کد مطلب: ۲۷۵۸۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توقف ناگهانی اختصاص ارز دولتی به واردات

توقف ناگهانی اختصاص ارز دولتی به واردات

سناریو توقف تزریق ارز دولتی به واردات اساسا با هدف حمایت از کالاهای تولید داخل در حال بازبینی است تا در کمترین زمان از سوی دولت نهایی شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نَه به واردات کالاها هم در دستور کار دولت قرار گرفته است. امروز برخی رسانه‌ها و مقامات بخش خصوصی از توقف اختصاص ارز دولتی به واردات خبر داده‌اند. سناریو توقف تزریق ارز دولتی به واردات اساسا با هدف حمایت از کالاهای تولید داخل در حال بازبینی است تا در کمترین زمان از سوی دولت نهایی شود.

حال دو نگاه برای عملیاتی شدن این برنامه وجود دارد. اساسا درباره پشت پرده این برنامه دولت، عده‌ای معتقدند این سیاست تعلیق ثبت‌سفارش‌ها که با هدف رانت‌زدایی در دستورکار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است، می‌تواند ضمن حفظ منابع ارزی دولت، منجر به مدیریت بهتر نوسان قیمت دلار شود.

از آنسو واردکنندگان به ادامه و اجرای این برنامه خوشبین نیستند و می‌گویند با چینشِ پازلِ چنین برنامه‌هایی مشخص است که دست پنهانی وجود دارد که هرگز چشم دیدن ثبات این اقتصاد را ندارند.

رئیس مجمع واردات اقدام اخیر دولت در راستای توقف واردات با ارز دولتی را سرکوب می‌کند و معتقد است که در صورت اجرای چنین برنامه‌ای‌ فاجعه عظیم در بخش‌های مختلف رخ خواهد داد.

علیرضا مناقبی به تجارت‌نیوز می‌گوید: امیدوارم که این خبر صحت نداشته باشد؛ چرا که برنامه‌ریزی‌های کلان اقتصادی شبانه‌روزی شده، شب می‌خوابیم و صبح شاهد بحران تازه در بخش اقتصاد کشور هستیم و نمی‌دانیم برای کدام موضوع راه چاره بیاندیشیم؟ البته ما هم همانند مردم نمی‌دانیم دلیل این نوع تصمیم‌گیری و برنامه‌ها چیست؟ افراد در راس هرم تصمیمات اقتصادی توضیحی درباره این مسائل نمی‌دهند. ما هم به عنوان فعالان اقتصادی نمی‌دانیم علت چیست و توضیح و توجیهی نداریم.

او در ادامه به توقف واردات با ارز رسمی اشاره می‌کند و می‌افزاید: عده‌ای می‌گویند هدف از اجرای این برنامه رانت‌زدایی و شفافیت در ادامه مسیر اقتصاد است. ما هم در جواب تبیین چنین اهدافی می‌گوییم که دولتمردان افرادی را که دلار دولتی دریافت کرده‌اند، شناسایی کنند. چنانچه مردم و بخش‌خصوصی خلاف کار هستند آنها را مجازات و نه اینکه در شبکه اشتغال و کارآفرینی اختلال ایجاد کنند.

به گفته مناقبی، امسال به نام حمایت از کالای تولید داخل نام‌گذاری شده و این درحالی است که مسئولان دولتی مداما در صدد اختلال در شبکه کارآفرینی و اشتغالزایی کشور هستند.

وی تصریح می‌کند: ما معتقدیم چنانچه مشکلی در مسائل جامعه وجود دارد آن را به ما بگویند و مردم را محرم اصرار بدانند تا به این شیوه مردم نیز در این مسیر کمک کنند و مشکلات را برطرف سازند.

رئیس مجمع واردات خاطرنشان می‌کند: متاسفانه مقامات مسئول فکر می‌کنند که به تنهایی می‌توانند از پس برطرف‌سازی چالش‌ها برآیند در حالی که این شیوه تفکر غلط است. درخواست ما از مسئولان دولتی این است که درباره چالش‌های موجود جامعه واضح با مردم سخن بگویند. به نظر می‌رسد این اقدامات از سهل‌انگاری گذشته و عده‌ای قصد دارند به طور عامدانه ثبات و آرامش اقتصاد را برهم زنند.

مناقبی در پاسخ به این پرسش که آیا این نوع محدودسازی در نهایت منجربه ورود کالاهای غیررسمی به کشور نمی‌شود، پاسخ می‌دهد: به دنبال این نوع برنامه‌ریزی‌ها فاجعه‌ای سنگین رخ خواهد داد که مجموعه 400 تا 500 نفری دستگاه‌های اجرایی نیز نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.