کد مطلب: ۱۹۷۸۰۰

تولید مرهم سوختگی از سم خیار دریایی

تولید مرهم سوختگی از سم خیار دریایی

رئیس مرکز رشد فناوری خلیج فارس بوشهر گفت: پژوهشگران این مرکز با استفاده از سم خیار دریایی (نوعی آبزی) مرهم سوختگی تولید کرده‌اند که در آزمایش اولیه، التیام بخشی آن چهار برابر بهترین پمادهای زخم و سوختگی موجود در بازار است.

محمود نفیسی افزود: در مرکز تحقیقاتی رشد فناوری خلیج فارس بوشهر، خیار دریایی که در بدن خود سم «ساپونین» دارد، پرورش داده می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی ادامه داد: این سم دارای خواص دارویی ضد باکتری، ضد قارچ، آنتی اکسیدان و ضد سرطان است.

نفیسی گفت: مرکز تحقیقاتی رشد فناوری خلیج فارس از سم خیارهای دریایی پمادهای ضد زخم و سوختگی تولید کرده که در آزمایش اولیه چهار برابر بیشتر و زودتر از بهترین پمادهای موجود در بازار در التیام بخشی و بهبود زخم و سوختگی موثر است.

وی تهیه خوراک ماهیان مولد سیبس، تولید لارو ماهیان و غذای زنده آنها شامل میکرو جلبک‌های ریز، تهیه روکش‌های زیستی از جلبک‌ها که در نگهداری بیشتر خرما کاربرد دارد از دیگر فعالیت‌های تحقیقاتی مرکز رشد و فناوری خلیج فارس بوشهر عنوان کرد.

نفیسی گفت: همچنین تهیه «آلژینات» که فرآورده ای از جلبک‌هاست و در صنایع داروسازی و مهندسی بافت استفاده می‌شود و «آگار» از محصولات با ارزشی است که از دیواره جلبک «گراسیلاریا» بومی استان بوشهر بدست می آید از دیگر تولید تحقیقاتی در دست اجرای این مرکز است.

وی بیان کرد: از آگار در صنایع غذایی، محیط کشت باکتری و میکروبیولوژی استفاده می‌شود و در آینده نه چندان دور شاهد تولید نیمه صنعتی و انبوه آن خواهیم بود.

نفیسی افزود: اکنون طرح‌های زیست محیطی مرتبط با خلیج فارس در بخش آزمایشگاهی این مرکز انجام می‌شود که دانشگاه‌ها موظف هستند با همکاری هسته‌های فناور و نوآور کارهای تحقیقاتی را به محصولات فناور تبدیل کنند.

عضو هیات علمی گروه پژوهشی محیط‌زیست مرکز رشد و فناوری خلیج فارس بوشهر گفت: کود نانوسیلیس که از ضایعات برگ نخل استخراج و برای بهتر شدن کیفیت محصولات کشاورزی استفاده می‌شود، در این مرکز تولید شده است.

علی احمد صنعتی افزود: استفاده از کود نانوسیلیس گیاهان را در مقابل آفت‌ها و آلودگی‌های موجود در خاک مقاوم می‌کند.

وی اضافه کرد: استفاده از این کود در گیاهانی مثل برنج، گندم و جو علاوه بر ارتقای کیفیت محصول منجر به تولید ساقه‌های محکم در این محصولات نیز می‌شود.

صنعتی ادامه داد: با همکاری دانشکده کشاورزی از کود نانوسیلیس در گیاه تنباکو استفاده شده و عملکرد مثبتی نشان داده است.

وی اظهار کرد: استفاده از کود نانوسیلیس در خاک شور مقاومت گیاه نسبت به شوری خاک، آفت گیاهان و فلزات سنگین را افزایش می‌دهد.

مرکز رشد فناوری خلیج فارس بوشهر فعالیت‌های تحقیقاتی خود را روی دریا و فعالیت‌های بوم‌شناسی آبزیان و محیط‌زیست انجام می‌دهد.

این مرکز در سه گروه پژوهشی شیلات، محیط‌زیست و زیست‌فناوری دریا فعالیت می‌کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.