کد مطلب: ۱۵۹۹۵۷

تولید ۱۴.۸ میلیون تُن گندم در سال ۱۴۰۴

تولید 14.8 میلیون تُن گندم در سال 1404

در همایش آغاز هم‌زمان کشت پاییزه گندم سراسر کشور در ارومیه طبق برآوردهای انجام‌شده تولید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تنی گندم در سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم کشور از آغاز اجرای طرح کشت پاییزه گندم در کشور به صورت همزمان خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اسماعیل اسفندیاری‌پور عصر پنجشنبه در همایش آغاز هم‌زمان کشت پاییزه گندم سراسر کشور در ارومیه با بیان این‌که طبق برآوردهای انجام‌شده تولید ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تنی گندم در سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده است افزود: متوسط خرید گندم از کشاورزان در سال های ۹۰ تا ۹۲ به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن رسید. در حالی‌که متوسط خرید گندم در ۴ سال گذشته ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بود.

وی با بیان این‌که ۸.۵ میلیون تن گندم برای تهیه آرد خبازی در کشور نیاز داریم که در داخل کشور تامین می‌شود، ادامه داد: در سال ۹۲، ۲۹۰ هزار تن بذر از کشاورزان خریداری شد که با روند صعودی و رو به رشد، این رقم در سال زراعی گذشته به ۴۶۸ هزار تن بذر ناخالص رسید و خوشبختانه کشاورزان از خرید بذر اصلاح شده استقبال می‌کنند.

اسفندیاری پور با اعلام این‌که در سال ۹۱ نزدیک به ۷ میلیون تن گندم با قیمت هر تن ۳۸۵ دلار وارد کشور شد، گفت: این واردات ۲.۶ میلیارد دلار هزینه برای کشور به ارمغان داشت که این رقم باید صرف حمایت از کشاورزان کشور خودمان می‌شد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح گندم کشور اظهارداشت: در حال حاضر یک میلیون و ۲۵ هزار هکتار از اراضی دیم کشور کمتر از ۳۰۰ میلی متر بارندگی دارند و برخی از آنها از چرخه خارج شده‌اند.

وی با اعلام این‌که گندم دیم در سطح ۴۰۵ شهرستان کشور کشت می‌شود، بیان کرد: شهرستان شوش با تولید بیش از ۳۱۸ هزار تن رتبه اول کشت را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

مجری طرح گندم کشور با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۲ بزرگترین تولیدکننده گندم و غلات دنیا بودیم، گفت: استراتژی بازار در بخش کشاورزی از مهم‌ترین دغدغه‌های کشاورزان بوده و از موضوعاتی است که باید در اولویت توجه قرار گیرد. همچنین در برنامه گندم، رویکرد ما تامین نیاز داخلی است و صادرات را در اولویت قرار نداده‌ایم .

وی با بیان این‌که سطح زیرکشت کلزا در کشور ۰.۷ درصد است، گفت: هر چند کشت کلزا در برخی شهرستان‌ها برای تناوب گندم صورت می‌گیرد اما در وضعیت فعلی نیاز کشور به تولید کلزا تامین نشده است و باید سطح زیر کشت این محصول استراتزیک در کشور به جهت عدم وابستگی به کشورهای بیگانه بیش از گذشته افزایش یابد .

اسفندیاری‌پور با اشاره به نحوه اجرای طرح انتقال یافته‌های گندم در کشور ، اعلام کرد: سطح ابلاغی در سال زراعی پیش رو برای آذربایجان غربی ۷۴ هزار و ۵۰۰ هکتار است.

وی به الزامات حمایتی در کشت گندم اشاره و اظهارداشت: توجه به سیاست‌گذاری درست در سطوح ملی، حمایت و پشتیبانی، درآمد مناسب برای کشاورز و پیگیری و پشتکار همه عوامل تولید گندم، می‌تواند در خودکفایی گندم به نتایج مطلوب‌تر بیانجامد.

بعد از پایان همایش حضور مجری طرح گندم کشور و هیات همراه در روستای تازه کند شهرستان نقده جهت اعلام آغاز رسمی هم‌زمان کشت پاییزه گندم در سراسر کشوراز دیگر برنامه های سفر یک‌روزه اسماعیل اسفندیاری و هیات همراه به استان آذربایجان غربی بود.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.