خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۷۵۳۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بسته حمایتی بازنشستگان تامین اجتماعی توزیع می‌شود؟

بسته حمایتی بازنشستگان تامین اجتماعی توزیع می‌شود؟

در جریان اعتراضات اخیر کارگران بازنشسته که در نهایت به کناره گیری وزیر رفاه از سمتش منجر شد، دولت پیشنهاد پرداخت بسته حمایتی بازنشستگان تامین اجتماعی را مطرح کرد. اما آیا این راهکار پیشنهادی دولت قابلیت اجرا دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیشنهاد دولت برای توزیع ب سته حمایتی بازنشستگان تامین اجتماعی از همان ابتدا با واکنش منفی کارگران بازنشسته و نهادهای صنفی آنها روبرو شد. بازنشستگان معترض همچنان خواهان افزایش واقعی مستمری خود هستند و جایگزین شدن بسته معیشتی با واقعی شدن مستمری را اقدامی مغایر قانون و اخلاق می‌دانند.

هرچند بعد از استعفای حجت الله عبدالملکی از سمت وزیر رفاه، دولت دیگر راجع به توزیع بسته حمایتی در میان بازنشستگان حرفی نزد، اما این پیشنهاد تا چه اندازه امکان پذیر است؟

علیرضا حیدری، نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و از مخالفان این پیشنهاد به تجارت نیوز می‌گوید: توزیع بسته حمایتی در میان بازنشستگان از چند جهت مغایرت قانونی دارد و چنین کاری تخلف محسوب می‌شود.

وی در توضیح این مغایرت می‌گوید: اول باید مشخص شود که هدف از توزیع این بسته چیست؟ بسته حمایتی بازنشستگان با هدف فرونشاندن نارضایتی کارگران بازنشسته از نحوه افزایش مستمری‌های سال ۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی پیشنهاد شد.

وی یادآور می‌شود: طبق قانون تامین اجتماعی، هیات مدیره سازمان برای سال ۱۴۰۱ نحوه افزایش مستمری‌های بازنشستگی را تعیین کرد. این میزان معادل مقداری بود که شورای عالی کار برای افزایش دستمزد کارگران شاغل تعیین کرد. قرار بود دریافتی حداقل بگیران ۵۷ درصد و سایر سطوح بگیران ۳۸ درصد زیاد شود.

مسیر دشوار دولت برای راضی‌نگهداشتن بازنشستگان

نائیب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه می‌دهد: هیات مدیره سازمان براساس الزامات قانونی بودجه سال ۱۴۰۱ و متناسب با تراز مالی سازمان این میزان افزایش را تعیین کرد، اما دولت بعد از دو ماه و نیم تعلل مانع افزایش ۳۸ درصدی مستمری سایر سطوح بگیران شد و فقط آن را ۱۰ درصد زیاد کرد.

به گفته حیدری همین مسئله به نارضایتی کارگران بازنشسته دامن زد، دولت بدون دلیل مشخصی مانع اجرای قانون شد و وقتی با نارضایتی عمومی مواجه شد، پیشنهاد توزیع بسته معیشتی حمایتی را داد.

وی ادامه می‌دهد: اگر دولت قصد جلب رضایت بازنشستگان را دارد باید مصوبه غلط خود را اصلاح کند، بازنشستگان صدقه بگیر نیستند که با دریافت بسته حمایتی راضی شوند، این تفکر مدیران بنگاه‌های خیریه است، میان کارگران بازنشسته با مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تفاوت وجود دارد، گروه دوم سالها کار کردند و حق بیمه پرداخت کردند.

حیدری راجع به ایراد قانونی دیگر این راهکار پیشنهادی دولت می‌گوید: دولت از کدام محل می‌خواهد بسته حمایتی توزیع کند؟ اگر منابع سازمان تامین اجتماعی است که در بودجه پیش بینی نشده، تازه در همین بودجه موضوع افزایش مستمری پیش بینی شده بود اما دولت مانع انجام آن شد.

وی در ادامه می‌گوید: اگر دولت قصد پرداخت این بودجه از محل اعتبارات خودش را دارد که باید بودجه آن پیش بینی شود، در واقع سخت می‌توان پذیرفت که دولت از جای دیگری غیر از سازمان تامین اجتماعی برای بیمه شدگان این سازمان هزینه کند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نظر می‌‌رسد که دولت برای راضی نگهداشتن بازنشستگان تامین اجتماعی، مسیر دشواری پیشرو دارد، از یک طرف معترضان خواهان افزایش حقوق خود مطابق با مصبوه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی هستند که متناسب با منابع و مصارف تهیه شده است، در مقابل دولت ظاهرا قصد دارد با طراحی بسته حمایتی که هم منابع مالی آن نامعلوم است و هم از نظر بازنشستگان نوعی توهین تلقی می‌شود از آنها دلجویی کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    گدایی برازند خودتان است نه کارگر بازنشسته ماتاآخرین لحظه ایستادایم وحقمان را می گیریم وسلام

