت بیش از یک سال بر سایر اقلام تأثیر گذاشت.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در شرایط فعلی کار درستی بود یا خیر، گفت: در شرایطی که تورم تا پایان سال گذشته روند نزولی پیدا کرده است و تورم نقطه به نقطه نیز تا حد 19 درصد کاهش پیدا کرد افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی برخلاف مسیر دولت بود.

وی گفت: متأسفانه دستکاری در نرخ سود بانکی موجب تغییر رویه منابع از سمت بازار سرمایه به بازار پول شد و عدم تعادلی در این میان به وجود آمد.

وی با اشاره به اینکه دولت هر چه سریعتر باید رویه خود را در نرخ سود بانکی اصلاح و آرامش را به بازار برگرداند، گفت: هرگونه دستکاری در بازار کالا و خدمات، بازار سرمایه و بازار پول منجر به جابجایی بخشی از منابع قابل توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه جاذبه خوبی داشته و در سال گذشته هم این بازار سود قابل توجهی را نصیب سرمایه‌گذاران کرد، گفت: نگرانی اخیر سرمایه‌گذاران به واسطه تصمیم بازار پول برای افزایش نرخ سود بانکی به وجود آمد و در این باره باید گفت که نباید سرمایه‌گذاران نگران باشند چرا که این نگرانی‌ها موجب عرضه سهام توسط سرمایه‌گذاران خرد و خروج از بازار و در نهایت زیان آنان خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید در تصمیمات خود ثبات ایجاد کند، گفت: نباید روزانه شاهد تغییراتی در قوانین و مقررات باشیم.

مصباحی‌مقدم با مقایسه بازار سرمایه و بازار پول در اسلامی بودن آنها گفت: قطعا بازار سرمایه اسلامی‌تر حرکت می‌کند و بازار پول با توجه به شبهاتی که از دیرباز در آن وجود دارد، بازار سرمایه‌ را اسلامی‌تر می‌داند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.