کد مطلب: ۳۸۲۲۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تک نرخی شدن ارز چقدر نزدیک است؟ / زمان راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در هاله‌ای از ابهام

تک نرخی شدن ارز چقدر نزدیک است؟ / زمان راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در هاله‌ای از ابهام

حدود پنج ماه می‌شود که قرار است بازار ارز در سازوکار جدیدی به نام بازار متشکل ارزی به فعالیت خود ادامه دهد، اما ابهامات در خصوص نحوه کار این بازار زمان شروع فعالیت این بازار را به تعویق انداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،صرافان در جلسه مشترک روز پنجشنبه 23 خرداد ماه با اعضای بازار متشکل ارزی ، نسبت به نحوه کار این بازار اعتراض کردند و این بازار از بسیاری جهات دارای نقاط کور دانستند.

این اعتراضات در حالی مطرح است که عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی طی چند ماه اخیر از روند کار نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این بازار گزارش‌های مختفی داده است.

همتی در یکی از اظهارات خود پیش از سال جاری در گفتگو تلویزیونی گفت: صلاح بر این است که راه‌اندازی آن در فروردین ماه سال ۹۸ انجام گیرد.

در روزهای پایانی تعطیلات نوروزی امسال، همتی در نشستی با اصحاب رسانه ضمن ابراز امیدواری از شروع به کار این بازار تا پایان فروردین ماه گفت: اعضای هیئت مدیره بازار متشکل ارزی مشخص شدند و با توجه به اینکه کارهای نرم ‌افزاری و سخت‌ افزاری آن زمان می ‌برد، امیدواریم که تا پایان ماه جاری عملیاتی شود.

در روزهای پایانی فروردین ماه تشکیل و محمود شکسته‌بند به عنوان مدیرعامل و سخنگوی این بازار انتخاب شد.

محمود شکسته‌بند به عنوان مدیرعامل این بازار اولین صحبت‌های خود را در این سمت در میانه اردیبهشت ماه انجام داد و گفت: اگر مشکلی به وجود نیابد، بستر‌های سخت‌افزاری و نرم ‌افزاری بازار متشکل ارزی تا چند روز آینده تکمیل می ‌شود و هفته آینده این بازار آغاز به کار خواهد کرد.(ایسنا)

روز 20 اردیبهشت ماه، پای فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز به این موضوع باز شد و این بار وی زمان تازه‌ای را برای شروع به فعالیت بازار متشکل ارزی اعلام کرد.

وی در این خصوص گفت: فعالیت بازار متشکل ارزی از هفته آینده آغاز و تاثیر مثبتی در بازار ارز بر جای می‌گذارد که قیمت واقعی دلار نیز در این بازار کشف می‌شود.

هفته ابتدایی خرداد ماه، روز 20 خرداد ماه و تا پایان خرداد ماه نیز تاریخ‌هایی است که انتظار می‌رفت بازار متشکل ارزی کار خود را آغاز کند، انتظاری که هنوز به بار ننشسته است.

در جدیدترین اخبار پیرامون بازار متشکل ارزی، جلسه‌ای در روزهای پایانی هفته گذشته بین صرافان و اعضای بازار متشکل ارزی با حضور محمود شکسته‌بند مدیرعامل این بازار برگزار شد.

بر اساس اخبار بیرون آمده از این جلسه، زمان راه‌اندازی بازار متشکل ارزی ابتدای تیر ماه اعلام شده است، اما به عقیده صرافان، این بازار به زودی یا در تاریخ ذکر شده کار خود را آغاز نمی‌کند.

این جلسه به اعتراض صرافان همراه شد. عمده اعتراض این فعالان بازار ارز در این جلسه به نحوه‌کار، حق عضویت 100 میلیون تومانی، کارمزد هر معامله برای بازار متشکل ارزی ، ابهامات و نقاط کور آیین‌نامه بود.

برخی از صراف‌های حاضر در این جلسه نسبت به تاثیرگذاری و نحوه‌ی کار آن ابراز ناامیدی کردند و گفتند: این بازار هم مثل ارز نیمایی بی‌تاثیر است.

تعداد زیادی از صرافان معتقد بودند اگر تغییر جدی در این سازوکار این بازار ایجاد نشود، در این بازار فعالیت نمی‌کنند.

یکی از عملکردهای این بازار یکسان‌سازی نرخ ارز و کم کردن دامنه نوسانات ارزی است.

در جدیدترین اخبار پیرامون دلار 4200 تومانی که بسیاری از کارشناسان نقش آن را قیمت کالاها بی‌تاثیر دانستند، سازمان برنامه و بودجه در برنامه اصلاح ساختار بودجه پیشنهاد داد، به جای تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی، یارانه موجود در ارز، از طریق کالابرگ اعتباری و وام سرمایه در گردش به مصرف‌کننده نهایی و تولیدکننده داده شود.(تسنیم)

با این حال همتی گفته است دلار 4200 تومانی حذف نمی‌شود.

در شرایط فعلی به نظر می‌رسد راه‌اندازی بازار متشکل ارزی با مشکلاتی از قبیل آیین‌نامه‌ای و ساختاری مواجه است که اعتراض و بی‌میلی صرافان نیز مزید بر علت شده تا یکسان سازی نرخ ارز بیشتر به تعویق بیافتد.سرانجام باید دید چه زمانی ارز تک نرخی می‌شود؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.