کد مطلب: ۲۰۰۷۷۶

توقف تولید برخی از خودروهای داخلی از دی ۹۷

توقف تولید برخی از خودروهای داخلی از دی 97

پیروزبخت از توقف تولید برخی خودروهای داخلی از دی ۹۷ با اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خبر داد.

نیره‌ پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در نشست خبری امروز (دوشنبه 16بهمن) که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به ممنوعیت تولید 25 خودرو از تاریخ 4 دی‌ماه امسال، اظهار کرد: خودروسازان فکر نمی‌کردند که استاندارد تا این حد در مواضع خود سخت‌گیر است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته وی از ابتدای اول تیر97 خودروسازان باید تولیدات خود را به استاندارد 63 گانه مجهز کنند و تا دی‌ماه سال آینده تمامی خودروهای داخلی و وارداتی باید استاندارد 85 را رعایت کنند.

پیروزبخت با بیان اینکه استاندارد گازوئیل هنوز اجباری نشده است، تصریح کرد: طبق قانون هوای پاک، بررسی استاندارد گازوئیل برعهده محیط زیست است؛ اما طبق بررسی‌های 2 ماه پیش سازمان استاندارد، گوگرد موجود در آن را بیش از حد استاندارد اعلام کرد و امیدواریم وزرات نفت هرچه سریعتر برنامه‌ای برای آن داشته باشد.

این مقام مسئول درخصوص میزان مصرف بنزین، گفت: میزان مصرف سوخت براساس پیمایش یکی از شاخص‌های 55گانه است که بررسی آن سه سال پیش برعهده وزارت نفت بود.

رئیس سازمان ملی استاندارد، تأکید کرد: هم اکنون تمام خودروهایی که در داخل تولید یا وارد می‌شوند، تولید دی‌اکسیدکربن آنها طبق استاندارد است.

وی با اشاره به ابلاغ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، یادآورشد: این قانون ایجاد نظام استانداردسازی یکپارچه در کشور را دنبال کرده و در تداخل کاری و تعارض منافع با هیچ دستگاه و سازمانی نیست.

پیروزبخت در ادامه افزود: ابلاغ این قانون در دوم دی ماه امسال از سوی رئیس‌جمهور، دومین نقطه عطف سازمان پس از انقلاب و پس از تصویب قانون سازمان در سال 71 بود که موسسه استاندارد را به سازمان ملی استاندارد تبدیل کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: براساس ماده 3 این قانون، دستگاه‌های دولتی باید با این سازمان در تدوین مقررات، ضوابط فنی و تبدیل استاندارد و هماهنگی با سازمان ملی استاندارد، برای ایجاد نظام یکپارچه، هماهنگ شوند.

رئیس سازمان ملی استاندارد، گفت: 25 ماموریت و وظیفه در قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد پیش‌بینی و تعریف شده که مهمترین فراز ماموریت‌ها رویکرد نوین استانداردسازی است.

به گفته وی، نتایج ۵۰ مورد نمونه‌برداری نشان می‌دهد که عدد اکتان بنزین حدود ۹۰ است که زیر حد استاندارد است، البته در مورد فاکتورهای نگران کننده مانند بنزن و آروماتیک‌ها مورد مردودی نداشتیم و میزان گوگرد نیز در حد استاندارد بوده است.

پیروزبخت با بیان اینکه در تهران یک مورد مردودی گوگرد در بنزین تولید شده توسط پالایشگاه شازند اراک داشتیم که حل شد، اظهار کرد: بنزین یورو ۴ و یورو ۵ پالایشگاه ستاره خلیج فارس منطبق با استانداردها بوده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد، ادامه داد: طبق مصوبه دولت، تعداد شهرهای تحت پوشش آزمون کیفی بنزین از سال آینده افزایش می‌یابد و ۶۰ درصد جمعیت شهری را در بر می‌گیرد که امیدواریم برای افزایش آزمایشگاه‌های مرجع سازمان استاندارد به ما کمک شود.

پیروزبخت با اشاره به مرجعیت سازمان ملی استاندارد در زمینه اعطای نشان حلال، تاکید کرد: در همین قانون تصریح شده است که فقط سازمان ملی استاندارد ایران می‌تواند این نشان را اعطا کند که در این زمینه از ظرفیت شورای نگهبان در انتخاب فقیه واجد شرایط استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: نظارت بر اجرای استانداردها، تعیین جایزه ملی کیفیت و برگزاری مراسم، سمینارها و اعطای تندیس های مربوطه و تعیین عیار رسمی مصنوعات فلزی گرانبها، از جمله هفت موردی است که مرجعیت رسمی آنها به سازمان ملی استاندارد ایران سپرده شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد، به برخی دستاوردهای ملی و بین‌المللی این سازمان از آغاز امسال اشاره کرد و گفت: در این مدت 20 نشان حلال برای واحدهای ذبح و صید صادر شد، امسال رهبری «کدکس خاور نزدیک» یک بار دیگر به ایران سپرده شد و در موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی با اخذ 19 رای از 21 رای ممکن، مجددا به عضویت هیات مدیره در آمدیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.