خبر مهم:

کد مطلب: ۶۶۷۵۴

تک نرخی شدن ارز در گرو بازگشت مطالبات ایران از آمریکا

تک نرخی شدن ارز در گرو بازگشت مطالبات ایران از آمریکا

در شرایطی که بانک مرکزی سیاست تک نرخی شدن ارز را دنبال می کند. پرداخت مطالبات ایران از سوی دولت آمریکا منجر به محقق شدن این امر خواهد شد.تقوی،کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت نیوز گفت: سیاست تک نرخی شدن ارز بر اساس بازپس گیری کامل مطالبات ایران از آمریکا اتخاذ شده است. رسیدن به

765c68827b2ecb1ba2a50fa771061ef6_XL.jpg در شرایطی که بانک مرکزی سیاست تک نرخی شدن ارز را دنبال می کند. پرداخت مطالبات ایران از سوی دولت آمریکا منجر به محقق شدن این امر خواهد شد.تقوی،کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت نیوز گفت: سیاست تک نرخی شدن ارز بر اساس بازپس گیری کامل مطالبات ایران از آمریکا اتخاذ شده است. رسیدن به نرخ دلار 2950 تومان زمانی در بازار ارز اتفاق می افتد که رقم 25 میلیارد دلار به دولت بازگردد.
با بیان اینکه پرداخت کامل مطالبات از سوی اوباما، قیمت دلار را به سمت تک نرخی شدن هدایت می کند، افزود: دولت در شرایط کنونی اگر دلار را به نرخ بالاتری به فروش برساند، به تبع کسری بودجه را تامین کرده است. لذا مسئله ایی که اقتصاد را با چالش روبرو می کند گران شدن واردات است. بنابراین دولت علاوه بر تک رقمی شدن نرخ تورم به سمت تک نرخی شدن ارز گام برداشته است.
تلاش دولت در جلوگیری از افزایش نرخ دلار
همچنین مسعود خوانساری، کارشناس اقتصادی اظهارداشت: طی سه سال گذشته نرخ ارز سه برابر شد و دولت امسال با پذیرفتن واقیعت و حرکت در راستای کاهش نرخ تورم از 60 درصد به 10 درصد کنونی توانسته از افزایش نرخ ارز در بازار ممانعت به عمل آورد.
وی عنوان کرد: چند نرخی بودن ارز با ایجاد رانت و فساد همراه است طی سالهای گذشته با وجود نرخ تورم 60 درصد نرخ دلار رقمی بالغ بر 3650 تومان بود و در حال حاضر با تورم 10 درصد این نرخ معادل 3540 در بازار آزاد است و دولت تمام تلاش خود را برای جلوگیری از بالارفتن قیمت ارز در بازار آزاد کرده است.
وی افزود: نرخ ارز نباید با دخالت دولت کاهش و یا افزایش یابد بلکه تنها تعیین کننده نرخ ها، بازار است. ضمن اینکه تک نرخی شدن ارز به حذف ارز سوبسیدی منتهی خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.