کد مطلب: ۲۰۱۹۳۷

تولید ۲۴ هزار تن چای در کشور

تولید ۲۴ هزار تن چای در کشور

رئیس سازمان چای گفت: سالانه حدود ۱۱۰ هزار تن چای در کشور مصرف می‌شود که امسال توانستیم ۲۴ هزار تن آن را در کشور تولید کنیم.

ولی روزبهان گفت: متاسفانه در دو دهه گذشته روند تولید چای در کشور سیر نزولی داشته، اما از سال ۱۳۹۳ اقداماتی جدی برای حمایت از این صنعت در دستور کار دولت قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزبهان گفت: دولت در طی سه سال گذشته با بسته‌های حمایتی مثل افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای، پرداخت وام‌های بدون بهره و تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای توانسته روند نزولی تولید چای در کشور را معکوس کرده و در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۳ حدود ۱۰ هزار تن افزایش تولید در این صنعت داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر ۶۰۰ میلیون دلار ارزش چای مصرفی در داخل کشور است که با واردات بدون کنترل چای در سال‌های گذشته، تولید داخل این محصول به شدت کاهش پیدا کرده و این باعث شده بود این صنعت از آمارهای تولید خود در دهه ۷۰ که سال‌های درخشان تولید در چای بود فاصله بسیاری بگیرد.

رئیس سازمان چای گفت: در دهه ۷۰ حدود ۳۴ هزار هکتار باغ چای زیر کشت بود که به دلیل اجرای سیاست‌های غلط این عدد به حدود ۱۷ هزار هکتار در سال ۹۲ رسید، اما با حمایت‌های دولت در این سه سال امروز توانستیم به ۲۱ هزار هکتار باغ در حال کشت چای دست پیدا کنیم.

وی افزود: امسال در مقایسه با سال ۹۲ حدود ۵۰ درصد افزایش تولید داشتیم و به پشتوانه برنامه‌های حمایتی که دولت برای افزایش بهره‌وری باغات چای در نظر دارد پیش‌بینی می‌شود با این روند در دو برنامه پنج ساله، ضریب ۲۲ درصدی خودکفایی را به ۵۰ درصد برسانیم.

منبع: دانشجو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.