کد مطلب: ۵۷۳۹۳۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توقف تجارت ایران با افغانستان/ طالبان با تجار ایرانی چه معامله‌ای می‌کنند؟

توقف تجارت ایران با افغانستان/ طالبان با تجار ایرانی چه معامله‌ای می‌کنند؟

با سقوط کابل، مرزهای شرقی ایران بسته شده و تجارت ایران و افغانستان به کما رفته است. فعالان اقتصادی ایران می‌گویند که مشخص نیست بتوان یکی از بزرگترین بازارهای ایران یعنی افغانستان را از طالبان پس گرفت یا نه؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، با سقوط دولت افغانستان و تسخیر خاک این کشور به دست طالبان بازار بزرگ ایران به کما رفته و حالا روند تجارت ایران با افغانستان متوقف شده است.

هرچند که گمرک بارها اعلام کرده که مرزهای شرقی با افغانستان در وضعیت عادی است و تجارت با این کشور بدون مشکل انجام می‌شود اما حسین سلیمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان به تجارت‌نیوز می‌گوید که مرزهای ایران و افغانستان بسته و تجارت به این کشور متوقف شده است.

او توضیح می‌دهد که به دنبال سقوط کابل و سیل مهاجرت پناهندگان ایران مرزهای خود را بسته و مشخص نیست که این وضعیت تا چه زمانی ادامه داشته باشد.

سلیمی درباره وضعیت تجارت دو کشور هم می‌گوید که حتی در صورت بازگشایی مرزها، تجار و رانندگان ایرانی ریسک ورود به افغانستان را نمی‌پذیرند. زیرا طالبان درباره نحوه تجارت با ایران سکوت کرده و هیچ مشخص نیست که می‌خواهد چه تصمیمی برای ادامه تجارت با ایران بگیرد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان همچنین ادامه می‌دهد که با وجود آنکه برخی کشورها مانند چین یا ترکیه اعلام کرده‌اند که حکومت طالبان بر افغانستان را به رسمیت می‌شناسند اما دستگاه‌های دیپلماسی خارجی ایران در این زمینه سکوت کرده‌اند و همچنان اظهارنظر روشنی در این زمینه ندارندو به همین دلیل چشم‌انداز تجارت با افغانستان مبهم است.

بر اساس گزارش گمرک ایران با افغانستان چیزی حدود ۳ میلیارد دلار در سال تجارت دارد و تا پیش از این به همراه پاکستان یکی از بزرگترین شرکای تجاری این کشور به شمار می‌آمد حالا اما برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که طالبان این معادلات تجاری را برهم می‌زند و احتمالا سهم بازار ایران در افغانستان را به سایر کشورها واگذار می‌کند.

کشورهایی مانند پاکستان و عربستان که از نظر ایدئولوژیک به طالبان نزدیک هستند و در این میان سهم صادرات سوخت ایران به افغانستان را هم احتمالا ترکمنستان تامین خواهد کرد.

هرچند که برخی دیگر اعتقاد دارند افغانستان جایگزین ارزان‌تری برای کالاهای ایرانی نظیر محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی و سوخت ایران نخواهد یافت و طالبان به ناچار دوباره به تجارت با ایران روی می‌آورند.

برای اطلاع بیشتر از چشم‌انداز تجارت با افغانستان گزارش آیا طالبان مهره شطرنج چین است؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.