کد مطلب: ۵۶۵۸۸۳

دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران خبر داد:

توقف ساخت مسکن ملی/ کمبود سیمان و فولاد دردسرساز شد

توقف ساخت مسکن ملی/ کمبود سیمان و فولاد دردسرساز شد

کمبود سیمان نه تنها پروژه‌های کوچک مقیاس ساخت و ساز را تعطیل کرد که حالا خبر می‌رسد پروژه‌های بزرگی مانند مسکن ملی و فاز دو بزرگراه تهران – شمال به همین دلیل تعطیل شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارخانه‌های سیمان و فولاد با قطع مداوم برق تولید خود را کاهش داده‌اند و حالا خبرها حاکی از آن است که سیمان و فولاد در بازار کمیاب شده‌اند.

دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران با اشاره به تعطیلی گسترده پروژه‌های عمرانی به دلیل کمبود سیمان توضیح داد: تعطیلی کارخانه‌های سیمان به ضرر پیمانکاران تمام شده است و سیمان در تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ پیدا نمی‌شود. همچنین پیمانکاران پروژه مسکن ملی در تامین سیمان مشکل اساسی دارند به همین دلیل فعالیت خود را تعطیل کردند.

رامین گوران اوریمی به تجارت‌نیوز گفت: قیمت سیمان در اکثر مناطق به کیسه‌ای ۱۰۰ هزار تومان رسیده است و دلالان فقط در شرایطی سیمان ۶۵ هزار تومانی را به دست سازندگان می‌رسانند که پروژه‌های بزرگی در دست‌شان باشد. در غیر اینصورت هر پاکت سیمان را با قیمت ۱۰۰ هزار تومان به مصرف‌کنندگان می‌فروشند.

آهن و فولاد کمیاب شد

دبیر انجمن انبوه‌سازان تهران همچنین گفت: سیمان و فولاد در انبارها موجود است اما دست پیمانکاران به این کالاها نمی‌رسد؛ چرا که قیمت این مصالح ساختمانی نسبت به دو ماه گذشته دو برابر شده است و با وجود این قیمت‌های وحشتناک توقف پروژه‌های ساختمانی، نسبت به ادامه ساخت آن صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

گوران اوریمی درباره افزایش قیمت فولاد هم توضیح می‌دهد که علت افزایش قیمت آهن و فولاد به قیمت‌های جهانی مربوط می‌شود و با محاسبات انجام شده، قیمت فولاد در بازارهای جهانی ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که به بهانه قطع برق، این کالا در بازار ایران با قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ فروخته می‌شود.

حالا فعالان بازار مسکن می‌گویند آهن در کشوری که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد است پیدا نمی‌شود و دبیر انجمن انبوه‌سازان در این زمینه توضیح داد: برای دلالان عرضه آهن و فولاد در بازار داخلی صرفه اقتصادی ندارد و ترجیح می‌دهند که محصول را به بازارهای جهانی صادر کنند.

قیمت بتن بیشتر از دو برابر شد

انبوه‌سازان همچنین می‌گویند در دو ماه گذشته قیمت هر مترمربع بتن‌های سیمانی برای سازندگان بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان آب خورده، این در حالی است که در دو هفته گذشته قیمت هر مترمربع بتن سیمانی به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. یعنی قیمت هر بتن سیمانی در بازه زمانی مورد اشاره بیش از دو برابر شد!

افزایش قابل توجه قیمت مصالح ساختمانی به دلیل قطع برق و کاهش تولید در شرایطی رخ داده است که مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران از احتمال بازگشت خاموشی‌ها در هفته پیش‌رو خبر داد. او گفته بود: «در این هفته به دلیل افزایش دمای هوا روزهای سختی پیش‌روی صنعت برق است.»

محمدرضا حسینا، عضو اتاق بازرگانی مشهد در روزهای گذشته از سهمیه‌بندی سیمان خبر داد و گفته بود: مصالح‌فروشان به هر نفر تنها پنج کیسه سیمان می‌دهند و گویا سیمان سهمیه‌بندی شده است.

برای اطلاع دقیق‌تر از وضعیت بازار سیمان خبر سهمیه‌بندی سیمان را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بزودی کمبود آهن و فولاد خودشو تو صنعت خودروسازی نشون میده الان هم که ۲ هفته ایران خودرو …..تعطیل کردن

  • ناشناس

    کمبود قطعات و زیان دهی خودروساز و تحریمها کم بود قطع برق هم اضافه شد پس درسته که میگن خودرو ۳۰٪ گرونتر میشه

  • ناشناس

    چرا کسی جواب گو نیست
    هر روز به یک بهونه دارن همه چیز رو گرون میکنن تا کجا می خواهید ادامه بدید شب می خوابیم صبح یا مرغ نیست یا تخم مرغ نیست یا شیر گرون شده یا نون گرون شده
    حالا هم نوبت سیمان و آهن هست
    خجالت هم خوب چیزی هست
    دست از سر مردم بردارید
    له شدیدم ………

  • ناشناس

    توی زمان جنگ هم وضع اینقدر خراب نبود به هرکس مجوز ساخت داشت سهمیه میدادن اینا عمدیه میخوان در جامعه نارضایتی ایجاد کنند

  • ناشناس

    مردم وقتی هیچی نمیگن این ها هم هرکاری دلشان میخواهد میکنن، اما نمیشه یک سیمان یا میلگرد بخری

  • اسدی

    دیگه میخواهید چیکار مردم کنید گناه دارن، مگه قوه قضائیه نیست چرا این قدر میلگرد وسیمان گرون شده کسی گیر بهشون نمیده

  • ناشناس

    این چه وضعیه مردم باید چکار کنن .

  • دو

    اول کارمتد ولت شکمت مهمه نه مسکن مهر دزدان مسله حیوانهای شما یا شیخ ها بی بنع…
    سیمان هم من ددرم نمیدمت…
    ادم کوچلو ها حمله کنید

  • ناشناس

    گران کنندگان سیمان مدیرانشان به جرم اختلال اقتصادی شناسایی محاکمه شوند
    حکم اعدام حداقل مجازات است

  • مهدی

    خجالت تو کار این دزدان و رانت خواران و کاسبان تحریم نیست.تا باعث خروش ملت گرسنه نشند دست از رانت و فساد برنمیدارن