کد مطلب: ۴۹۴۳۹۲

مدیر عامل شرکت دخانیات ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

محدودیت واردات توتون به کشور / سهمیه‌بندی سیگار چقدر جدی است؟

محدودیت واردات توتون به کشور / سهمیه‌بندی سیگار چقدر جدی است؟

برخی از واحدهای صنفی تهران از سهمیه‌بندی سیگار خبر می‌دهند این در حالی است که مدیر عامل شرکت دخانیات ایران این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید: تولید سیگار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان می‌دهد فروش سیگار از سوی برخی شرکت‌ها سهمیه‌بندی شده است. به این معنا که برخی واحدهای صنعتی سیگارهای تولید شده را پیش فروش می‌کنند و با دریافت وثیقه از عمده‌فروشان سیگار ماه‌های آینده بنکداران را تامین می‌کنند. همین اقدام باعث شده نیاز روز در بازار افزایش یابد و برخی برندهای سیگار در سطح خرده‌فروشی موجود نباشد.

گفته می‌شود شرکت ملی دخانیات با کمبود نقدینگی رو به رو است. به همین دلیل بابت فروش محصولات دخانی خود از بنکداران وثیقه دریافت می‌کند. یعنی اگر یک بنکدار سالیانه 200 میلیارد تومان درخواست سیگار داشته باشد باید 20 میلیارد تومان این پول را در خزانه این شرکت‌ها بلوکه کند. چنانچه این اتفاق نیفتد، شرکت‌های سهامدار به بنکداران جنس نمی‌فروشند.

یک واحد صنفی در غرب تهران هم با تایید اینکه فروش سیگار از سوی بنکدارها سهمیه‌بندی شده است، به تجارت‌نیوز می‌گوید: بازار با کمبود سیگار مواجه است، برخی شرکت‎ها سیگارهای مورد نیاز را به واحدهای صنفی نمی‌فروشند.

گفته می‌شود علت عدم تحویل سیگار به واحدهای صنفی، کمبود مواد اولیه واحدهای تولیدی است که باعث شده سیگارها به موقع به متقاضیان بازار تحویل داده نشود.

از آمریکا توتون وارد نمی‌شود

«سهمیه‌بندی سیگار در بازار» در حالی مطرح می‌‎شود که مدیر عامل شرکت دخانیات ایران این ادعا را رد می‌کند.

به گفته مدیر عامل شرکت دخانیات ایران سیگار به همان اندازه که سیگار تولید می‌شود به همان میزان هم سیگار بین عاملین کل کشور توزیع می‌شود.

سیاوش افضلی می‌گوید: تولید سیگار نسبت به سال گذشته افزایش یافته و تولید برخی از برندها تا 40 درصد هم بیشتر شده است. اما او وجود مشکل در این حوزه را رد نمی‌کند و می‌گوید: «یکی از مشکلات اساسی کمبود مواد اولیه سیگار است. مشکلی که گریبان‌گیر تمام صنایع است. مواد اولیه سیگار از برخی از کشورهای آسیایی و اروپایی وارد کشور می‌شود اما از آمریکا توتون وارد کشور نمی‌شود.»

ماجرای بلوکه شدن پول‌ در شرکت‌های دخانی

هر چند برخی از بنکداران سیگار مدعی هستند که برای خرید سیگار باید بخشی از پول آنها به مدت چند ماه در شرکت ملی دخانیات بلوکه شود تا افراد بتوانند به راحتی سیگار بخرند اما افضلی در این رابطه به تجارت‌نیوز می‌گوید: وضعیت تولید سیگار تا پایان سال بهتر از نیمه نخست سال می‌شود. اینکه برخی از بنکداران می‌گویند بخشی از پول خرید سیگار در شرکت ملی دخانیات بلوکه می‌شود، چنین نیست. در شرکت ملی دخانیات ابتدا فاکتور صادر می‌‌شود و بعد به اندازه میزان سفارش‌ها پول گرفته می‌شود.

فعالان بازار می‌گویند بلوکه شدن سرمایه بنکداران در شرکت‌های دخانی کشور اقدامی غیرقانونی است؛ این در حالی که برخی از این شرکت‌ها سرمایه‌های بنکداران را به بهانه‌های مختلف می‌گیرند و سپرده می‌کنند!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    این یکی به نفع همست.انشالله ریشش خشک بشه.

  • ناشناس

    همه مشگلات مملکت رو حل کردین حالا نوبت سیگاره که اگه اونو هم سهمیه بندی کنید دیگه مردم در آسایش کامل زندگی میکنند بابا دس مریضا