کد مطلب: ۸۲۱۶۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ناگفته‌های فرزین از تورم اردیبهشت/ نرخ تورم سالانه به بالاترین رقم از آبان ماه ۱۴۰۰رسید

ناگفته‌های فرزین از تورم اردیبهشت/ نرخ تورم سالانه به بالاترین رقم از آبان ماه 1400رسید

در حالی‌که رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات خود از کاهش تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه سخن گفت، بررسی‌ها از تداوم صعود نرخ تورم سالانه حکایت دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از محورهای اصلی مورد بحث در نخستین روز از سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی که این روزها در بانک مرکزی برگزار می‌شود، تورم بود. رئیس کل بانک مرکزی در این همایش با تشریح وضعیت تورم کشور، از آمارهای بانک مرکزی از تورم اردیبهشت ماه پرده برداشت.

به طوری که به گفته محمدرضا فرزین، تورم نقطه به نقطه در شاخص تورم مصرف‌کننده از ۶۲.۴ درصد در فروردین به ۵۹.۷ درصد در اردیبهشت رسیده است. فرزین همچنین پیش‌بینی کرد که تورم نقطه به نقطه در خرداد ماه ریزش شدیدی خواهد داشت و هدف‌گذاری بانک مرکزی، ورود این شاخص به کانال ۳۰ درصدی است.

با این وجود بررسی تصویری که وبسایت رسمی بانک مرکزی با عنوان «تحولات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی» منتشر کرده است، نشان می‌دهد که فرزین در اظهارات خود تنها وجه مثبت ماجرا را عنوان کرده و به قسمت منفی آن توجهی نکرده است.

تحولات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی و تورم اردیبهشت 1402

تحولات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی و تورم اردیبهشت 1402

تورم سالانه در مسیر صعودی

اولین نکته‌ای که در این تصویر به چشم می‌آید، تداوم رشد نرخ تورم 12 ماهه به عنوان مهم‌ترین شاخص تغییرات سطح عمومی قیمت‌هاست. بر اساس این گراف که بانک مرکزی منتشر کرده، نرخ تورم سالانه در اردیبهشت ماه به 55.7 درصد رسیده است که بالاترین رقم از آبان ماه سال 1400 به این سو به شمار می‌رود.

این در حالیست که رئیس کل بانک مرکزی در اظهارات خود تنها به نرخ تورم نقطه به تقطه‌ای اشاره کرد که در اردیبهشت ماه نزولی بوده و افت آن در خرداد ماه نیز کاملا بدیهی است.

اثر تغییر سال پایه در محاسبات تورم

یکی دیگر از نکات قابل توجه این گراف، تغییر سال پایه محاسبات آمار تورم در بانک مرکزی از سال 1395 به سال 1400 است؛ موضوعی که از اسفند ماه سال گذشته به این سو در مرکز آمار ایران نیز کلید خورد.

سال پایه در محاسبات بانک مرکزی در حالی تغییر است که بررسی‌ها حاکی از آن است که این تغییر می‌تواند نقش قابل توجهی در پایین آمدن ارقام اعلامی از آمار تورم داشته باشد و این موضوع در تغییر سال پایه در آمار مرکز آمار ایران کاملا نمایان بود.

به طوری که در بهمن ماه سال گذشته که آخرین دوره‌ای بود که نرخ تورم با در نظر گرفتن سال پایه 1395 محاسبه شد، نرخ تورم نقطه به نقطه و 12 ماهه بر اساس این سال پایه به ترتیب معادل 53.4 درصد و 47.7 درصد ثبت شد. با این وجود در آمارهای بعدی که بر اساس سال پایه 1400 منتشر شد، این نرخ‌ها به ترتیب به 49.4 درصد و 44.4 درصد کاهش پیدا کردند. با این وجود رئیس کل بانک مرکزی ترجیح داد در اظهارات خود به این موضوع نیز اشاره‌ای نکند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.