کد مطلب: ۵۴۰۸۲۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توقف سپرده طلا در بسیاری از بانک‌ها/ شرایط دریافت وام طلا چیست؟

توقف سپرده طلا در بسیاری از بانک‌ها/ شرایط دریافت وام طلا چیست؟

اخبار افزایش سرقت از منازل‌، تقاضا برای سپرده طلا در بانک‌ها را افزایش داده است. آنقدر که این روزها کمتر بانکی را پیدا می‌کنید که صندوق خالی برای اجاره داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک کارگشایی وابسته به بانک ملی با انبوهی از صف‌های طولانی برای سپرده و وام طلا مواجه است و به بسیاری از مشتریان اعلام می‌کند تا پایان ساعات کاری دیگر نوبت جدید نگیرند و روزهای بعد مراجعه کنند. همین وضعیت و سختگیری به سایر بانک‌ها برای دریافت سپرده طلا یا ارائه صندوق امانات نیز تسری پیدا کرده است.

اجاره صندوق طلا به شرط بلوکه ۵۰۰ میلیون تومان!

براساس آخرین بخشنامه نظارتی بانک‌مرکزی که آبان ماه ۹۹ ابلاغ شده اجاره ماهانه صندوق‌ امانات بانک‌ها برای هر سانتی متر مکعب ۱۲ تومان و مبلغ ودیعه نیز نهایتا هشت برابر مبلغ کل اجاره‌بها تعیین شده است. اما شواهد نشان می‌دهد شبکه بانکی آنقدرها هم به این بخشنامه‌ها مقید نیست.

نکته جالب‌تر اینکه معمولا آنچه در سایت بانک‌ها درباره شرایط دریافت صندوق امانات نوشته با آنچه متصدیان شعب بانکی به مشتریان اعلام می‌کنند زمین تا آسمان فاصله دارد. حتی گاهی آنچه مسئولان شعب مختلف یک بانک اعلام می‌کنند نیز با هم یکی نیست.

در مجموع هر یک از بانک‌ها شرایط خاص خود را برای اجاره دادن صندوق امانات دارند. از ابعاد صندوق‌ها گرفته تا نرخ اجاره و ودیعه صندوق امانات در بانک‌ها متفاوت است. همچنین تعداد شعبی که امکان ارائه صندوق امانات به مشتریان را دارند در بانک‌های مختلف یکی نیست.

بررسی میدانی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد ظرفیت بیشتر شعب بانکی اکثر بانک‌هایی که امکان ارائه صندوق دارند، تکمیل شده است. حتی برخی بانک‌ها از جمله بانک صادرات اعلام می‌کنند که دیگر هیچ صندوق خالی برای ارائه به مشتریان ندارند.

برخی بانک‌های خصوصی هم برای دریافت این صندوق‌ها هفت خوان رستمی چیده‌اند که جز مشتریان متمول بانکی کسی نمی‌تواند از سدشان عبور کند. مثلا برای داشتن یک صندوق امانات در بانک پاسارگاد حداقل باید ۵۰۰ میلیون تومان سپرده بلوکه شده در این بانک داشته باشید.

همچنین برای یکسال داشتن یک صندوق باید سالانه ۱۵۱ هزارتومان اجاره و یک میلیون و ۲۲۷ هزار تومان ودیعه بپردازید. برای داشتن صندوق متوسط نیز نیاز به پرداخت ۲۳۷ هزار تومان اجاره و یک میلیون و ۹۰۱ هزار تومان ودیعه دارید. صندوق بزرگ هم ۴۹۰ هزار نومان اجاره و سه میلیون و ۹۲۵ هزارتومان ودیعه لازم دارد.

متصدی باجه این بانک در پاسخ به این سوال که چرا دستور بانک مرکزی درباره شرایط اجاره صندوق رعایت نشده، می‌گوید:« ما به خاطر محدودیت در تعداد صندوق‌ها مجبوریم الویت را به مشتریان بزرگترمان بدهیم. نمی‌توانیم با تمام مشتریان به یک شکل برخورد کنیم».

در بانک ملت نیز داشتن یک صندوق کوچک حداقل ۶۰ میلیون تومان سپرده، یک میلیون و ۱۳۳ هزار تومان ودیعه و ۱۴۱ هزار و ۶۹۶ تومان اجاره سالانه می‌خواهد. برای مالکیت صندوق متوسط نیز ۹۵ میلیون تومان سپرده، یک میلیون و ۸۸۹ هزار تومان ودیعه و ۲۳۶ هزار و ۱۶۰ تومان اجاره نیاز دارید. و البته داشتن یک صندوق بزرگ در این بانک نیز برای شما به اندازه بلوکه شدن ۲۵۰ میلیون تومان سپرده، سه میلیون و ۷۷۸ هزار تومان ودیعه و ۴۷۲ هزار و ۳۰۰ تومان اجاره سالانه آب می‌خورد.