  • ناشناس

    در مدت چهل وچهار سال از بالایی ها بریدن به پایینی ها دادند دیگه بس ما ده آنها 57 خوش به حالشان

  • ناشناس

    با سلام و خسته نباشید به شما سروران گرامی لطفا به فریاد باز نشسته های تامین اجتماعی برسید به خدا با این حقوق نمی شود زندگی کرد فقط منتظریم تا کی بمیریم و از این همه بی عدالتی راحت بشیم لطفا لطفا پیگیری نمایید سایر ستو مگر حق بیمه و مالیات طبق حقوق دریافتی پرداخت نکرده است که به اینها ظلم میشود

  • ناشناس

    لطفا به فریاد باز نشسته های تامین اجتماعی برسید باید طبق قانون 38 درصد به حقوق سایر ستو اضافه بشه بعلاوه 650 هزار تومان لطفا به فریاد باز نشسته های تامین اجتماعی برسید به خدا با این حقوق نمی شود زندگی کرد

  • بازنشسته تامین اجتماعی

    با سلام و خسته نباشید به شما سروران گرامی لطفا به فریاد باز نشسته های تامین اجتماعی برسید به خدا با این حقوق نمی شود زندگی کرد باید 38 درصد افزایش داشته باشد بعلاوه 650 هزار تومان طبق قانون 38 درصد به اضافه 650 هزار تومان به سایر ستو اضافه بشه 30 سال طبق حقوق دریافتی بیمه پرداخت کرده‌ام لطفا به فریاد باز نشسته های تامین اجتماعی برسید

  • ناشناس

    سلام
    به من که فردی متاهل هستم و خانم هستم تا کنون هیچ عائله مندی تعلق نگرفته و با توجه به اینکه یک دختر مجرد دارم هزینه اولاد هم تعلق نگرفته و اوایل بازنشستگی وقتی پیگیری ایندو را داشتم گفتم به همسر شما تعلق دارد وبه شما تعلق نمی گیرد.
    اکنون که مرتبا تاکید دارند با توجه به حق عائله مندی و حق اولاد افزایش حقوق سی درصد میباشد را برای این افراد چگونه توجیه میکنید.
    در اوایل بازنشستگی بدلیل پرداخت بالای حق بیمه فاصله زیادی با حداقل بگیر بیمه تامین اجتماعی داشتم اما اکنون دیگر در رده حداقل بگیر های تامین اجتماعی هستم.

  • بازمانده زن

    باسلام واحترام به همه بازنشستگان
    یکم خدا را شاکر باشید.واقعن اون حداقل که ۳۷۰۰میگیره چتطور داره باهشون سر میکنه.هالا شما دارید۱۰ ملیونوبیشتر یاکمتر میگیرید.خدارا شاکر باشید.هالا با این ۵۷ درصد تازه حقوق حدقل شده ۵۸۰۰وبازهم دارن خدا را شکرمیکنند.خدا هم برکتشو روحقوق حدقل بگیر نازل میکنه.میشه ۲۰میلیون تومن.هالا شما خدا راشکر کنید که حقوقتون با برکت خدا ومزایاش بشه۳۰ملیون تومن.والحمدالله علا کل حال

  • ناشناس

    ما بسته حمایتی یا بعبارتی صدقه خور دولت پیزوری نیستیم حق مارو پرداخت کنین شما جیب مارو نزنین

  • ناشناس

    لطفا هر چه سریعتر سبد حمایتی که قول فرمودین بدین در ضمن افزایش حقوق دو ماه مانده رو هم هر چه سریعتر بدین که واقعآ سفر هایمان خالی است به خجالت خانواده هایمان ماندیم باتشکر

  • ناشناس

    قانون را قانگذار می نویسد ولی چرا گرانی وعدالت را در نظر نمی گیرد کسانی که 30 سال کار وجوانی وعمر خودشان گذشته در مقابل خانواده وفرزندان که ازدواج نکرده اند به خاطر کمی حقوق چه کنند قانون نقض داردعلاوه مستمری بگیر هیچ دریافتی دیگر در طول سال ندارد نه مناسبت وووو چه کند چرا افرادی با 10 سال یا11 ویا باید حقوقشا 11ملیون کسی که 30 سال کار کرده 6ملیون یعنی این عدالت عمر وجوانی یعنی چه می خواهید بگوئید باید کمتر کار می کرد تا حقوق مطابق گرانی می گرفت ؟این درست است؟