کد مطلب: ۱۶۰۹۹۵

وضعیت تولید ایران از دو میدان نفتی مشترک

وضعیت تولید ایران از دو میدان نفتی مشترک

نفت در جای میادین مشترک یاران شمالی و یاران جنوبی به ترتیب یک میلیارد بشکه و ۶۰۰ میلیون بشکه تخمین زده شده که تاکنون ۱.۰۴ میلیون بشکه نفت خام از میدان یاران شمالی برداشت شده است.

میدان یاران شمالی در ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز، (غرب رودخانه کارون) و در غرب میدان آزادگان جنوبی در نقطه صفر مرزی با کشور عراق، در محدوده طلائیه قرار گرفته است، به طوری که قسمت اعظم میدان در کشور عراق واقع شده است. فاز توسعه این میدان به صورت بیع متقابل انجام پذیرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نفت درجای میدان یاران شمالی یک میلیارد بشکه نفت (نفت سنگین سروک)، ضریب برداشت ۵ درصد، تعداد چاه حفرشده ۲۰ حلقه، تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت خام و تولید بالقوه ۳۵ هزار بشکه در روز است. تاکنون ۱.۰۴ میلیون بشکه نفت خام معادل حدود ۵۵ میلیون دلار درآمد از میدان یاران شمالی برداشت شده است. سرمایه‌گذاری اولیه ۶۴۵ میلیون دلار و سهم ایران طبق قرارداد ۵۱ درصد است.

طرف قرارداد شرکت مهندسی و توسعه نفت و گاز پرشیا (وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام) است.

بر اساس این گزارش میدان یاران جنوبی در ۱۳۰ کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرز مشترک ایران و عراق (محدوده طلائیه) و در جنوب غرب کشور واقع شده است. توسعه این میدان از محل منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران و به صورت پروژه‌های EPC و EPD صورت پذیرفته است.

میزان نفت درجای میدان یاران جنوبی ۰.۶ میلیارد بشکه (نفت از لایه سروک و کژدمی)، ضریب برداشت از این میدان هفت درصد، تعداد چاه حفر شده ۱۸ حلقه و تولید روزانه ۲۵ هزار بشکه نفت خام در روز در فاز یک است.

تولید زودهنگام یاران جنوبی روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت خام بوده تا پایان اردیبهشت سال جاری بوده است. شروع پروژه طرح توسعه میدان یاران جنوبی از تیر ماه ۱۳۹۲ به سرمایه‌گذاری اولیه ۷۹۱ میلیون دلار بوده است. در حال حاضر شش دستگاه دکل فعال در این میدان قرار دارد. طرف قرارداد نیز گروهی از پیمانکاران و سازندگان / مشاوران داخلی با مدیریت مستقیم شرکت متن هستند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.