شرایط بانک‌ها برای اجاره صندوق طلا

البته این شرایط فقط مختص خصوصی‌ها نیست. در برخی بانک‌های دولتی از جمله سپه هم نیاز است که چندصد میلیون سپرده برای ارائه صندوق داشته باشید. آن‌طور که متصدی باجه بانک سپه می‌گوید شرایط دریافت صندوق در این بانک به شرح زیر است:

صندوق سایز چهار( بزرگترین سایز): ۴۰۰ میلیون تومان سپرده بلوکه، دو میلیون و ۹۷۴ تومان ودیعه و ۳۷۲ هزارتومان اجاره. سایز سه: ۳۰۰ میلیون تومان سپرده، یک میلیون و ۹۶۶ تومان ودیعه و ۲۴۶ هزارتومان اجاره. سایر دو: ۲۰۰ میلیون تومان سپرده، یک میلیون و ۴۶۲ هزار تومان ودیعه و ۱۸۳ هزارتومان اجاره. سایز یک( کوچک‌ترین سایز) : ۱۰۰ میلیون تومان سپرده، ۹۶۰ هزار تومان ودیعه و ۱۲۰ هزار تومان اجاره بهای سالانه.

در بانک تجارت هم سه سایز صندوق ارائه می‌شود که برای داشتن آنها در کمترین حالت بیش از ۵۰ میلیون تومان سپرده لازم است. در کنار مبلغ سپرده برای صندوق کوچک یک میلیون و ۳۵۰ ودیعه و سالانه ۱۷۰ تومان اجاره و برای صندوق بزرگ به بیش از چهار میلیون تومان ودیعه و بیش از ۵۰۰ هزار تومان اجاره سالانه نیاز دارید.

شرایط دریافت یکساله صندوق امانات در بانک رفاه نیز به ترتیب زیر است:

صندوق کوچک: ۵۰ میلیون تومان سپرده، ودیعه یک میلیون و۴۴۰ تومانی، اجاره ۱۸۰ هزار تومانی سالانه.

صندوق متوسط: ۷۰ میلیون تومان سپرده، دومیلیون و۱۶۰ هزار تومان ودیعه، ۲۷۰ هزار تومان اجاره.
صندوق بزرگ: ۱۰۰ میلیون تومان سپرده، ودیعه چهار میلیون و ۳۲۰ هزار تومانی و اجاره ۵۴۰ هزارتومانی سالانه.

شرایط دریافت وام طلا چیست؟

بانک کارگشایی بانک ملی در حال حاضر تنها بانکی است که در کنار صندوق امانات برای نگهداری دارایی‌های باارزشی مثل طلا، وام طلا نیز می‌دهد. هر چند که این بانک بابت سپرده طلا نهایتا ۲ میلیون تومان وام می‌دهد و این میزان وام را نیز فقط در ازای دریافت۳۰ گرم طلا پرداخت می‌کند. برای نگهداری طلای بیشتر از این وزن باید مثل زمانی که صندوق امانات دریافت کرده‌اید، اجاره پرداخت کنید.

درباره صندوق امانات نیز در شعب متفاوت بانک ملی شرایط متغیری وجود دارد مثلا شعبه میرداماد این بانک اعلام می‌کند که میزان سپرده مورد نیاز برای امانت یکساله صندوق کوچک ۲۲ میلیون تومان، صندوق بزرگ ۴۲ میلیون تومان و صندوق متوسط ۳۲ میلیون تومان است. مبلغ ودیعه نیز به همین ترتیب یک میلیون و ۴۴۰ تومان، چهار میلیون و ۳۲۰ تومان و دومیلیون و ۱۶۰ تومان اعلام می‌شود.

به گفته کارمند این شعبه اجاره سالانه نیز برای صندوق کوچک ۱۸۰ هزار تومان، برای صندوق بزرگ ۵۴۰ هزار و تومان و برای صندوق متوسط ۲۷۰ هزار تومان است.با این حال شعبه دیگری از این بانک در مرکز شهر میزان سپرده لازم برای صندوق کوچک را ۱۲ میلیون تومان و برای صندوق بزرگ ۲۴ میلیون تومان اعلام می‌کند.

او درباره علت این تفاوت در شعب مختلف بانک ملی نیز عنوان می‌کند: «هر شعبه با توجه به شرایط خاص خودش در این باره تصمیم‌گیری می‌کند».

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فقط میتونم بگم متاسفم!

  • ناشناس

    هر دم از این باغ بری می‌رسد

  • ناشناس

    مملکت درست کردن که آدم برای خرید مایحتاج زندگی حتی چیزهایی ک واس ما آرزوعه واس خیلی کشورا خاطره باید در به در دنبال وام باشیم و فکرمون مشغول این چیزا باشه همش واقعا جای تاسف داره